Tuning (motor/DSG) O3C 1.0 TSI DSG

Hallo iedereen,

Ik hoop binnen een maand mijn O3C in ontvangst te mogen nemen.
Ik heb op het forum al wat gelezen over dsg fijnstellen en motortuning, echter lees ik weinig over deze aanpassingen bij een 1.0 Tsi.
Zijn er onder jullie die deze aanpassingen hebben gedaan voor een 1.0? Graag jullie bevindingen.
Een tuner dichtbij met aanbevelingen zou natuurlijk schitterend zijn. Ik ben woonachtig in streek van Gent, Oost-Vlaanderen, Belgie. Och ja, graag vermeld ik er bij dat het gaat om een lease-wagen, dus het is zeker fijn als deze aanpassingen niet te zien zouden zijn.

Alvast bedankt en een fijn weekend!

Gunnar
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn vorige auto was een 1.0 en werd getuned bij JD. Was erg tevreden. Wanneer je dsg hebt deze meteen laten aanpassen. Onzichtbaar kan, via een box. Maar wel bij één van de in vag gespecialiseerde bedrijven zoals JD, VAG techniek en TVS.
Tip: dit alles had je kunnen vinden door de zoek functie te gebruiken.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik zou om te beginnen eens een tijdje rijden om te kijken hoe het je bevalt, zodat je ook weet wt en hoe je aan wilt passen.

Ik heb in mijn Golf ook de 1.0TSI en DSG. In de D-stand niet te doen (bij zo'n 50 km/u zit je in z'n 7!), in de S-stand prima voor mij. Natuurlijk is meer vermogen lekker, maar zeker bij een leaseauto moet je 't even goed overwegen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het is wel de next best oplossing zonder extra kosten. Bij mijn dealer werd me verteld dat ze zelf ook de 1.0 's altijd in S rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb mijn auto niet nieuw gekocht maar als demo, dus ik verwacht dat de DSG niet is geoptimaliseerd. Evengoed vind ik dat hij in de S-stand in het algemeen op de goede momenten schakelt, zeg maar zoals ik het zelf ook zo doen als het een handbak was.
Met één kanttekening: ook in S is de 1e nog vrij kort. Maar dat alleen is me te weinig om er rond €500 aanpassingskosten voor te gaan maken. Het is wel goed zo...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Je zegt het zelf al: S stand én flink gasgeven....dat is dus dubbelop
Nee, dat is wat je juist in de S stand af en toe wilt; maar dus niet erg bruikbaar op die manier in de standaard software configuratie. Na aanpassing juist prima aldus te gebruiken. Helemaal in bergachtig gebied.
Per slot van rekening is de S stand toch ook niet bedoeld als alternatief voor een veel te gezapig afgestelde en feitelijk haast onbruikbare D stand. Om deze reden bij alle drie mijn voorgaande Skoda's de DSG7 laten aanpassen tot volle tevredenheid. Mijn huidige DSG6 bevalt een stuk beter, mede door het hogere koppel denk ik. Ook die zou echter in S best iets eerder mogen opschakelen (en in D een ietsepietsie later). Vind het echter prima te doen. Mocht het ooit mogelijk worden deze motor te tunen en zou ik ooit nog meer pk's en Nm's willen, dan laat ik de DSG natuurlijk meteen meenemen.
 

Okki

Donateur
Ik zal straks de S eens proberen bij gezapig optrekken...gebruik de S bijna nooit omdat deze te laat opschakeld voor mij...
 

Canon-Eye

Forumguru
Tussen gezapig optrekken en flink gas geven zit (óók in S) nog de mogelijkheid om gewoon gedoseerd gas te geven. Dat doe ik meestal en daarbij beïnvloedt de gasvoet op zichzelf ook nog steeds het schakelgedrag: een "half haartje" liften is voldoende om 'm te laten opschakelen.

Aan extra pk's of Nm heb ik geen behoefte, hij is vlot zat zoals-ie nu is. Gisteren nog wat ritjes gedaan met een aanhanger met tegels en daar had-ie geen voelbare moeite mee. Zag dat trouwens wel terug in het actuele verbruik...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Allemaal waar. Maar optimaal is het bepaald niet. Cruciaal is denk ik de vraag in hoeverre je het de investering waard vind daarvoor te gaan. Dat is een persoonlijke kwestie denk ik. @Canon-Eye jij kunt er mee leven, dat kon ik niet.
 

Okki

Donateur
Mijn D stand is gelukkig aangepast, gaat bij ca. 52 km p/u naar 5, maar door inderdaad even te liften kan je hem net nog iets eerder laten opschakelen als je dat wil.

Net terug van een ritje....ships...weer de S stand vergeten...
 

prosier

Forumguru
Ik heb mijn auto niet nieuw gekocht maar als demo, dus ik verwacht dat de DSG niet is geoptimaliseerd. Evengoed vind ik dat hij in de S-stand in het algemeen op de goede momenten schakelt, zeg maar zoals ik het zelf ook zo doen als het een handbak was.
Met één kanttekening: ook in S is de 1e nog vrij kort. Maar dat alleen is me te weinig om er rond €500 aanpassingskosten voor te gaan maken. Het is wel goed zo...

Voor 500 euro krijg je wel wat meer. 500 euro ten eerste kost niet alleen de dsg, hier zit dan ook de motor bij als je het goed doet. Afijn;
- motor getuned
- dsg clamp force aangepast
- dsg D stand shifting momenten anders (hij schakelt pas bij 2500-2700 rpm, precies goed voor normaal rijden, S stand gaat echt langer door hoor voor normaal rijden)
- shift tijden sneller
- koppelbegrenzer eraf evt.
- evt kickdown in M eruit gehaald
- 1e gear beter en langer inzetten
- nog iets aangepast voor langere levensduur...?

Al met al doen deze zaken dus veel goeds voor je motor (minder carbon buildup) en je dsg. Is dus net even wat meer dan alleen de 1e gear aanpassen zoals jij aangeeft... Just my mening ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Nogmaals, hij schakelt in S overwegend zoals mijn eigen gevoel het ook aangeeft. Met enige beheersing van de gasvoet is er ook geen spoor van nervositeit in het schakelgedrag, terwijl het met wat meer gas erop wel extra vlot kan als ik dat om een of andere reden toch een keertje nodig vind. Kortom, ik ben er tevreden mee.

Wat de kosten betreft, van de VAG-techniek website over het aanpassen van een DSG-7 (DQ200) komt de volgende info:
€ 295,- incl btw in combinatie met chiptuning
€ 475,- incl btw losstaand

Zonder uitgebreid vergelijkend marktonderzoek te hebben gedaan, gok ik dat andere gerenommeerde aanbieders niet veel zullen afwijken. Voorts moet ik er ook nog naartoe, dus een kostenpost van €500 is m.i. nog behoorlijk naar beneden afgerond.
En dan reken ik mijn tijd nog niet eens mee... :pardon:

Voor de volledigheid: chiptuning is simpelweg niet aan de orde. Nul behoefte aan, dus daar ga ik sowieso geen geld aan besteden.
 
Bovenaan Onderaan