Tunen 2.0 TDI, welke keuze?

Had hier een tijd geleden al eens iets gepost over een powerbox/toverdoosje voor tuning. dat maar wijselijk niet gedaan en eigenlijk het tunen maar even laten rusten. Maar met het gedoe over de sjoemelsoftware begon het toch weer te kriebelen, en maar weer eens wat gezocht op het forum en op internet.

VAGtechniek, JDE en TVS zijn de gerenommeerde bedrijven op dit gebied, maar bieden allemaal wat anders aan, ten minste voor zover ik het begrijp. Gaat dus om een 2.0 TDI CR met pk/Nm 150/320, met (zekerheid heb je nooit) geen sjoemelsoftware.

Bij VAGtechniek heb je 3 opties:
1. Chip, geeft 180/390 kost Euro 425
2. ECM (externe box) geeft 180/390 kost 599
3. Maattuning geeft 190/420 en kost 525

Bij JDE zijn er 2 opties:
1. Stage 1 geeft 190/420 kost 699
2. Stage 2 geeft 200/435 kost 999

TVS gaf geen opgave voor vermogen, maar kost een chip standaard 499 en op maat 649

Verder vond ik nog de volgende bedrijven, maar kon daar op de site niets over vinden:

Proline Engineering (chiptuning op maat)
1. Stage 1 geeft 186/408 kost 249 (aanbieding, normaal 399)
2. Stage 2 geeft 195/430 kost 299 (aanbieding, normaal 499)

VTune chiptuning (digichip, externe computer)
Digichip geeft 183/390 kost 299 (aanbieding, normaal 399)

VVT tuning heeft geen pakket voor de 150 pk CR (wel voor de CR 140, kost 490 en geeft 175/400)

Tja, wat is nu wijsheid, en ook wat zijn nu de verschillen? Ik neig naar een maattuning bij VAGtechniek, maar waarom zou ik niet naar Proline engineering gaan, en 226 Euro in de zak houden? Dus vroeg me af of er mensen ervaring hebben met bv Proline of Vtune (zoals gezegd, zoeken op de site gaf geen treffers)

peterrapid

Forumguru
Gewoon eventjes kijken of er een rollenbankrun bij die 2 tuners is inbegrepen in de prijs, dat maakt al een verschil van bijna 150€, als je op maat gaat werken dan is een rollenbankrun wel noodzakelijk.

Joske

Forumguru
Proline Engineering (chiptuning op maat)
1 van de weinige reacties die ik gevonden heb, weet niet of jij het al gezien had?
http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=111724.0

ik zou sowieso voor zoiets kostbaars als een motor liever wat verder rijden en wat meer betalen dan een "onbekende" tuner er aan te laten werken..

Mijn voorkeur zou naar 1 van de "gerenommeerde" tuners gaan. Kost je wat maar dan heb je ook wat en dan mag je tenminste iet of wat "gerust" zijn.

ElScorpione

Forumguru
Bij VAG Techniek zit een rollenbank run in de prijs van maat tuning. Bij de standaard tuning krijg je geen rollenbank run. Ik heb een zeer goede ervaring met VAG Techniek. Kan ik je van harte aanbevelen. TVS en JD zijn ook goed, maar heb ik omwille van de afstand (en prijs bij JD) niet gekozen.

johnboy

Forumguru
Ik heb een goede recente ervaring met TVS (Skodadag), 45 pk bij (van 132 naar 177). Helaas een 2.0 TDI versie met sjoemelsoftware. Rijdt als de brandweer alsook zuiniger!

Spierings

Forumguru
Ga zelf binnenkort bij VAG techniek een afspraak maken... Momenteel 20% korting.... Dus extra interessant kwa prijs....

Zou zelf minder naar de nummers kijken, dat betekend niks, het gaat om de curve en hoe ze hem tunen (kwa levensduur/veilige marge)

Mooiste curve krijg je bij een op máat tuning.

Zou zelf tunen bij de betere VAG tuner, zoals JD, Tvs of VAG techniek.

Misschien interessant om te kijken wat het wegschrijven van de egr en eventueel roetfilter extra kost.

• Leuk
Waarderingen: CDO

Spierings

Forumguru
We zien het van eigens, heb ze een mail gestuurd .. Kan er eigenlijk niks over terug vinden dat het voor maat tuning niet telt..

@andrehj het klopt inderdaad, geen korting op máat tuning. Lucas zij zelf dat ik het beste de standaard tuning kan doen en het maatwerk geen meerwaarde had voor mijn motor en vereisten (hoef niet het uiterste haalbaar). Dus de knoop doorgehakt en besloten om toch voor de standaard chip te gaan. Scheelde nu dus 205 euro... Met een chip op maat. Maandag is het al zover.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Behalve JD, TVS en Vagtechniek heeft ook VVT een zekere naam, dus die kun je ook overwegen.

Proline, Vtune en dergelijke zou ik zonder meer niet aan beginnen.

Skoda_plezier

Actief lid
@Spiering Ik ben ook zeer benieuwd naar de resultaten van de tuning.
Ik heb zelf sinds kort een Fabia 1.2TDI greenline. Het brandstof verbruik haalt niet de specs uit de folder (verbaasd me niet; folders zijn altijd te mooi), maar overweeg wel tuning toe te laten passen.

