Tuning Kodiaq

Frenk21

Forumguru
Als mij bestelde Kodiaq binnen is wil ik deze waarschijnlijk laten tunen. Dit waarschijnlijk bij VAG techniek in Nuenen.
Wat is nu het voordeel van stage2 tov stage1 behalve de uitdraai van vermogen:pieker:.

Wie laat er nog meer zijn Kodiaq tunen en waar?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@frank21, zoals je weet ben ik dat ook van plan, weet alleen nog niet waar ik het ga doen. Er zijn verschillende goede alternatieven namelijk en VAG Techniek is er daar 1 van.
Stage 2 is met een mechanische aanpassing (zoals een Cold Air Intake = CAI)
Bedoel je niet het verschil / voordeel tussen een standaard chip en een chip op maat?
Persoonlijk zou ik altijd voor een maatchip gaan. De grafiek is bijzaak, maar de afstelling / finetuning is net wat beter, dipjes en piekjes worden er uit gehaald en meestal heb je net wat meer vermogen, maar belangrijker het koppel is doorgaans net wat vlakker.
 

Frenk21

Forumguru
@Corné de Kluijver , duidelijk. Ik wil namelijk wat meer koppel hebben ook met het feit dat ik met de caravan rij.:pardon:

VAG neemt ook de garantie over op de motor en software las ik op hun website. Ook niet onbelangrijk.
 

kansberg

Forumguru
@Frenk21 : In de eerste plaats gefeliciteerd met je keuze, wat is die Kodiaq toch een mooie auto, zeker voor caravan liefhebbers! Ben erg benieuwd hoe de 1.4 TSI met DSG presteert met caravan, mag ik vragen wat jullie caravan weegt?
 

Frenk21

Forumguru
@kansberg , mijn caravan weegt max 1500 kg. Ben dus benieuwd hoe dat gaat in de bergen:D
Hij mag 1800 kg trekken, dus dat zal het probleem niet zijn. Maar hoe snel komen we boven of kunnen we inhalen:pardon:
 

Frenk21

Forumguru
Is het overigens verstandig om de auto eerst in te rijden en dan te laten tunen of maakt dat niets uit?:thumbsdown:
 

CDK

Forumguru
Ja wel eerst inrijden (zonder aanhanger of caravan) persoonlijk zou ik vanaf 1500km wel "durven" maar je kan het dubbele als veilige marge aanhouden. Mochten er zich problemen voordoen in de eerste kilometers is het wat eenvoudiger om garantie te claimen. Na 3000km kan je de auto vol belasten bij bedrijfstemperatuur. Op de rollenbank bij een chip op maat krijgt het blok er ook van langs, dus beter eerst even inrijden.
 

CDK

Forumguru
@johnboy, dat is bij een motor gerelateerde garantieclaim waar de dealer vanwege tuning eventueel niets mee wil doen, onderhoud mag gewoon bij de dealer.
 

johnboy

Forumguru
Top, klinkt als ook voor mij tuning.

Vraag is vast wel eerder gesteld: is het goed om de tuning ook aan de dealer te melden?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@johnboy, velen doen dat niet. Zelf doe ik dat altijd wel :jaja: Reden is dat ik een goede vertrouwensband een voorwaarde vind om met elkaar prettig zaken te kunnen doen.
 

johnboy

Forumguru
@Corné de Kluijver,een goede band heeft ook mijn voorkeur mits bij storing o.i.d. niet direct de tuning als reden wordt genoemd. Zo van: dan had u beter niet een tuning kunnen laten uitvoeren...

Ik heb nog geen ervaring bij Ames op dit punt. Tot vorig jaar geen auto's daar met garantie, alleen onderhoud (wat prima is!).
 

Frenk21

Forumguru
Ik ga bij levering de dealer eens polsen hoe ze daar mee omgaan. Bij de S2 hebben ze nooit moeilijk gedaan, dus ik verwacht dan ook geen problemen op dat vlak. Wel bij de tuner eens nagaan hoe zij omgaan met de verlengde garantie:pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Hoe Ames daar in staat weet ik niet, mijn dealer heeft er niets op tegen als het door een gerenommeerd bedrijf gedaan wordt en er deugdelijk onderhoud gepleegd wordt. Uiteraard alleen als je met respect met de techniek om gaat.
 

johnboy

Forumguru
Ik ga bij levering de dealer eens polsen hoe ze daar mee omgaan. Bij de S2 hebben ze nooit moeilijk gedaan, dus ik verwacht dan ook geen problemen op dat vlak. Wel bij de tuner eens nagaan hoe zij omgaan met de verlengde garantie:pieker:
De vraag over de verlengde garantie kwam ook bij mij op, 2 of 4 jaar overbruggen is toch een verschil
 

Frenk21

Forumguru
Is het misschien een idee om te kijken of we een groupsbuy kunnen organiseren bij bijv VAG of JD of een andere goede tuner. Mijn voorkeur gaat uit naar VAG (ivm goede recencies en afstand)
 
Bovenaan Onderaan