"Trillend" gaspendaal / koppeling

Sinds december 2020 de trotse eigenaar van een Scala Style (handgeschakeld).

Hiervoor heb ik 5 jaar een Rapid gehad en dan is de Scala een leuke update!

Wat me wel op- tegenvalt is de fibratie van de koppeling, tenminste dat is mijn gevoel. Als ik in z'n 2 m'n voet licht op de koppeling heb dan voel ik een soort vibratie, ook bij het gaspendaal voelt het heel lichtjes.

Gisteren iemand anders in mijn auto laten rijden en dan een groot stuk over de snelweg en die voelde er maar weinig van, dus misschien ligt het aan mij. Al rij ik vaker binnendoor, dus veel schakelen en gasgeven, op de snelweg heb ik er geen "last" van.

Ik heb zelfs een paar keer mijn koppeling met de hand ingedrukt en dan voel je het veel meer (ik weet het, gevaarlijk en mijn hand zijn gevoeliger dan mijn voet + schoen).

Er ligt een iets zwaardere motor (Rapid 90 pk vs Scala 115 pk) in, die in de 1e versnelling duidelijk meer geluid maakt.

Dit gevoel had ik niet bij de Rapid en nu ineens wel, dat zou toch niet mogen.

Als we weer "vrij" mogen bewegen ga ik zeker langs de dealer maar ik vroeg met af of andere dit gevoel kennen?
 

VAG-man

Forumguru
Allereerst waarom zou je de voet licht op de koppeling leggen? Sommige mensen gebruiken het koppelingspedaal als voetsteun.
 

Antera

Donateur
Een 3 pitter heeft altijd iets meer trillingen dan een 4 cilinder en dit zal je vermoedelijk wel merken. Zeker als je erop gaat letten. Iets wat normaal is en niks om je druk over te maken
 
Bedankt, het is idd niet de bedoeling dat de voet telkens op de koppeling ligt maar als je veel in de stad rijdt dan gebeurt dat (bij mij) te vaak, dat zal ik moeten afleren ;).

Ik had me dus vergist in het feit dat de Rapid een 4 cyclinder was, excuses. Enige trilling mag ik dus ervaren. Gisteren nog even extra op gelet (niet goed natuurlijk) maar mijn gaspendaal geeft toch echt een lichte trilling en dat is best irritant, misschien is het iets om aan te wennen, sowieso ga ik het bespreken met de dealer.

Ik heb ook van die "racependalen" besteld en misschien helpt dat ook uiteindelijk, we zullen het zien.
 
Bovenaan Onderaan