Tunen en automaat

Psioneer

Actief lid
Eenvoudige vraag: mag je een auto met automaat tunen of niet (PB of chip)?

Een collega van mij rijdt al jaren automaat en krijgt regelmatig te horen dat dit een slecht plan is als je een auto met automaat rijdt. De redenen blijven ons onduidelijk.
Het gaat in dit geval om een Slopel Astra maar het is een algemene technische vraag die naar mijn idee op alle automaten van toepassing is.

Groeten,

Psioneer

cvegreen

Forumguru
Een automaat tunen of niet . Zou het eerlijk gezegd niet weten of het echt kwaad kan , mijn denken zou zeggen van niet , geloof wel dat zo'n versnellingsbak ook wat meer pk's kan verdragen dan wat de motor geeft , kwestie van ook wat overschot te hebben of wat dat ding kan opvangen.
Ik heb nu wel een off topic vraagje .
Ik heb vandaag nu al 2 keer gelezen slopel , waar staat die "SL" voor ?

Psioneer

Actief lid
Super Lompe Opel?
't Is gewoon een Opel. Maar sinds m'n vorige Astra heb ik een aversie tegen Opel. Er is verder weinig mis met die auto's.

Een automaat tunen of niet . Zou het eerlijk gezegd niet weten of het echt kwaad kan , mijn denken zou zeggen van niet , geloof wel dat zo'n versnellingsbak ook wat meer pk's kan verdragen dan wat de motor geeft , kwestie van ook wat overschot te hebben of wat dat ding kan opvangen.​

Dat is wel zo, enige reserve zit er wel in zo'n bak, maar met de huidige diesel en turbomotoren praat je vaak over enorme pk maar vooral koppel toename's. Een handbak is veel beter bestand tegen hogere vermogens dan een automaat. De nu nieuwe 7 traps DSG vind je ook nog niet op de topmodellen, omdat deze die hoge vermogens nog niet kan verwerken.

Een goeie tuner trouwens, kan het vermogen aanpassen op wat de automaat kan verdragen.

Psioneer

Actief lid
Weinig mis ? Moet ik ff opnoemen wat er allemaal mis is aan die vectra van mijn vrouw ?

Ik wilde al niet te negatief overkomen ten opzichte van een ander merk...

Vooralsnog heb ik niet echt een eenduidig antwoord gekregen op de vraag. Denk dat het verstandig is om het gewoon aan de tuner over te laten. 't Is trouwens ook een benzine zonder turbo dus ik weet niet of er veel aan te tunen valt. Een stuk minder dan aan een tdi schat ik zo.

nemo

Senior Member
Haha... Leuke reactie. Dat is dus de reden dat het merk SLopel wordt genoemd. Ben ook geen fan van het merk. Maar de Tigra vind ik (stiekem) wel een leuk wagentje.

cvegreen

Forumguru
Ik wilde al niet te negatief overkomen ten opzichte van een ander merk...

Vooralsnog heb ik niet echt een eenduidig antwoord gekregen op de vraag. Denk dat het verstandig is om het gewoon aan de tuner over te laten. 't Is trouwens ook een benzine zonder turbo dus ik weet niet of er veel aan te tunen valt. Een stuk minder dan aan een tdi schat ik zo.

Dat is al eerder aan bod gekomen over niet turbo geladen benzine motoren en tunen. Het is veel te veel geld voor wat je er in de plaats voor terug krijgt, dit bleek de conclusie te zijn.

van inkel

Forumguru
Haha... Leuke reactie. Dat is dus de reden dat het merk SLopel wordt genoemd. Ben ook geen fan van het merk. Maar de Tigra vind ik (stiekem) wel een leuk wagentje.

Ik dacht dat jij iets met auto's deed.
En je vind een Tigra stiekem leuk, je bent toch geen dameskapster?:D

Gieliovd

Forumguru
Eenvoudige vraag: mag je een auto met automaat tunen of niet (PB of chip)?

Een collega van mij rijdt al jaren automaat en krijgt regelmatig te horen dat dit een slecht plan is als je een auto met automaat rijdt. De redenen blijven ons onduidelijk.
Het gaat in dit geval om een Slopel Astra maar het is een algemene technische vraag die naar mijn idee op alle automaten van toepassing is.

Groeten,

Psioneer
De redenen zijn dat de automaten vaak zijn berekend op een bepaald motorvermogen. Dat betekent simpelweg dat de gehele constructie van lagers, koppeling, tandwielen maar ook het programma afgesteld zijn op een bepaald vermogen.

Ga je dit plots met 30 procent verhogen krijgt de bak dus een 30 procent hoger vermogen te verwerken.

Natuurlijk zit er een marge op maar deze zal nooit 30 procent betreffen.

Dus het eenduidige antwoord mag zijn: het is er simpelweg niet op berekend.

Wat je dan krijgt is een koppeling welke je opblaast, bijvoorbeeld.

Ervaring leert dat dat behoorlijk stinkt!! :D
De Tigra is een mateloos populair wagentje bij de jongeren. Het is gedurfd vormgegeven en anders dan anders. Sportief en vaak in exotische kleuren.

Maar die dingen roesten als een stuk blik in de noordzee.

Ik heb ze zó erg gezien... dat geloof je niet.

En ze zijn nog verschrikkelijk duur ook.

Oja, en ze zijn vaak afgetrapt.

:xyxthumbs:

Okki

Forumguru
De Tigra is een mateloos populair wagentje bij de jongeren. Oja, en ze zijn vaak afgetrapt.

Oude model is niet mijn stijl, te vaak met verkeerde uitlaat (type groenteblik). Nieuwe model is wel leuk vind ik

Bijlagen

• opel_tigra_07.jpg
    opel_tigra_07.jpg
    30,7 KB · Weergaven: 14
  • 13.jpg
    13.jpg
    35,6 KB · Weergaven: 14
  • opel_tigra_08.jpg
    opel_tigra_08.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 14

nemo

Senior Member
Ik dacht dat jij iets met auto's deed.
En je vind een Tigra stiekem leuk, je bent toch geen dameskapster?:D

Of je daarmee bedoeld of ik op mannen val? Ja. Maar dat geeft toch niet, want ik ben zelf geen man!

En ik zou echt wel in de nieuwe Tigra twintop willen rijden. Maar dan wel als tweede auto, naast mn Skoda Superb.

Gieliovd

Forumguru
Eens Okki, ik vind het ook niet alles. Die nieuwe is een stuk mooier, stijlvol ding.

Die uitlaat, geweldig. Helaas heb je gelijk! En het liefst nog opgehangen aan een stukje touw ook.

Bovenaan Onderaan