Trillen Superb 1 (2,0 liter benzine)

m123maurice

Nieuw lid
Hallo mensen,

ben sinds enige weken in bezit van een Superb 3U (type 1) uit 2005 met 97.000 km (2,0 benzine).
Ik merk (vooral op de snelweg) een trilling door de auto. Velgen laten checken (originele 17 inch) en nieuwe banden laten monteren (Michelin Primacy 3 met 225-45-17).Wielen vandaag na 250 km laten nabalanceren Echter trillingen niet minder.
Echt merkbaar bij hogere snelheden ( boven de 100) ene dag erger dan de andere.
Weet iemand hier raad ? :smiley29:
 

Chatslet

Forumguru
Is het echt snelheidsafhankelijk of toerental afhankelijk? Als je bijvoorbeeld terug zou schakelen maar de zelfde snelheid aan houd, veranderd de frequentie van het trillen dan? Zo ja, dan kun je alles wat met banden/velgen/balanceren/uitlijnen te maken heeft buiten beschouwing laten en zou je het moeten zoeken richting vliegwiel en/of koppeling.
 

m123maurice

Nieuw lid
Nee is echt snelheidsafhankelijk. Wanneer ik de auto vrij zet en hem laat uitrollen blijven de trillingen aanwezig.....Dus motor kan ik eigenlijk uitsluiten......denk zelf misschien aan aandrijfassen ? Of iets in de ophanging.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Wielen vandaag na 250 km laten nabalanceren
Is dat op de balanceermachine gedaan, of aan de auto?
Het laatste kan nodig zijn om onbalans op te heffen die niet in de velg/bandcombinatie zit, maar elders (naven, remmen).
 

Noord26

Forumguru
Ik wist niet dat je kon balanceren aan de auto zelf? Uitlijnen wel, maar hoe gaat balanceren dan in zijn werk met de wielen gemonteerd aan de auto?
 

Canon-Eye

Forumguru
Net als vroeger, toen er nog geen balanceerbanken bestonden.

Een horizontale, electrisch aangedreven rol brengt het opgekrikte wiel op snelheid en dan houden ze er een of andere stroboscooplamp bij - een bandenmonteur (die dit aspect van het vak nog heeft geleerd) kan dan ongeveer bepalen hoeveel lood er waar moet komen. Beetje trial & error, maar hoe meer ervaring hij heeft hoe sneller dat gaat.
Wordt heel weinig meer gedaan omdat die balanceerbanken over het algemeen goed werken - maar sommige auto's zijn wat gevoeliger of hebben de afwijking ergens anders zitten en voor die gevallen zou de betere bandenboer dat ouderwetse ding van stal moeten kunnen halen...
 

Noord26

Forumguru
Oei, dan kunnen ze wij de meeste bandenboeren nog heel wat leren! Dat lijkt mij idd beter als los balanceren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou, béter...?

Ik zei al, die balanceercomputers doen het over 't algemeen best goed.
Als een nieuwe band helemaal van nul af aan op de oude manier moet worden gebalanceerd kan daar wel eens een kwartier per wiel in gaan zitten, inplaats van de 2 of 3 minuten die het nu vergt. Reken maar om naar today's arbeidsloon en kijk dan nog eens naar de balanceerkosten...

Maar in sommige 'moeilijke gevallen' moet men dus naar een echte specialist (als die niet reeds met pensioen is tenminste...)
 

Monteurtje

Forumguru
Dat is een Finishbalancer waar Canon-Eye het over heeft. De meeste garage hebben zo'n apperaat niet meer. Heb er jaren geleden nog wel eens mee gewerkt. Maar dat is vrij omslachtig en inderdaad je ben zo een tijdje bezig om de wielen te balanceren.
Maar voor deze klacht is het misschien wel een optie om het te laten doen.
 

Chatslet

Forumguru
Het is misschien ook de moeite waard om eens naar balanceerpoeder te kijken. Dit wordt vooral in de racerij gebruikt. Zakje leeg kieperen in de band, band monteren, lucht er in en klaar. Zolang de band op de velg zit hoef je nooit meer te balanceren omdat het poeder automatisch slijtage aan de band corrigeerd.
 

