Trommelremmen onderhoud

Kan iemand mij vertellen wanneer het zinvol is om de trommelremmen achter te reinigen. Hier bedoel ik mee het verwijderen van remstof uit de trommel. Is dit bij 30.000km of 45.000km of nog later.

Gr. Peter
 
Vaak worden de trommels gereinigd als de achterremmen piepen bij het licht bedienen van de rem. Anders is het wel even raadzaam om bij bijv. maximaal 60.000km even de remtrommels open te maken, het remstof te verwijderen, en de scherpe randen op de remvoeringen voorzichtig rond te schuren (veroorzaakt het piepen). Vergeet niet de punten achter de remsegmenten, waar deze op het metaal gedrukt worden, licht in te vetten.
 

Ronnie

Forumguru
Onlangs nog gedaan bij m'n Fabia 1, het is maar een half uurtje werk. Baat het niet dan schaadt het niet......
Je kunt rustig 30.000 aanhouden, bij een beurt bij de dealer zullen ze er dan ook afgaan.
De mijne had bij 200.000 km maar een beetje stof verzameld, even schoonblazen en je kunt weer een paar jaartjes verder.
 
Je kunt rustig 30.000 aanhouden, bij een beurt bij de dealer zullen ze er dan ook afgaan.
Tja bij mij met 30.000 werd dit specifiek gevraagd of ze het moesten doen. Dus daaruit begreep ik dat dit niet standaard bij het onderhoud zit. Bij mijn vorige auto's (verschillende merken) is dit nog nooit gevraagd. Heb het even opgeschoven naar de winterbanden wissel in het najaar en dat was geen probleem.
 
Bovenaan Onderaan