Tunen Fabia 1.9 TDI L&K

Een goedemiddag,

Ik heb dus nu mijn auto al 2 weken terug.
Ik moet zeggen.. dat het chippen echt FANTASTISCH is!

In het beging merkte ik er weinig van maar na ongeveer 200 Km begon ik het echt te merken.

Ik ben er erg over te spreken en de service en informatie voorziening was allemaal perfect.

Alles heeft een minpuntje..
Dit is een minimaal puntje.. Ik MOET nu de toerbo minimaal 2 minuten laten koelen.. Dat is soms best vervelend als je net op tijd bent en dan weer 2 minuten moet wachten.. Maar dat neem ik met veel plezier voor lief...
 

Fabia

† In Memoriam
Dat koelen van de turbo ken ik, ik heb ooit een Golf GT TDI 90pk gehad en daar moest je ook altijd even de turbo van laten uitwaaien. Maar de TDI reed echt heerlijk, kan me goed voorstellen dat je erg blij bent met je gechipte TDI.
 

Dutch4x4

Senior Member
2 minuten? Da's wel erg veel hoor. Een minuutje is genoeg. Minder kan ook als je de laatste paar km erg rustig rijdt en de turbo nauwelijks aanspreekt.

Het heeft trouwens niks met chippen te maken, al is het voor een gechipte motor nog net ietsje verstandiger. Turbo onder oliedruk laten uitrollen is voor élke turbomotor belangrijk.
 

Roel

Lid
Het fenomeen het "heat soak".
Nadat de belaste motor wordt uitgeschakeld, dringt de hitte het lagerhuis binnen en koekt de daar aanwezige olie tussen de rotor as en de piston ring aan. Bij volgend gebruik ontstaat er frictie en daardoor slijtage van de rotoras en de lagers: met als gevolg een hogere onbalans, een turbo die lawaai gaat maken en minder gaat presteren.

Hoewel bij diesels de temperatuur in het Turbinehuis op ongeveer 650 graden komt, heeft deze turbo doorgaans een dunner hitteschild tussen heet Turbinehuis en het Lagerhuis en komt het dus bij diesels net zo goed voor als bij benzinemotoren, die een dikker hitteschild hebben en naast de oliekoeling ook nog watergekoeld zijn, echter de temperatuur in het Turbinehuis kan hier oplopen tot 1050 graden!

Voor beide motoren geldt dus: na volle belasting minimaal 1 minuut stationair laten draaien of de laatste kilometers rustig rijden.


Hetzelfde geldt bij het wegrijden: probeer dan ook de turbo zo min mogelijk te belasten door het gaspedaal niet te diep in te drukken en snel over te schakelen. Ik heb op mijn werk op de testbench testen gezien met turbo's voor dieselmotoren die gelijk na de start volop aangesproken werden en dit is een aanslag op de lagers; lagersteun en VG mechanisme.

Tenzij je natuurlijk een leasebak hebt :471:.......
 

Dutch4x4

Senior Member
Tenzij je natuurlijk een leasebak hebt :471:.......

:D

(Het wachten is op de op hun *** getrapte leaserijders. ;) )

Maar inderdaad, goed warmrijden is eigenlijk nog veel belangrijker dan goed inrijden. Dat moet je namelijk altijd doen en niet alleen de eerste 1500 km...
 

Boet

Actief lid
Zo doe ik het ook altijd (gechipte Roomster). Rustig warmrijden met half gas en niet meer dan 2000 toeren. Als het ding flink op zijn lazer heeft gehad, rij ik de laatste vijf kilometer weer net alsof ik hem aan het opwarmen ben. Lijkt tot nu toe goed te gaan.
 

DonB

Lid
Hmz

Ik vraag me av ov een 1.4 MPI ook te tunen is. (als dit wel het geval is kan dit zo 25pk schelen als ik het goed begrijp).
 

Dutch4x4

Senior Member
De 1.4 MPI is geen turbomotor, dus 25 pk haal je nooit.

Uiteraard is hij wel te tunen, maar dan moet je denken aan een winst van hooguit 5 pk op zo'n bescheiden vermogen als van de 1.4 MPI, voor dezelfde prijs als de 25-35 pk die je op een turbomotor wint. Die 5 pk zit dan bovendien helemaal boven in de toeren, dus die voel je nauwelijks.

Toch kan chippen van een atmosferische motor interessant zijn, bijvoorbeeld om de gasrespons te verbeteren. Moderne motoren met elektronische 'gaskabel', ook atmo's, reageren tegenwoordig vrij sloom op het gas vanwege de steeds strengere emissie-eisen. Wie dus de gasrespons van een ouderwetse gaskabel terugwil, moet die vertraging dus uit de standaardprogrammatuur laten chippen.

