Tuners in het noorden

Topic in 'Tuners' gestart door Arent Schaap, 22-05-2020.

  1. Arent Schaap

    Arent Schaap Actief lid

    Iemand ervaringen met Chiptuningnoord in Kollum ?
    190PK en 320 nm uit mijn 1.4 benzinemotor

    2020-05-22.png

    Ik zat zelf eerst aan VVT in Marum te denken maar begrijp dat die voornamelijk in diesel is gespecialiseerd.

    Zijn er nog andere bedrijven die jullie aanraden?
     

  2. CDK

    CDK Forumguru Donateur

    Bij VVT kan je tegenwoordig ook prima met je benzine wagen terecht hoor.
     
  3. eriktv

    eriktv Forumguru

    @achbrouwer (en vast ook anderen hier in het Noorden) kan je veel vertellen over JB Autoservice in Dieverbrug, die met techniek van JD Engineering werken. Dat VVT specialist is voor diesel betekent natuurlijk niet dat ze slecht zijn met benzine, maar met software van JD zit je sowieso goed, gezien alle ervaringen hier!
     
  4. hemi24

    hemi24 Forumguru

  5. Arent Schaap

    Arent Schaap Actief lid

    Heb VVT ook een berichtje gestuurd
     
  6. Arent Schaap

    Arent Schaap Actief lid

    Reactie van Chiptuningnoord:

    Je kunt in onze ruime kantine plaatsnemen om te wachten, daarbij is koffie/thee beschikbaar. Het neemt ongeveer 2 tot 3 uur in beslag. Eventueel is er in overleg een leenauto beschikbaar mocht je niet willen wachten. Dit is gratis, echter de brandstof kosten zijn voor jezelf.

    De procedure wordt door ons serieus aangepakt: er wordt een diagnose gesteld en tijdens een proefrit wordt er een log gemaakt waaruit wij belangrijke gegevens uit het motormanagement krijgen die nodig zijn voor een individuele aanpassing.

    De totale kosten kosten voor jouw auto zijn 275 euro.

    In combinatie met een tuning kunnen wij tegen een meerprijs van 75 euro een vermogensrun aanbieden. Dit houdt in dat er eerst een meting op onze vermogenstestbank wordt gedaan om een indruk te krijgen van de staat van de motor en het achterhalen van het origineel vermogen en koppel. Na de chiptuning wordt er nogmaals een testrun gemaakt waarmee het uiteindelijke vermogen en koppel zichtbaar wordt. Je krijgt op papier en/of e-mail de uitdraai mee.

    Het resultaat van de tuning is het zelfde als je geen vermogensrun laat doen. Voor tuning met een vermogensuitdraai is de wachtijd 3 tot 4 uur (maar houdt rekening met enige uitloop).
     
  7. Duijzer

    Duijzer Forumguru Donateur

    Begrijp ik goed dat, als je niet de extra vermogensrun erbij koopt, ze niet vooraf een meting doen om een indruk te krijgen van de staat van de motor etc.? Dat zou ik nooit doen. Eerst kijken waar je staat, voordat je gaat tunen...
     
  8. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Lijkt me een antwoord op de vraag van @Duijzer ?
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  9. Duijzer

    Duijzer Forumguru Donateur

    Misschien, maar een log is iets anders dan een vermogensrun. Foutmeldingen etc kun je wel uit een log halen, maar een vermogensmeting is nog wel iets anders. Dus de vraag is dan eigenlijk meer wat men dan precies voor gegevens wil hebben. Let wel: ik zeg niet dat dit geen goede tuner is. Maar wat ik wil zeggen is dat het zeker een vraag waard is wat men nou precies nakijkt voordat men allerlei parameters aan gaat passen.
     
  10. Arent Schaap

    Arent Schaap Actief lid

    Wie weet er welke DSG er in mijn 1,4 zit. Heb wat zitten te zoeken maar als dat klopt kom ik op de DQ200 uit. Die kan maar 250nm hebben. Om daar dan overheen te gaan lijkt mij niet verstandig.
     
  11. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Dat kan makkelijk op veilige wijze wat meer zijn. Zie de websites van JD en Vag Techniek. Het is wel raadzaam om meteen de DSG aan te laten passen. Weet niet of de tuners uit het noorden dat ook doen. Ik kom ook uit het noorden, maar heb het ritje naar Lochem of Nuenen altijd graag gemaakt.
     
    Arent Schaap vindt dit leuk.
  12. CDK

    CDK Forumguru Donateur

    Daarom pakt een goede tuner dan ook meteen de DSG aan, die kan prima 350Nm en zelfs meer verwerken, wel op voorwaarde dat je goede software hebt en dat is niet op heel veel adressen te verkrijgen.
     