Fabrieksgarantie is niet meer van toepassing (2e hands gekochte auto), dus dat is geen beperking.
Overweging is: Minder brandstof, rustiger in lagere toerentallen, iets meer trekkracht (in lage toerentallen)

bij 20K kms en een investering van ca. 300 euro, en een besparing van gemiddeld 4.5 naar 4.0 (per 100 km) geeft een terugverdientijd van ca. 1,2 jr (bij de huidige brandstofprijs 115.9 ct) Bij 600 euro zit je al gauw tegen een onvoordelige investering aan te kijken met een terugverdientijd van 3 jr.
Dat is dan alleen het economische deel.

Het rijplezier laat zich waarschijnlijk niet in geld uitdrukken.

Spierings

Forumguru
@Spiering Ik ben ook zeer benieuwd naar de resultaten van de tuning.
Ik heb zelf sinds kort een Fabia 1.2TDI greenline. Het brandstof verbruik haalt niet de specs uit de folder (verbaasd me niet; folders zijn altijd te mooi), maar overweeg wel tuning toe te laten passen.

Fabrieksgarantie is niet meer van toepassing (2e hands gekochte auto), dus dat is geen beperking.
Overweging is: Minder brandstof, rustiger in lagere toerentallen, iets meer trekkracht (in lage toerentallen)

bij 20K kms en een investering van ca. 300 euro, en een besparing van gemiddeld 4.5 naar 4.0 (per 100 km) geeft een terugverdientijd van ca. 1,2 jr (bij de huidige brandstofprijs 115.9 ct) Bij 600 euro zit je al gauw tegen een onvoordelige investering aan te kijken met een terugverdientijd van 3 jr.
Dat is dan alleen het economische deel.

Het rijplezier laat zich waarschijnlijk niet in geld uitdrukken.
Mijn tuning is mij zeer goed bevallen, een enorm verschil. Maar betreft in mijn geval wel een 1.2 tsi..

Zou het niet doen ivm brandstofverbruik. Met meer power ga je het waarschijnlijk ook gebruiken.. Daarnaast moet je bij de 1.2 TDI ook gebruik maken van een externe module en weet ik niet wat dit met het roetfilter doet...

2Metertje

Actief lid
Ik heb een goede recente ervaring met TVS (Skodadag), 45 pk bij (van 132 naar 177). Helaas een 2.0 TDI versie met sjoemelsoftware. Rijdt als de brandweer alsook zuiniger!

@johnboy kun je ook aangeven hoeveel zuiniger je nu rijdt (gemeten over de afgelopen anderhalve maand)?
Ik heb zelf ook de EA189 motor in mijn Octavia II zitten en wacht zelf nog even af tot na de recall voordat ik hem laat tunen. Maar het kan zeker interessant zijn als het verbruik (sterk) omlaag gaat, aangezien je dan je geld in de portemonnee houdt (zie @Skoda_plezier).

En @rjverbrugh, heb je inmiddels al een keuze gemaakt over welke tuner je gaat bezoeken?

tis er nog steeds niet van gekomen, maar zeg net dat bij TUNEX in 's-Heerenberg de stage 1 tuning voor maar 225,- in de aanbieding is. Iemand al eens daar geweest?

Spierings

Forumguru
Heb mijn auto bij 80.000 km 2e hands gekocht. Vorige eigenaar had hem bij 75.000 bij Tunex laten tunen. Ik heb hem toen op de forummeeting bij TVS 2x laten rollen, 1x met de tunex tuning en 1x na tuning door TVS. Zie hieronder de verschillen.

De auto hoort 105 pk en 250 NM te hebben.

Tunex: 131 pk en 260 NM en een hobbeldebobbel kromme
TVS: 155 pk en 333 NM en een superstrakke kromme

Tunex:
Bekijk bijlage 34976

TVS:
Bekijk bijlage 34977

Duidelijk toch? Tunex 250 euro, TVS 500.... wat is het je waard?
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=3368

vooral bericht 3 spreekt wel boekdelen..

"Ik heb er ervaring mee
Me vorige auto was een astra coupe turbo
Had hem daar laten chippen heb er een week in gereden
En ben terug gegaan om me orginele software er weer in te laten zetten"

Nu niet echt bemoedigend eigenlijk. En uiteraard kan gelijk wie dit op internet plaatsen, daar ben ik me wel degelijk van bewust. Maar zo een berichten heb ik toch nog nooit gelezen over de gerenommeerde tuners welke veelvuldig genoemd worden op dit forum.

Al gevonden na een korte zoektocht, maar er zijn ook een paar positieve reactie. Maar die zijn er ook voor zip ;)

Je kunt beter iets meer besteden en meteen goed doen...

oco1979

Forumguru
op maat is net iets beter. Wat ook normaal is.
Tis te zien wat je verlangens zijn.
Enkel wat extra pk en Nm zal standaard chip je zeker tevreden stellen.
Tunex en zip links laten liggen.
Voor belgie is het DVX en BR-performance. ter info ;)

Bovenaan Onderaan