Turbo storing

Edjek

Nieuw lid
Beste Lezers,

Ik heb een fabia uit 2012 en kamp al enige maanden met storingen in de turbo, storing lampje gaat te onregelmatig aan, auto gaar in noodloop. Reset werkt goed. Ondertussen is de turbo reeds vervangen, n75 klep is ook vervangen. Helaas is dit niet oplossing gebleken en geeft hij nog steeds storing.
EGR klep is enige jaren terug reeds weggeschreven, roetfilter is ook schoon.


Mijn garage weet het niet meer, wie heeft goede tips om de storing op te lossen.
 

Bijlagen

  • 5C5BC0BE-1CE5-4F3D-84AE-DDF5F741A2B9.jpeg
    5C5BC0BE-1CE5-4F3D-84AE-DDF5F741A2B9.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 43

Duijzer

Donateur
Slangen inderdaad, dat zijn de eerste verdachten. Kijk ook eens hoe je intercooler eraan toe is. Vaak heeft die te lijden door steenslag en als daar een gaatje in zit krijg je drukverlies en dus storingen.
 

Edjek

Nieuw lid
de slangen zijn nagekeken en zijn goed bevonden door garage, deze zijn origineel. Als ik kijk naar gerrit dan is dit allemaal gechekt voor het vervangen van de turbo.
 

hemi24

Forumguru
Hebben ze er naar ‘gekeken’ of daadwerkelijk er vacuüm op gezet en een tijdje laten staan?

In de eerdere link staan genoeg aanknopingspunten lijkt mij, maar ik heb het idee dat jouw garage lukraak ergens is begonnen...
 

Edjek

Nieuw lid
ze hebben er vacuüm opgezet en laten staan, de stappen van gerrit zijn doorlopen aalleen de ene sensor is niet vervangen.
 

hemi24

Forumguru
Logischerwijs hadden ze dan geweten dat die sensor vervangen had moeten worden, dus ik zie het probleem niet waarom jij dan nu nog steeds een storing hebt..?
 

Edjek

Nieuw lid
dus eigenlijk zou er geen breuk in de kabels kunnen zitten ? en het puur aan die sensor lig, ik ben een leek vandaar
 

Tees

Donateur
De sensor/meetwaardeblok uitlezen met VAG-COM (of OBDEleven oid) geeft in ieder geval informatie of de sensor nog een zinnig signaal geeft (zie Gerrit Speek hierboven gelinkt). Als dat signaal wel varieert op een logische wijze dan is de sensor en de bedrading waarschijnlijk OK. Intermittent foutcodes komen overigens vaak niet van (volledig) defecte sensoren, wel van defecte bedrading. Maar de actuator is ook nog steeds goede kans, maar ik weet niet of en zo ja hoe je die kan controleren.
 

catch me

Forumguru
De actuator van de 1.2 TDI motoren gaan idd vaak stuk, als deze niet vervangen is zou ik zeker het probleem daar in zoeken.
En de turbo, gebruikte erop gezet? Of gereviseerde?
 

Edjek

Nieuw lid
aha garage adviseerde om paar dagen te laten staan en dat ze dan de boel goed gaan na kijken. Helaas kan ik dat niet, omdat de auto nodig is. Ik heb er nieuwe turbo opgezet, ik houd niet van gebruikt. Het stomme is dat ik 2300 km storings vrij heb gereden en daarna rond de 500 km weer in storing ging en sinds nieuwe turbo nu zeer onregelmatig.
 

Duijzer

Donateur
Als de turbo vervangen is, maar de actuator niet zou het kunnen dat die na 2300 km stuk is gegaan. Dat dus de nieuwe turbo daardoor storingen geeft.
 

Edjek

Nieuw lid
Gedurende de corona tijd rijden we wat minder lange km’s, zou vervuiling een oorzaak kunnen zijn van de storing ? Het lijk erop dat als ik regelmatig wat langere stukken rijdt over de snelweg de storing weg blijft en zodra ik minder vaak de lange afstand rijdt de storing weer terug komt.
 
Bovenaan Onderaan