Turbodiesel tegen turbobenzine.

___JC___

Forumguru
Ik rij momenteel in een (standaard) Octy I RS en heb een Octy II 2.0 TDI (gechipt door ABT) in bestelling staan.

Nu heeft mijn collega een Leon 2.0TDI getuned door ABT dus vanmiddag hebben we maareens gekeken welke nu sneller is.

Allereerst een printje naar de 100. De diesel heeft weinig tractie en vermogen in de (korte) eerste versnelling. Ik pakte dus meteen twee lengtes maar als de diesel eenmaal in de 2e versnelling zit gaat het gelijk op.

Dan op de snelweg van 80 - 180. Eerst ik voorop en gelijk op het gas. Hij liep dus gewoon op me in terwijl ik vol gas gaf.
Vervolgens andersom de Leon voorop, weer 80 - 180 en gelijk op het gas. En jawel vervolgens liep ik met de RS weer op zijn Leon in!

Om het nu dan eindelijk duidelijk te krijgen hebben we het nogmaals geprobeerd van 100-180 naast elkaar. (is nog knap lastig op een drukke A12 trouwens) Blijkt dat de RS net IETS sneller is, maar ik moest m vol in de toeren jagen en kroop werkelijk weg.
Als we vervolgens in top gear (RS in de 5e Leon in de 6e)bij 120 het gas vol indrukken loopt de diesel door het megakoppel weer van de RS weg.

Kortom ze doen niet veel voor elkaar onder. Ik denk niet dat ik er op achteruit ga. Maar ik zal het toerenjanken wel missen. /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 

ougie

Forumguru
Wat ik begrijp, heeft jouw RS op dit ogenblik 5 versnellingen. De O2 2.0 TDI heeft er straks 6. Volgens mij hebben beiden dezelfde motoren en als ze hetzelfde gechipt zijn ontlopen ze elkaar weinig. De O2 zal ietsje zwaarder zijn.
 

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
...Volgens mij hebben beiden dezelfde motoren en als ze hetzelfde gechipt zijn ontlopen ze elkaar weinig.

[/ QUOTE ]

Huh? Dat lijkt me niet...de RS is een benzineversie en de TDI zoals de naam al zegt een diesel. Qua vermogen zullen ze elkaar wellicht na chippen niet veel ontlopen, maar techniek des te meer.

Even offtopic: komt er eigenlijk ook nog een O2 RS TDI? /forum/images/graemlins/smile.gif
 

___JC___

Forumguru
De RS is een 1.8 turbo benzine met 180pk en 235Nm koppel, de nieuwe 2.0 TDI heeft gechipt ongeveer 175 pk en 400 Nm koppel.
Het ontloopt elkaar dus niet veel..

Maar toch leuk om te zien dat tegenwoordig de diesel niet meer onderdoen voor de benzine (turbo's).
Met uitzondering van een stoplichtsprintje of topsnelheid uiteraard.
 

Mariusz

Nieuw lid
Tenzij je de RS ook laat chippen tot 220pk en 335 nm, dan krijgt de diesel het toch benauwd denk ik...
Maar evengoed is je nieuwe Okki een schitterende wagen!
 

Huib

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Even offtopic: komt er eigenlijk ook nog een O2 RS TDI? /forum/images/graemlins/smile.gif

[/ QUOTE ]

Ja, er komt een RS TDI later dit jaar met standaard 180PK. Toevallig vandaag geinformeerd ivm de mooie blauwe racekleur die die heeft
 
Bovenaan Onderaan