TROS Radar - problemen met turbomotor (THP)

EdK

Forumguru
Maar Hetzer alles prima , kinderziekte's kunnen overal voorkomen ( zelfs bij kinders ) maar
het punt dat het zo lang mag duren is vaak een punt van burocratie in zo'n bedrijf
Men gaat eerst ontkennen, dan vergaderen en dan onderneemt men vaak pas actie.
En in die tussentijd is vaak de klant de pineut en moet dan soms ook nog vechten voor zijn recht.

Terwijl als er kinderziekte's boven water komen, zou men dit veel vlugger moeten onderkennen en aan moeten pakken.
Maar door die burocratie in zo'n toko duurt het vaak zo en dus te lang.

Heb dit zelf ook wel meegemaakt in een andere tak van techniek met grotere bedrijven !
 

turboturbo

Forumguru
Het gaat dus alleen om motoren tot 2010 geleverd.
Ik lees hier op dit forum nogal vaak de klacht van een ratelende start (tsi motoren met ketting)
Dat klinkt als dezelfde klacht.
 

MarcoO2

Forumguru
Klopt! Alleen wel met een andere oorzaak (in ieder geval bij de 1.8TSI). Bij die THP-motoren was het probleem dat de kettingen uitrekten, bij de TSI is het probleem dat de hydraulische kettingspanner niet goed functioneert. 't Effect is natuurlijk wél hetzelfde: een hoop ellende! ;)

Da's wel een beetj ehet probleem met die steeds complexer wordende motoren: de kans op kinderziekten wordt groter, en áls er iets fout gaat, is de schade ook vaak groter.
 

Jsuyk

Nieuw lid
Is dit in de basis niet dezelfde motor als de 1.6 Ecoboost van Ford? Ik weet wel dat de 1.6 dieselblokken van Ford en PSA overeenkomen.
Nope, Ford heeft de Ecoboost motoren zelf ontworpen, PSA heeft samen met BMW (vandaar dat ze in de Mini liggen) de THP motoren ontworpen.
 

turboturbo

Forumguru
Mijn atmosferische motor heeft ook een distributie ketting. Nu komt er (zonder turbo en een bescheiden cc grootte) niet zoveel kracht op te staan denk ik, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of de ketting in mijn motor ook uitgerekt is na 8 jaar en 100dkm. Zal toch haast wel iets? Ik lees ook wel eens van mensen die bij een bep. km stand preventief toch de ketting laten vervangen. Hoe zien jullie dat?
 

floyd2

Forumguru
Zolang je ketting rekt binnen het bereik van je kettingspanner is er niets aan de hand lijkt mij.
Alleen bij probleemblokken zou ik 'm preventief vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
Ah, een kettingspanner vangt dus een kleine marge van rek op. Geleiders en spanner staan wel onder flinke werkdruk, las ik ergens.
 

Guest1

Ex-lid
Ik vind het maar rare verhalen rond zo'n distributieketting. Al diverse keren heb ik bij Citroëns distributieriemen vervangen en de kracht die daar opkomt valt reuze mee. Een nokkenas behoort licht te lopen. Het enige wat de ketting moet doen is de as door de klepveren duwen. Dat gaat werkelijk nergens over. Feitelijk hebben de kettingen het bij een TSi juist makkelijk, want er kan met minder toeren worden gereden, dus minder slijtage. Bij oude motoren hoefde je vroeger nooit de ketting te vervangen. Als dat nu wel zo is, dan wordt er gewoon rommel gebruikt.
Ik mag toch aannemen dat een kettting sterker is dan een riem. Riemen zien er na 100.000km vaak nog helemaal gaaf uit. De waterpomp is er vaak het slechtste aan toe....als die in het aandrijfcircuit zit.

Krijg toch echt het idee dat er onverantwoord wordt bespaard op kwaliteit van onderdelen.
 
Bovenaan Onderaan