m123maurice

Nieuw lid
Heb twee weken terug de naven en de velgen eens helemaal schoon gemaakt waar ze tegen elkaar op zitten. Zat behoorlijk wat roest op. Moet zeggen dat de trillingen een stuk minder zijn. Alleen wanneer de auto koud is waggelt hij nog een beetje...maar de motor ligt dan ook behoorlijk te schommelen. Echter dat is na enige honderderen meters ook zo goed als weg.
Alles bij elkaar zullen we maar zeggen dat het acceptabel is. Heb eigenlijk geen zin om honderden euro's te gaan uitgeven voor iets dat niet duidelijk aangegeven kan worden wat het is.....
 

m123maurice

Nieuw lid
Helaas, auto trilt nog steeds .....
Vorige week en vandaag terug gegaan naar dealer. Ze hebben allebei de aandrijfassen vernieuwd. Origineel Skoda !!
Op de terugweg naar huis nog steeds die vervelende trillingen en dus nog niet opgelost .....Lof voor de dealer echter nog niet opgelost .....
 

m123maurice

Nieuw lid
Nee trillen wordt niet echt erger bij accelereren of remmen. Is meer snelheidsafhankelijk.
Begint bij snelheden boven de 80 a 90 km/h. De ene dag erg de andere dag wat minder. Lijkt erop dat wanneer de auto warmer wordt het erger wordt. Als de auto trilt kun je hem bijv. in de vrij zetten en laten uitrollen....trilling blijft aanwezig. dus ook niet toerenafhankelijk.
Je voelt het meer in je onderbenen en je ziet de bijrijder-stoel trillen, dan dat je het echt in het stuur voelt. Het is niet echt het gevoel wat je hebt bij een onbalans in je (voor)wielen. Je voelt het eigenlijk door de bodem van de hele auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb je al laten kijken naar eventuele onbalans in de achterwielen?
Dat voel je niet in je stuur, maar de auto kan ervan gaan dreunen. Alleen kan ik het eventuele verband met de temperatuur niet goed plaatsen...
 

m123maurice

Nieuw lid
Ja heb ik wel al laten checken...tenminste de wielen zijn reeds twee keer gebalanceerd.....ga van de week de winterwielen erop zetten ben eens benieuwd wat hij dan gaat doen.....
 

m123maurice

Nieuw lid
Heb afgelopen week de winterwielen erop gezet, even leek het weg te zijn maar helaas.....trilt nog steeds.....zucht.....
 
geheel eens goed uit laten lijnen ?!?! is een vak apart maar bij de goeie wordt alles nagekeken en gecorrigeerd. Wel naar een specialist gaan!!!

Bij mijn oude merc een aantal jaren terug, stuurstangen en nog wat van da spul inclusief banden laten vervangen waardoor uitbalanceren nodig was.... maar dat was mij niet gezegd....
Daardoor was er trilling waar te nemen bij hogere snelheid (vanaf een km of 60 en hoger) en ik ben 3 keer terug naar de bandenboer gegaan, telkens velgen eraf, balanceermachine en alles oke, verschillende monteurs en machines gebruikt steeds bleef de klacht.

Op was op geen van de banden overdreven of afwijkende slijtage en ik reed toen ook een slordige 250 km per dag.

Bandenboer was me op een gegeven moment kitsbeu en belde een vriend waar ik direct de brug op kon om te controleren of uitlijnen nodig was. links en recht afstellen en na een uurtje reed ik trillingsvrij weg :bye:

Heb direct bij de bandenboer bakkie bier achtergelaten anders kon ik daar niet fatsoenlijk meer terecht.....
check het eens
 

Canon-Eye

Forumguru
Soms helpt nabalanceren aan de auto. Da's helemáál een vak apart trouwens, voor de échte specialist die nog zo'n gangmakertje met stroboscoop heeft staan (en weet hoe ermee om te gaan).
 
Toen al waren de echt goede specialisten karig, ik heb het in EHV laten doen maar ook dat bedrijf is niet meer werkzaam op die locatie en ik weet de naam niet meer.

Goeie autoschadebedrijven hebben meestal wel de kennis en het materiaal in huis om het uit te voeren.
Ik zou niet bij Kwik-fit of -achtige bedrijven gaan. Niet dat zij slecht zijn maar hebben niet zo vaak dit soort werkzaamheden.

Goed uitlijnen en uitbalanceren kostte me toen een dik uur van mijn leven :xyxthumbs: en bijna € 100,-- waarvan de monteurs (jong menneke met leermeester) bijna 45 minuten bezig waren met enkel opbouw en controle, de aanpassingen aan de wagen was echt maar 5 minuutjes. Maar de wagen rolde daarna weer alsof ik zweefde terwijl daarvoor ik de trillingen niet zo extreem vond.
 
Bovenaan Onderaan