Tuning bij VAG Techniek

Topic in 'Tuners' gestart door touzani, 21-08-2017.

  1. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Ik vind het helemaal niet lastig, omdat het risico uiterst gering is. Over dingen die niet rechtstreeks aan de tuning kunnen worden gerelateerd, zal mijn dealer niet moeilijk doen (is op de hoogte). Overigens trouwens ook niet, tenzij het om kostbare zaken gaat zoals een turbo. Dan komt de importeur in het spel.
     

  2. 19marco74

    19marco74 Lid

    De actie in April is 30% korting op stage 1 en 20% op stage 1+.....
     
  3. brepus13

    brepus13 Forumguru

    @Fabiola347 kun je toch nog je 1+ doen met korting ( al blijf ik de meerprijs buiten proporties vinden )
     
    19marco74 vindt dit leuk.
  4. Fabiola347

    Fabiola347 Actief lid

    Ja er is inderdaad een afspraak gemaakt voor de stage 1+
    Gewoon omdat ik benieuwd ben waar we op uit komen met een powerfilter van het meeste forge en een beetje van mezelf.
    En de ron102 benzine.

    Ben gewoon benieuwd wat eruit komt

    Zaterdag 9 mei zullen we het weten
     
  5. Beste Mensen,

    Leidt verhogen van koppel en vermogen (zelfs bij een “normale” rijstijl) niet tot een groter risico op motorschade op de langere termijn?

    AutoBild heeft ooit een duurtest gedaan met een Golf 7 met de 1.4 tsi van 140 pk.
    Na ca. 150 k plofte de turbo, en na 220 k brak een stuk van een zuiger af en was het helemaal Schluss.
    Ik weet natuurlijk niet hoe de journalisten van AutoBild rijden, maar het wijst er misschien wel op dat die blokken niet zo robuust zijn. Is het dan wel slim om zo’n blok te tunen?

    Vriendelijke groet,
    Bas
     
  6. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Ik denk dat er in Duitsland veel vaker veel vermogen van een auto gevraagd kan worden. Als je veel in NL rijdt, heb je vaak die ruimte al niet, dus kun je maar af en toe dat extra vermogen gebruiken. Aan de andere kant dit was geen getuned blok en toch deze problemen, voor een tuning doet iedere goede tuner éérst een test om de conditie van de motor te checken, en je leest ook regelmatig dat tuning wordt uitgesteld omdat eerst andere problemen met het blok moeten worden opgelost. (bijv. slechte turbo of brandstofpomp)

    Dan is er nog een reden om wél te tunen: standaard schakelt een DSG net iets te vroeg voor het motorblok, puur om de emissie extra laag te houden. Bij tuning worden bij een DSG ook vaak die schakelmomenten iets later gelegd, waardoor motor én DSG langer meegaan (verminderd de slijtage aan vooral de 2e koppeling). Er zijn genoeg gevallen bekend van een standaard DSG die nog niet eens 50.000 km haalt zonder grote reparaties.
     
    VW Golf 1.4 tsi DSG-7 vindt dit leuk.
  7. Chipsoer

    Chipsoer Lid

    Afgelopen vrijdag bij VAG techniek, een fabrieksupdate laten uitvoeren, wat een schitterend mooi pand, je kunt er van de
    vloer eten:jaja: Na een week met de Fabia lll te hebben rondgereden vond ik hem met de 90pk toch wel erg mak, zodoende deze update.Vind het verschil voldoende om goed mee te komen voor op de Nl wegen. Binnen een half uur was het klusje geklaard. Super service, vind het de 249,00 waard.
     
    Tinus78 en VW Golf 1.4 tsi DSG-7 vinden dit leuk.
  8. Fabiola347

    Fabiola347 Actief lid

    Ja, ben ik het helemaal mee eens.
    De Fabia 3, 90pk hebben wij ook bij vagtechniek laten tunen, wel de stage 1+ en daar zijn 143.2 pktjes uit gekomen en een 100nm koppel extra. En dat merk je goed, is een hele andere auto geworden.

    Maar ik kan het je echt aanraden.
    Rijd zoveel beter.
     
