Trillingen in stuurinrichting Fabia Combi II

reisauto

Nieuw lid
Ik heb sinds juni 2008 een Fabia combi II 1.4 16V. Meteen 16 inch 205/45 velgen laten monteren bij ATU in Utrecht. Bij verschillende snelheden en de ene keer meer dan dan de andere keer en soms lijkt het ook wel even weg te zijn heb ik veel trilling in het stuur. tot 3 keer aan toe wielen er af en balanseren 1 keer bij de Skoda dealer en 2 keer bij ATU. De velgen/banden op de machine geven dan geen noemswaardige onbelans, maar eenmaal op de auto is het weer raak ! trillingen. Ook heb ik even de orginele stalen velgen met 14inch 185/60 er terug op gedaan maar dat was niet veel beter. Uit voorzorg heeft ATU 4 nieuwe banden gemonteerd ( Uniroyal Rain Sport II ) maar dat heeft ook niet geholpen. De Skada dealer geeft mijn velgen/banden leverancier de schuld en ATU zegt dat dit een VW,Audi,Seat en Skoda kwaaltje is.
Bij ATU werkt iemand die bij PON-importeur gewerkt heeft en legde mijn uit dat een bekend verschijnsel is bij deze merken en dat dit te maken heeft met de voorspanning van de keerringen van de versnellingsbak van de uitgaande aandrijfassen en dat dit vanzelf weg gaat bij +- 10.000 km!
Heeft iemand de zelfde ervaringen met een nieuwe Fabia II ?
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Je hebt een lastig probleem. Is het vanaf het begin al aanwezig? Als de klachten ook met de originele velgen voorkomt dan zou ik naar de Skoda dealer terug gaan. Je hebt daar garantie. Laat die het oplossen met de originele wielen. En dan pas de 16 inch velgen er onder. En kijken hoe het dan gaat.
 

Gieliovd

Forumguru
Welkom op het forum. Leuke wagen!

Ten eerste zou ik adviseren om direct je garantie te claimen zoals Fabia zei. Standaard velgen eronder en teruggeven die auto tot het opgelost is. Gratis vervangend vervoer eisen.

Blijkbaar zit het niet in de velgen maar aan de auto zelf. Dus je zult onbalans hebben in je wielnaven, homokineten, aandrijfassen of iets in die richting.

Dat het door keerringen komt lijkt me een beetje een vreemd verhaal.

Het moet niet gekker worden dat een nieuwe wagen alle kanten op stuitert. In eerste instantie zou iedereen inderdaad zeggen dat je de wielen even moet laten balanceren maar dit is dus duidelijk niet het probleem.

Succes met de afhandeling, laat je niet wegsturen en afwimpelen.
 

EdK

Forumguru
Hallo na 10.000 km is het weg dus even doorbijten en gauw die km stand erop zetten !!
Wat een opmerking !!
Zoals bovenstaande heren al zeggen zet de orginele banden er weer op en hobbel naar de dealer en eis van hun dat ze het probleem maar oplossen !
Tevens eis je gratis vervangend vervoer totdat dit probleem door hun is opgelost !
Gaan ze moeilijk doen ( verwacht het niet ) dan te kennen geven dat je ze schriftelijk aansprakelijk gaat stellen als er wat gebeurd met de auto cq jezelf !

Zodra het gehele probleem is opgelost maar weer eens kijken of het probleem ook opgelost is met de nieuwe velgen die je in die tijd mooi kunt oppoetsen !!

Maar laat je zeker niet als speelbal behandelen !!!
 

Hetzer

Forumguru
Ten eerste zou ik adviseren om direct je garantie te claimen zoals Fabia zei. Standaard velgen eronder en teruggeven die auto tot het opgelost is. Gratis vervangend vervoer eisen.
Succes met de afhandeling, laat je niet wegsturen en afwimpelen.

Ik kan niet meer dan me hier bij aansluiten, laat ze het maar oplossen!!!!!!!!!!!!
 
Bovenaan Onderaan