    Arent Schaap vindt dit leuk.
  13. Arent Schaap

    Arent Schaap Actief lid

    Dit is bij JD Tuning
    Onze werkwijze is als volgt:
    Voorafgaand aan de tuning wordt er te allen tijde gestart met een diagnose op de auto. Allereerst wordt het storingsgeheugen van de auto gecontroleerd op fouten.
    Daarna wordt er een diagnose rit gemaakt, waarbij we gebruik maken van VAG specifieke hardware en software op onze laptops.
    Tijdens deze diagnose rit op de openbare weg controleren we o.a. de turbodrukken/ontstekingswaardes/nokkenastimingen/luchtsmassameter waarden/lambda getallen etc etc.
    Daarnaast wordt er gekeken of de auto niet al eerder voorzien is van tuning. Blijkt er een probleem aanwezig te zijn na deze diagnose rit, dan kunnen we vaak direct reparatie uitvoeren(denk hierbij aan een lekkende intercooler slang, vervuilde luchtmassameter of een defecte sensor etc).
    Vervolgens rijden we de auto in de werkplaats en start de eigenlijke (chip)tuning. We maken allereerst een backup van de originele software van de auto.
    Hierna wordt de originele software van de auto volledig bewerkt rekening houdend met de diagnose logs die net gemaakt zijn en uiteraard gebaseerd op onze referentie tuning die wij voor elke motor ontwikkeld hebben.
    Nadat de tuning geplaatst is vindt er een uitgebreide testrit plaats, waarbij weer naar alle verschillende parameters wordt gekeken.
    Denk hierbij aan een stukje maximale motorbelasting ter controle van werking lambda sonde, mengsel onder vollast, turbodruk, gemeten luchtmassa.
    Bij eventuele onregelmatigheden wordt de software nogmaals geoptimaliseerd (in tegenstelling tot 95% van andere tuners). Deze totale tuningssessie duurt ongeveer 2 uur.
    Uiteraard kunnen de nieuwe resultaten tegen meerprijs worden gemeten op de vermogenstestbank. Meerprijs hiervoor is € 120 incl btw, reserveer dit voorafgaand bij de afspraak.

    Naar mijn idee doet die exact hetzelfde.
    Wel wil die ook graag een inlaat reiniging doen.
     
    Last edited by a moderator: 29-05-2020
  14. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Loggen doen ze allebei ja; gewoon een ritje met de laptop op de OBD aangesloten, om te zien of er geen rare dingen zijn. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het aanleiding gaf tot aanpassing van de nieuwe software. Niet alle tuners doen aan DSG aanpassing, wat toch zeker wel raadzaam is als je gaat laten chippen.
     
  15. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    De inlaatreiniging dmv vloeistoffen zou ik persoonlijk niet doen. Is niet optimaal. Als je het inlaattraject wil laten reinigen laat dit dan dmv wallnut blasting doen. Dat is gegarandeerd 100% effectief. Kost wat meer maar dan weet je zeker dat het inlaattraject weer 100% schoon is.
     
  16. Arent Schaap

    Arent Schaap Actief lid

    Dat kan dan weer bij VAGTechniek.
    Probleem waar ik dan tegen aan loop is dat ik dan meer dan 1500 (699 Tuning + 549 Wallnut + 299 DSG) kwijt ben.

    Dit begon als "leuk, iets meer vermogen voor 350 euro".
    Niet dat hij nog niet lekker rijd maar meer vind ik altijd beter.
    Als dat 1500 kost ben ik eigenlijk wel tevreden zoals hij nu is :sterretjes:.
    Of had ik dat geld direct bij een vRS kunnen leggen.

    Uit pure nieuwsgierigheid, wat is het nadeel als ik hem laat chippen zonder de DSG mee te nemen?
    Gaat hij dan inhouden via de versnellingsbak?
     
  17. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Nee, je loopt het risico dat de DSG-koppeling(en) het eerder begeven...
     
    Arent Schaap vindt dit leuk.
  18. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    En het rijdt een stuk minder fijn met tuning zonder aangepaste DSG. Overigens kan de tuning een stuk goedkoper bij VAG techniek. Gewoon stage 1 zonder rollenbank uitdraai. Hooguit nice to have, al heb ik daar bij een stage 1 nooit het nut van ingezien, omdat je de betreffende vermogenskromme zo op hun website kunt zien. Daarvan zal het echt niet significant afwijken en of je nou 1 of 2 pk meer of minder hebt, is ook niet interessant.
     
    Arent Schaap vindt dit leuk.
  19. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Maar (voor sommigen) wel héél belangrijk op "het schoolplein", hè... :D
     
    Tinus78 en Rosinfield vinden dit leuk.

Deel deze pagina