    Tinus78, VW Golf 1.4 tsi DSG-7 en Chipsoer vinden dit leuk.
  9. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Dat is natuurlijk geen reden om de motor te tunen aangezien het ook mogelijk is om alleen de DSG aan te passen.
    Hooguit een argument om het thuis te verkopen... ("als ik er toch ben", "extra voordelig in combinatie", etc. :D )
     
  10. sh0ck

    sh0ck Lid

    mijn 1.5 tsi is afgelopen vrijdag ook aangepakt.
    Rijdt een stuk beter, veel meer koppel. 180 / 190 pk haalt ie nu wel
     
    VW Golf 1.4 tsi DSG-7 vindt dit leuk.
  11. Hoi Shock,
    Gefeliciteerd met het mooie resultaat.
    Waar ben jij geweest?

    Dank voor de reacties en tips!
    Ook leuk om de verschillende vermogens- en koppelgrafieken te zien in deze en andere topics.

    Weet je wat me daarin ook steeds opvalt: het max koppel komt steeds vrij vanaf ca. 2000 rpm. Terwijl in alle folders en technische gegevens wordt beloofd dat dit al vanaf ca. 1500 rpm zou moeten zijn.
    Ik begrijp ook wel dat je niet alles moet geloven dat in de folders staat, maar juist vermogen en koppel blijken bij de moderne tsi’s vaak wel op, of zelfs iets bóven, de fabrieksopgave te liggen. Dus waarom wel de beloofde waarde leveren, maar dan “liegen” over het toerental?
    Of zijn dit slechts kleine variaties die per auto verschillen?

    Vriendelijke groet,
    Bas
     
    Last edited by a moderator: 24-05-2020
  12. sh0ck

    sh0ck Lid

    Ik ben ook bij vagtechniek geweest, nette zaak.
     
  13. Thanks Shock!

    Ik ga zeker ook de motor (1.4) en de DSG (droge 7) laten tunen, maar ik twijfel nog:
    VAG techniek (en JD) lijken me meer ervaren met motortechniek en -tuning, en TVS met de DSG-software.
    Maar om langs TVS èn VAG/JD te gaan lijkt me wat overdreven.

    Qua afstanden maakt het allemaal niet zoveel uit.

    Tips zijn welkom :)

    Uiteraard zal ik in elk geval t.z.t. ook mijn eigen ervaringen delen.

    Vriendelijke groet,
    Bas
     
  14. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    TVS is meer gespecialiseerd in DSG zaken, maar voor het simpelweg aanpassen van de DSG software maakt het echt niet uit. Heb het inmiddels bij alle drie een keer laten doen. Naar volle tevredenheid
     
    VW Golf 1.4 tsi DSG-7 vindt dit leuk.
  15. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    @VW Golf 1.4 tsi DSG-7 Dat standaard het max. toerental bij 1500 rpm al wordt gehaald is bij mijn 1.2TSI blok met OEM software ook zo, en boven 1500 rpm wordt het koppel softwarematig begrensd. Bij bijvoorbeeld een fabrieksupdate (dan krijg je bijv. de software zoals ie voor dezelfde motor in een Polo door VW wordt gebruikt), wordt die begrenzing van het koppel bij 1500 rpm weggehaald, en stijgt die lijn gewoon door tot bij 1800 rpm en wordt dat koppel genomen waar op begrensd wordt. Dit begrenzen gebeurt door de hoeveelheid brandstof per cyclus te beperken.

    Als je problemen hebt met je DSG moet je echt bij TVS zijn, maar het aanpassen van de schakelmomenten kunnen JD en Vagtechniek even goed. Overigens zijn die aanpassingen niet gigantisch je moet je voorstellen dat bijvoorbeeld het toerental waarbij de DSG normaal opschakelt, van 1500 naar 1650 rpm gaat, dat lijkt een klein verschil, maar is in de praktijk een stuk aangenamer rijden.
     
    VW Golf 1.4 tsi DSG-7 en CDK vinden dit leuk.
  16. Dat is nuttige input Rosinfield en Cordoba, thanks!
    Wordt vervolgd.
     
    Rosinfield vindt dit leuk.
  17. De Stip

    De Stip Forumguru Donateur

    VW Golf 1.4 tsi DSG-7 vindt dit leuk.

Deel deze pagina