Trillende octavia III FL

Topic in 'Octavia III' gestart door skoda2015, 04-12-2019.

  1. skoda2015

    skoda2015 Lid

    Hallo,
    Sinds een een tijdje trilt/hobbelt de auto na het wegrijden. Zeker na een koude nacht is het extreem.
    Het lijkt bij het rechter voorwiel weg te komen. Maar soms ook rechts achter.
    Het is heel vaag de ene keer is het trillen/schudden erger dan de andere keer. Naar mate de motor warmer word lijkt het schudden af te nemen.
    Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?
     

  2. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Het zou denk ik helpen als men weet om welke motorisering en aandrijving het gaat
     
  3. skoda2015

    skoda2015 Lid

    Het is een 1.4 tsi met 150 pk
     
  4. haggard

    haggard Senior Member

    Volgens mij een kwaal waar de TSI’s nogal wat last van hebben...
    Ikzelf heb een 1.2TSI die ook wat trillen heeft bij koude motor en vochtige lucht... Voornamelijk lijkt het op misfires en daarom alle bobines vervangen... daarna was het trillen wel minder maar alsnog aanwezig... Ikzelf zit er nog aan te denken om de MAP sensor te vervangen... misschien dat dat zou helpen...

    Trillen speelt ook voornamelijk bij toeren onder 3000.... daarboven lijkt het verdwenen...
     
  5. WhiteSuperB

    WhiteSuperB Forumguru

    De trillingen komen dus niet bepaald van de motor of begrijp ik u verkeerd? Mijn S2 ( diesel ) heeft hier bij koud weer ook wel eens last van, dan begint ie te bokken als ik bv in derde uitbol en 30 rijd ( bv voor een slecht zichtbare voorrangsweg ) , het bokken komt dan enkel voor als ik laag in toeren ga in tweede of derde. En het verdwijnt ook met het warmer worden ( wat vrij snel is ). Bij mij lijkt het stotteren wel echt van de motor af te komen, niet van links of rechts.
     
  6. skoda2015

    skoda2015 Lid

    Nou ik begin steeds meer te twijfelen of het niet van de motor komt.
    Het zijn kleine gelijkmatige schokjes (alsof je over de belijning van de weg rijdt waardoor je auto trilt).
    Maar nu het het koude weer lijkt het heftiger te zijn...
    Ik zat te denken aan compressie problemen of iets met de cilinders.
    Maar weet er ook niet veel van :sterretjes:
     
  7. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Coldspot!

    Afvlakking (tijdelijke vervorming) van de banden bij afkoeling door een koudere ondergrond.

    Meestal na een aantal km’s of minuten verdwijnt dit weer!
     
    PizzaPieter en Cordoba vinden dit leuk.
  8. skoda2015

    skoda2015 Lid

    Nog nooit last van gehad met eerdere auto's... Heb de banden wel netjes op spanning.
     
  9. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Ik dacht precies hetzelfde als hemi, alleen wist ik de naam even niet meer. Hetzelfde soort effect zie je ook bij voertuigen die bijvoorbeeld tijdens de winter op de (te zachte) banden hebben gestaan in een garage. Na een stukje rijden verdwijnt het effect weer, maar je vertrekt met banden met een plat kantje.
     
    skoda2015 vindt dit leuk.
  10. skoda2015

    skoda2015 Lid

    Ik ga ze maar beetje harder oppompen of heeft dat geen nut?
     
  11. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Is niet altijd gerelateerd aan de bandenspanning, maar eerder een combinatie van bepaald type band (samenstelling en opbouw).
    Bij een bredere band met lage wanghoogte zul je er eerder last van hebben dan een bollere band.
     
  12. skoda2015

    skoda2015 Lid

    Aaah oké, ja wanghoogte is 45 niet super hoog. 225/45/ R17.

    Is er een manier om te kijken of het inderdaad Coldspot is?
     
  13. skoda2015

    skoda2015 Lid

    Zelfs als de auto warm is (50KM of meer gereden) dan hobbelt die nog wel heel iets soms. Zou dat afkomstig kunnen zijn van die afgevlakte banden?
     
  14. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Banden harder oppompen is vooral van belang als een auto maandenlang niet rijdt, en er geen mogelijkheid is om de wielen van de vloer te halen. Door de druk tijdens stilstand dan te verhogen verklein je het oppervlak waar de auto op rust, en wordt een eventuele coldspot dus kleiner. Als het na 50 km rijden nog niet weg is (bij temperaturen boven de 5 graden), dan is het waarschijnlijk geen coldspot. Mogelijk is er iets met een band of met de velg aan de hand. Als je bijvoorbeeld ooit in een flink gat in de weg bent gereden kan het zijn dat de velg niet meer helemaal rond is, en dat kan alleen gefikst worden door een bedrijf dat velgen kan richten. Je kun het wel zien als een velg onrond is: als het wiel draait bijv. onder opgekrikte auto, of op een balanceerapparaat bij de bandenboer, kun je dan zien dat de velg in de hoogte en/of in de breedte wat slingert. Soms is dat aan de binnen- en de buitenkant van de velg, soms ook alleen aan de binnen- of de buitenkant.
     
  15. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Nee, dat zou naar 10 a 15 km max. wel verdwenen moeten zijn...
     
  16. PizzaPieter

    PizzaPieter Senior Member Donateur

    Ik zeg niets over trillingen .

    Maandag misschien wel

    Heb je er meer of minder last van bij bepaalde snelheden? Wordt t trillen dan heftiger?
     
    hemi24 vindt dit leuk.
  17. skoda2015

    skoda2015 Lid

    Nou bij een snelheid tussen de 50 en 60km/h is het het beste voelbaar. 3e, 4e,5e of 6e versnelling maakt niets uit.
     
  18. PizzaPieter

    PizzaPieter Senior Member Donateur

    Maar ook bij andere snelheden?
    90-120?
     
  19. skoda2015

    skoda2015 Lid

    Kleine twijfel.
    Dan zou het heel lichtjes zijn... (misschien verbeeld ik het me omdat je er oplet)
    In ieder geval niet zo erg als met 50 a 60kmh
     
  20. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Ik heb dit fenomeen met Bridgestone winterbanden gehad. Echt om gek van te worden. Banden leken wel vierkant en had ruim 20km rijden nodig om trillingvrij te kunnen rijden.
     

Deel deze pagina