Tunen - altijd positief voor verbruik??

Tallguy

Forumguru
Ik dacht hier afgelopen dagen eens aan nadat ik wat postings had doorgenomen over tuning. Ik lees regelmatig (niet altijd) dat na het tunen het verbruik ook gunstiger is geworden. Nu vraag ik me af : is dat eerder regel dan uitzondering?
* Uiteraard ga ik wel uit van normaal weggedrag qua rijstijl en niet dat je opeens nóg harder gaat scheuren met je auto.

Wat ik me ook afvroeg is of tunen alleen kan icm een turbo of dat het ook gaat werken als je auto géén turbo heeft? En zo ja, zou je dan nog steeds een beter verbruik krijgen?

Stel dat je een benzine V6 blok hebt en je zou dat kunnen laten tunen, zou dat dan een voordeel kunnen opleveren qua PK's, koppel én verbruik (en is het dan het geld wel waard (kosten vs baten)?

MarcoO2

Forumguru
Ha Kensei,

Ik heb na het lezen van veel posts over tuning de indruk dat het verschil in zuinigheid toeneemt naarmate het motorvolume groter is. Bij een 1.8TSI zal het verschil duidelijker merkbaar zijn dan bij een 1.2TSI. Maar dat kan ik niet hard maken, is meer het gevoel dat bij mij overheerst. Bij mijn 1.8TSI was het verschil in ieder geval evident: vóór tuning reed ik ruim 500 km op één tank, na tuning bijna 600.

Je kúnt een atmosferische motor wel tunen, maar het effect is veel kleiner. Je moet dan eerder denken in een paar pk als in tientallen pk's. Hét instrument in te tunen is namelijk juist de turbodruk, en die ontbreekt natuurlijk bij een atmosferische motor. Uiteraard zal een ongeblazen V6 meer pk's erbij krijgen als een ongeblazen 1.4, maar verhuidingsgewijs loont het vaak de moeite (en vooral het geld) niet.

Grt, Marco

MarcoO2

Forumguru
Jij hebt ook een bluemotion ;)

Bij mij kwam het deels door de rechtervoet, maar ook door het gebruik: 80% van mijn verkeer bestaat uit file en stadskilometers. 80x per dag starten, een paar honderd meter tot hooguit een kilometer rijden, stoppen, starten, en weer een stukje rijden, tikt behoorlijk aan qua verbruik. Als ik eens een tank voornamelijk snelweg reed, had ik ondanks een dan nog zwaardere rechtervoet een beter verbruik.

sitechris

Donateur
Als ik met mijn gechipte GTI met tempootje 110/120 van Amersfoort naar Utrecht cruise, rijd ik makkelijk 1 op 15,5. En dan doe ik echt niet gek. Aircootje staat aan. Etcetera. De auto wordt dus iig niet onzuiniger bij normale rijstijl.

VEEJAY

Forumguru
Riep iemand tuning? ;)

Feit blijft wel dat toen ik met 105pk reed ik heel anders door het verkeer bewoog (permanent op de rechterbaan) en regelmatig de nog 1000km te gaan melding in de maxidot zag. Die heb ik na tuning niet gezien. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet meer mogelijk is zuinig te rijden, maar dat doe je gewoon niet omdat je (ik) nu anders door het verkeer beweeg (permanent linkerbaan). Dus netto in de praktijk ben ik van mening dat je niet zuiniger rijdt met tuning. Het geld dat je kwijt bent voor tuning haal je er volgens mij sowieso niet uit doordat ie wellicht zuiniger gereden kan worden.

sitechris

Donateur
dat is uiteraard logisch. Meeste mensen tunen auto omdat ze graag ff net wat sneller willen rijden. En snel rijden kost brandstof. Maar volgens mij kun je wel zuiniger rijden als je je rechtervoet kunt beheersen (of in mijn geval toen het mistigjes was ha ha)

turboturbo

Forumguru
... 80x per dag starten, een paar honderd meter tot hooguit een kilometer rijden, stoppen, starten, en weer een stukje rijden, tikt behoorlijk aan qua verbruik.
Huh? Je bent toch geen melkboer? ;)
Maar dat is inderdaad funest voor een zuinig verbruik....

Even afgezien van dat een krachtiger motor uitnodigt tot onzuiniger rijgedrag, zou tuning op papier brandstofbesparend kunnen zijn. De motor wordt krachtiger, waardoor het gaspedaal minder diep ingetrapt hoeft te worden om hetzelfde effect te krijgen. De motor hoeft immers een stukje minder hard te werken, en perst meer energie uit elke druppel brandstof. Toch?

MarcoO2

Forumguru
nee, geen melkboer, maar wel gerechtsdeurwaarder. Da's tegenwoordig soms ook een huis-aan-huis-job.

___JC___

Forumguru
Bij een diesel gaat dat zeker op, als je dan met je getunede auto gas gaat geven dan valt het verbruik op zich nog wel mee. Bij een getunde benzine gaat ie ook meteen zuipen. Ik red meestal ook maar 550km op een tank en daar zitten nog veel snelwegkilometers tussen...1 op 11 zo een beetje...

Ik vind het knap als je dezelfde rijstijl aan kunt houden na tunen. Ik dacht dat ik dat wel zou kunnen, echter de praktijk is anders. Niet dat ik altijd volgas rijd, maar toch ga je vaak toch wat harder rijden, vooral af en toe even snel optrekken. Maar ik ben misschien niet een heel goed gemiddelde aangezien ik bijna altijd langzaam optrek bij het stoplicht, en een enkele keer zo snel mogelijk, eigenlijk geen tussenweg, dat vind ik namelijk zonde. Maar ik kan helaas weinig zeggen over het verbruik na tuning, ik heb het idee dat de verbruiksmeter niet zuiver is en ik gebruik zowel lpg als benzine waardoor ik niet goed kan meten wat het verbruik is/was. Al met al kan ik gemiddeld ruim 500km op een tank (LPG (ong 40L)) rijden en dat vind ik netjes. Ik ga dus uit van ongeveer 1 op 10 (incl benzineverbruik). Het extra vermogen is gewoonweg heerlijk, alhoewel het standaard vermogen vaak al genoeg lijkt.

sitechris

Donateur
Ik denk dat als je een Greenline Fabia gaat chippen dat je daadwerkelijk zuiniger gaat rijden. Je kunt dan net iets meer op koppel versnellen en je hoeft minder vaak terug te schakelen om met verkeer mee te komen. Denk dat je dat echt wel gaat merken.

michelover

Forumguru
Mijn auto is ook na tuning zuiniger geworden, haal ongeveer 600 km op een tank. En dan rijd ik nog stevig door, kan dus zuiniger als ik maar eens zou leren de rechtervoet in bedwang te houden. Een V6 tunen heeft weinig effect op de pk's , dan ga ik even van mijn eigen ervaring met de Leon Cupra4 uit. Heb deze laten tunen en het scheelde weinig pk's, wel liep de motor na tuning beter wat te merken was aan het optrekken en de tussensprintjes. Het brandstof verbruik werd ook iets beter, maar ja als je het daar voor doet moet je geen V6 met vierwielaandrijving rijden. ;)

Bovenaan Onderaan