Turbo hoorbaar bij koude motor

Tijdens de eerste km na een (koude) start in het huidige weer, hoor ik de turbo zachtjes zoemen. Is niet verontrustend maar ik vraag me af of dit normaal is of dat dit duidt op iets...
Na een paar minuten is de turbo niet meer hoorbaar. Alles functioneert overigens normaal.
Iemand een idee wat dit is?
 

MaxN

Donateur
Misschien slim om even te vermelden welke motor het om gaat. Kan zijn dat het bekend is van sommige motoren.

Edit: Op mobiel in portret geen handtekening gezien, maar staat er inderdaad in.
 
Laatst bewerkt:

WV62

Lid
Beste Klaver 4 Controleer alle verbindingen-aansluitingen / slangklemmen aan de drukzijde van de turbo.tot het inlaatspruitstuk.
Onlangs bij een Superb het zelfde meegemaakt.
Hier zat een slangklem op de intercooler niet goed vast, aangedraaid en probleem is verholpen.
Succes
 

WV62

Lid
Dit kan te maken hebben met uitzet en krimp van verschillende materialen in relatie met enkele jaren gebruik en hierdoor bij koude motor een minimale luchtlekkage welke bij warme motor dicht is.
Let wel dit is een mogelijke oorzaak en simpel te controleren.
 
Even een update van het 'probleem'.
Ik heb alle aansluitingen, voor zover ik er bij kon, bekeken maar niets vreemds ontdekt. Dus toch maar even naar de garage, temeer omdat ik ook wat gezwete olie aan de linkerkant van het motorblok constateerde.

Bij de garage hebben ze twee keer een koude ochtendstart gemaakt maar niets afwijkends gehoord of gezien aan de turbo. Wel vonden ze de olielekkage verdacht, dus zijn ze verder gaan zoeken. Eigenlijk hadden ze er helemaal geen tijd voor, maar omdat we morgen voor langere tijd met de auto naar het buitenland vertrekken wilde een monteur wel om 6 uur beginnen!
Gisteren om 14 uur werd ik gebeld dat de auto weer klaar stond. Ze hebben de oliekeerring van de nokkenas en van de krukas vervangen, en omdat de distibutieriem mogelijk met olie in aanraking was geweest deze ook vervangen alsmede de spanner en de elektrisch uitschakelbare waterpomp. En bovendien ook nog de olie (ik neem aan om geen risico te lopen) ververst.
En dat allemaal voor garantie (auto 6 weken geleden gekocht)
Uiteraard super tevreden over deze garage!!
 

hemi24

Forumguru
Klinkt wel zo logisch om de riem dan gelijk maar te vervangen...
In mijn beleving moest die er toch al af om bij de keerkringen te kunnen komen. Paar tientjes voor de riem zelf is dan peanuts.
 

turboturbo

Forumguru
Punt is dat de garage het niet had hoeven doen (althans iig de toebehoren niet) dus dat is wel echt dikke service.
 
Bovenaan Onderaan