Tuning / koppelingsplaat, Skoda 2.0 RS

Fast eddie

Nieuw lid
Hallo,
Ik heb een skoda octavia 2.0 RS, deze heb ik enige tijd geleden laten tunen (van 220 PK naar 300 PK).
De auto heeft "pas" 60.000 km gereden maar toch waren j.l. de koppelingsplaat versleten/kapot.
Naar zeggen van mijn garage zou dit komen door het hoge vermogen/koppel door het tunen.
De koppelingsplaat, drukgroep, vliegwiel e.d. zijn nu vervangen en ik kreeg het dringende advies om de tuning er weer af te laten halen.

Ik heb hier niet echt veel verstand van maar ik vind het wat vreemd dat de koppelingsplaat dit vermogen niet aan zou kunnen.
Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van??

M.v.g.

Edward
 

Tees

Donateur
De O3 2.0 RS heeft standaard 220 pk en 350 Nm, en er zit een DQ250 DSG achter. De DQ250 heeft een rating van maximaal 350 Nm.

Met stage 1 tuning gaat deze (volgens VAG techniek) naar 300 pk en 420 Nm koppel. Dat is dus zo'n 20% boven de rating van de DQ250, en dat kan wel problemen opleveren ja.

De grote vraag is dan wie de tuning gedaan heeft (één van de grote namen op dit gebied?) en of de DSG ook aangepast is. Want deze bak kan dat wel aan, maar dan wel met aanpassing.
 

Tees

Donateur
Oh, een handbak! We zijn zo gewend aan versleten koppelingsplaten bij DSGs dat dat bijna een standaard aanname is...
Een versleten koppelingsplaat in een MQ350 (dat is dan de bak) komt wel eens voor, maar deze bakken staan volgens mij als redelijk betrouwbaar bekend, deze zit ook in de VR6 bijvoorbeeld. Officieel is deze wel gespecificeerd tot 350 Nm (vandaar de naam), daar zit je met tuning wel boven. Maar volgens mij zijn er wel genoeg mensen die met deze bak met tuning rijden, en dat gaat vaak goed. Maar goed, daar komt wel de opmerking van @JeSko om de hoek kijken.
 

hemi24

Forumguru
Dergelijke tuning zal de levensduur nooit positief beïnvloeden!
Als het vermogen na de tuning ook nog een beetje lomp vrijkomt, hoef je echt niet je best te doen om de platen eruit te branden…
 

Antera

Donateur
Afhankelijk van de tuning kan dit ook bepalen hoe snel je koppeling weg is. Hoe agressief komt het vermogen in bv is een grote factor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Fast eddie

Nieuw lid
Als eerste iedereen bedankt voor de reacties.

Ik moet wel zeggen dat de tuning de auto vrij agressief heeft gemaakt, daarnaast heb ik (zeker in het begin) de auto flink laten werken.
Ik heb wel een sportkoppeling overwogen, maar dit werd ontraden omdat dan het rij comfort zou verslechteren, daarnaast koste dit nog een 800 euro boven op de kosten (1600 euro) voor het vervangen van alles. Ik ben op dit moment bezig om te kijken of de tuning gedownscaled kan worden. Ik ben eigenlijk opzoek naar een tuner welke ook een garage ernaast/bij heeft (mijn auto is getund bij een bedrijf wat alleen maar tuned) iemand misschien een goed adres (ik woon in Brabant , omgeving Oss)
 

Tees

Donateur
In Nuenen zit VAGtechniek, een van dé grote namen op tuning gebied van VAG auto's, én buitengewoon kundig in de garage. No-brainer als je in Brabant woont.
 

EvdP

Lid
Even voor mijn beeldvorming, als je garage de versleten koppelingsplaat zou vervangen dan zou je dat in totaal € 2400,- gaan kosten of lees ik dat verkeerd?

Ik heb ook een handgeschakelde RS en ben er nog niet uit of ik "preventief" een andere koppeling wil. Ik had al wel wat gezocht naar wat voor koppeling in de buurt van OEM komt en dat zou dan de SACHS Performance-koppelingset zijn. Die set kost iets van € 700,-. Ik weet niet wat het aantal uren is voor het vervangen van een koppling maar dat zal vast geen dagen duren.
 

Fast eddie

Nieuw lid
@Tees bedankt voor het adres :thumbsup:

@EvdP kosten waren 1650 euro voor een standaard set kompleet met vliegwiel.
Ga je aar de skoda dealer dan ben je nog veelmeer kwijt.
Het is blijkbaar veel werk dus veel gaat in arbeidsloon zitten.
Als ik advies mag geven: neem contact op met een tuner welke ook daadwerkelijk montage van koppelingsplaten e.d. doet.
Deze kunnen daar beter in adviseren dan een standaard garage (niet dat een standaard garage slecht is).
Ben redelijk aan het rond vragen geweest en ben veel wijzer geworden en heb achteraf van een aantal zaken spijt, dus laat je overal goed informeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: EvdP

EdK

Forumguru
Wil j geholpen worden ga dan naar VAG Techniek zoals @Tees je ook al adviseerde.
Gasten weten waar ze mee bezig zijn.
Kunnen de hardware eerst aanpassen en daarna kunnen ze ook de software aanpassen zodat het bij de hardware past en je de boel niet aan puin draait zoals nu blijkbaar is gebeurd........
 
Bovenaan Onderaan