Verder kan chippen van een atmo interessant zijn als je ook traditionele mechanische tuning toepast, bijvoorbeeld een andere uitlaatlijn en ander luchtfilter. Door te chippen, kun je de motor daar beter gebruik van laten maken, met extra vermogenswinst en 'driveability' als gevolg.
 

higgy

Forumguru
:D

(Het wachten is op de op hun *** getrapte leaserijders. ;) )
Eerder op hun *** getrapte leaseMAATSCHAPPIJEN zou ik zeggen.

Maar de originele opmerking "tenzij je een leasebak hebt" doet me het ergste vrezen voor Roel's mentaliteit (of gebrek daaraan) in het algemeen...
 

CF1

Lid
Het fenomeen het "heat soak".
Nadat de belaste motor wordt uitgeschakeld, dringt de hitte het lagerhuis binnen en koekt de daar aanwezige olie tussen de rotor as en de piston ring aan. Bij volgend gebruik ontstaat er frictie en daardoor slijtage van de rotoras en de lagers: met als gevolg een hogere onbalans, een turbo die lawaai gaat maken en minder gaat presteren.

Hoewel bij diesels de temperatuur in het Turbinehuis op ongeveer 650 graden komt, heeft deze turbo doorgaans een dunner hitteschild tussen heet Turbinehuis en het Lagerhuis en komt het dus bij diesels net zo goed voor als bij benzinemotoren, die een dikker hitteschild hebben en naast de oliekoeling ook nog watergekoeld zijn, echter de temperatuur in het Turbinehuis kan hier oplopen tot 1050 graden!

Voor beide motoren geldt dus: na volle belasting minimaal 1 minuut stationair laten draaien of de laatste kilometers rustig rijden.


Hetzelfde geldt bij het wegrijden: probeer dan ook de turbo zo min mogelijk te belasten door het gaspedaal niet te diep in te drukken en snel over te schakelen. Ik heb op mijn werk op de testbench testen gezien met turbo's voor dieselmotoren die gelijk na de start volop aangesproken werden en dit is een aanslag op de lagers; lagersteun en VG mechanisme.

Tenzij je natuurlijk een leasebak hebt :471:.......

Bedankt voor de verhelderende uitleg! Ik heb weer iets bijgeleerd.
 
Zoow..

Het fenomeen het "heat soak".
Nadat de belaste motor wordt uitgeschakeld, dringt de hitte het lagerhuis binnen en koekt de daar aanwezige olie tussen de rotor as en de piston ring aan. Bij volgend gebruik ontstaat er frictie en daardoor slijtage van de rotoras en de lagers: met als gevolg een hogere onbalans, een turbo die lawaai gaat maken en minder gaat presteren.

Hoewel bij diesels de temperatuur in het Turbinehuis op ongeveer 650 graden komt, heeft deze turbo doorgaans een dunner hitteschild tussen heet Turbinehuis en het Lagerhuis en komt het dus bij diesels net zo goed voor als bij benzinemotoren, die een dikker hitteschild hebben en naast de oliekoeling ook nog watergekoeld zijn, echter de temperatuur in het Turbinehuis kan hier oplopen tot 1050 graden!

Voor beide motoren geldt dus: na volle belasting minimaal 1 minuut stationair laten draaien of de laatste kilometers rustig rijden.


Hetzelfde geldt bij het wegrijden: probeer dan ook de turbo zo min mogelijk te belasten door het gaspedaal niet te diep in te drukken en snel over te schakelen. Ik heb op mijn werk op de testbench testen gezien met turbo's voor dieselmotoren die gelijk na de start volop aangesproken werden en dit is een aanslag op de lagers; lagersteun en VG mechanisme.

Tenzij je natuurlijk een leasebak hebt :471:.......



Zooow,..
Duidelijk ja..
Ik heb wel een leaseauto maar ik zal toch wel een minuutje laten koelen.. kan natuurlijk nooit kwaad.

Iig bedankt voor de uitleg...

PS. wat mij opvalt is dat als de brandstof meter bijna op de helft is maar de auto een slurpend geduid vlak voordat ik start. Naarmate de tank leger wordt neemt ook het geslurp toe. Het duurt maar heel even maar mensen kijken je toch wel even vreemd aan...
Ik ga zo nog evne zoeken of zoiets al eerder is gepost.. maar als iemand iets weet hoor ik het graag.. (aangezien het een nieuwe auto is vindt ik het nogal vreemd).
 

Roel

Lid
Mijn laatste opmerking, betreffende de leasebak, is natuurlijk generaliserend en overbodig. (Ik had er wel een dikke smiley erachter gezet...)
 
Bovenaan Onderaan