Tuning 1.0 TSI e-TEC

BartjeB

Senior Member
Is er al iemand die de nieuwe Octavia 4 met de 1.0 TSI e-Tec heeft laten tunen ? Ben erg benieuwd naar de resultaten en waar dit is laten doen.

Ik heb zelf al wat informatie op gevraagd maar er is een chassisnummer benodigd om te bepalen wat de mogelijkheden zijn. Aangezien ik de auto nog niet heb is dit dus lastig. Mocht er nog iemand geïnteresseerd zijn mag die gene ook het nummer naar mij sturen via PB zodat ik de aanvraag kan verzorgen.

Ik krijg zelf een DSG maar ik verwacht dat de vermogen winst hetzelfde is met de handbak.

Uiteraard zijn hier ook ervaringen met andere motoriseringen welkom!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die ECU is nog niet gekraakt. Hopelijk duurt dat niet zo lang als bij mijn, destijds eveneens nieuwe, motortype
 

QJ_9004

Nieuw lid
Sorry voor het oprakelen van dit onderwerp. De ECU is nog steeds niet gekraakt, is er iemand die in dit wereldje zit die hier enige progressie in ziet?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Geloof me, op het moment dat het is gelukt, zie je dat meteen hier en/of op een ander VAG forum. Been there, done that. Erg vervelend
 

QJ_9004

Nieuw lid
Hoe lang duurde dit de laatste maal ongeveer? Sorry als dit een obvious vraag is, heb nog niet zoveel ervaring hiermee/weet niet echt waar te kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rosinfield

† In Memoriam
Weet niet meer precies, maar toch wel een kwestie van maanden. Toen ik de huidige auto kreeg speelde het al een tijdje (iemand hier met een Kodiaq met dezelfde motor wachtte toen al een tijd)
 

Timmer

Donateur
Je kan deze ontwikkelingen volgen op Nefarious. Als je er niet veel van kent, raad ik je ook aan enkel te lezen, en niet zelf te gaan prutsen in je ecu of andere modules.
 
Toch even nieuwsgierig of hier iemand ervaring heeft met de externe tuning van Ventura? Mijn zwager had het ooit in zijn 3-serie en dat beviel goed. Zie nu dat ze het ook aanbieden voor de 1.0 e-TEC (+11-30pk), klinkt interessant
 
inmiddels is eea gekraakt en is het mogelijk de golf 8/octavia/leon etc met deze motoren te chippen.

Ben het zelf aan het overwegen. gaat van 110 naar ca 135/140pk en 200/240Nm.
Ook gezien het een zakelijke leaseauto is, heb ik nog een lichte twijfel.
 

BartjeB

Senior Member
Hier hetzelfde verhaal, al moet hij nog geleverd worden en ik er graag eerst even mee ga rijden ben ik wel erg nieuwsgierig naar de ervaringen en het merkbare verschil. Verbruik interesseert mij niet zoveel maar lekker vlot rijden stel ik erg op prijs.
 

100pk

Lid
De 1.0 vind ik persoonlijk best vlot rijden. Het is natuurlijk geen RS maar het accupakket geeft bij optrekken merkbaar meer pit dan de 1.2 die ik hiervoor reed.
 

Okkie73

Senior Member
Mijn ervaringen met de 1.0 tsi dsg zijn ook heel goed (bijna 44k mee gereden) voor de zomervakantie reed ik volgens de boordcomputer gemiddeld 5,6 l/km en na de vakantie (met caravan dwars door de Alpen) is dat gezakt naar 5,2 l/km. Voor de vakantie eens alleen op de A31 in dld kort gekeken wat de top is. Kwam toen tot 199 km/h op de GPS van flitsmeister. Recent op een rustige autobahn mét 5 inzittenden én bagage kwam ie tot 209 km/h op de GPS van flitsmeister.
Motor is door het zware werk in de vakantie dus een stuk losser geworden.
Al met al zeer acceptable prestaties voor een 1 liter melkpakkie met drie kabouterkleine zuigertjes.
Tot 150-160 km/h trekt de auto ook zeer vlot door, mede vanwege de elektro ondersteuning.
 
Ik ben ook zeker niet ontevreden over de prestaties verder. Zeker vergeleken met de Touran 1.0 handbak die ik laatst een dagje mee had als leenauto, onvoorstelbaar wat de DSG i.c.m. mild-hybride aan soepelheid toevoegt.

Wat betreft het zakelijk rijden: dit is überhaupt mijn eerste leaseauto, dus ik ben nog een beetje voorzichtig met wat ik er wel of niet kan/wil doen. Vandaar ook de vraag qua ervaring met externe apparaten, die zou ik er ook gewoon weer uit kunnen halen (en een ander er blij mee kunnen maken) bij het inleveren.

Zal Ventura eens contacteren of het mogelijk is om bv een proefrit te maken met hun externe chiptuning. Als dat ding echt zo makkelijk te (de)monteren is zou dat toch moeten kunnen ;)
 

leon-cupra

Forumguru
volgens mij maakt iedere wagen datalogs aan van de meeste waarden. Niet 100% zeker , maar denk als je zo een extern bakje voor tuning eraan hangt, dat bepaalde waarden gemanipuleerd worden en dus ook gemanipuleerd in de datalogs zitten. Bij grote problemen en dieper graver in de problematiek door Pon of door de engineers van VAG gaan ze ook aan gepruts van de motor uitkomen en dan hang je ook als leaserijder. Ik zou het persoonlijk nooit doen als leaserijders. Denk dat je baas daar ook niet blij mee zou zijn.
 
Ik sluit me geheel bij leon-cupra aan. Die paar pk's wegen in mijn bescheiden optiek niet op tegen de problemen die je je mogelijk op de hals haalt. Ik kan me daarnaast voorstellen dat de gecontracteerde onderhoudsbedrijven van de LM een meldplicht hebben, op het moment dat zij een afwijking constateren. Daarvoor zet ik in ieder geval mijn privileges niet op het spel.
 

Tees

Donateur
Volgens mij loggen de meeste auto's (uitzonderingen daar gelaten) niet, maar monitoren ze. Verschil is dat bij monitoren alleen de waardes worden bekeken en op basis daarvan bijgestuurd wordt, bij loggen worden ze weggeschreven om later uit te kunnen lezen. Misschien dat de modernste connected auto's wat meer loggen, maar zelfs dat betwijfel ik. Bij de meeste VAG auto's moet er toch gewoon VCDS of soortgelijk aangesloten worden om te kunnen loggen tijdens een rit.
Alleen foutmeldingen worden echt gelogd, soms in combinatie met freeze frame data.
 

leon-cupra

Forumguru
Is een eindeloze discussie. Tuners zeggen “Is niet waarneembaar”, bepaalde eigenaars hebben de ervaring dat het merk altijd wel iets kan traceren wat wijst op tuning. En als er een vermoeden is, begint het spelletje.

Los van leasing, vb bmw kijkt bij overname van een particuliere wagen na of er een tuning is gebeurd. Als verkopende partij teken je een document waarbij je verklaart geen tuning gedaan te hebben. Komen ze erop uit dat de wagen getuned was, mag je de wagen terug ophalen. Bmw is daarmee begonnen, veel merken volgen, net omwille dat er meer en meer getuned wordt.
 
Bovenaan Onderaan