Trillen bij 110+ km/h na balanceren en wielenwissel.

Danielk

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Derde topic in een kleine tijd, beetje een buil gevallen en een probleem auto gekocht. :banghead:

Wanneer ik sneller dan 110 rijd begint de gehele auto en stuurinrichting te trillen, bij 130 is dit het heftigst, waarna het daarna iets afneemt met snelheid. Ik heb de zomerwielen (lichtmetalen velgen met B merk banden) gebalanceerd, dit hielp niets. Vervolgens heb ik de winterwielen erop gezet welke ik bij dezelfde garage gekocht had, stalen velgen van een VW golf. Deze hebben A-merk winterbanden en vertonen geen slijtage of ongelijkheden en zijn gebalanceerd. Een van de stalen velgen heeft wel een heel klein deukje aan de rand.

Trillingen zijn onveranderd wanneer de motor ontkoppeld is, deze in zijn vrij staat, na de wielenwissel, na balanceren of in verschillende versnellingen bij dezelfde snelheid. Auto lijkt goed uitgelijnd, trekt niet naar een kant, heeft heel misschien ietwat camber aan de achterzijde, maar zo minimaal dat het ook gezichtsbedrog kan zijn. Ik zie het ook niet aan de slijtage van de banden. In de historie waren geen ongelukken vermeld, en het frame ziet er nog recht uit. Misschien een van de oud-bestuurders ergens overheen gereden en dat er iets in de aandrijflijn krom is? Wat denken jullie?
 

Antera

Donateur
Trillen kan van de banden en of wielen komen.

Als de trilling altijd is ( ook met andere set wielen) dan zal er iets zijn met misschien wiellager of anders onderdeel van het onderstel. Wielen die niet centreren op de naaf door spacers ofzo.
Is lastig zo te beoordelen.

je kan de wielen van voor naar achteren wisselen om te kijken of het anders is misschien,
 

Canon-Eye

Forumguru
En soms helpt het als de wielen aan de auto worden nagebalanceerd, omdat de onbalans niet meer in de wielen zelf zit maar in het draaiend gedeelte dat aan de auto blijft zitten: naaf, remmerij e.d.
Maar ik vrees dat niet elke bandenboer vandaag de dag nog beschikt over de apparatuur én de benodigde vaardigheden om dit te kunnen doen...
 

Danielk

Nieuw lid
Trillen kan van de banden en of wielen komen.

Als de trilling altijd is ( ook met andere set wielen) dan zal er iets zijn met misschien wiellager of anders onderdeel van het onderstel. Wielen die niet centreren op de naaf door spacers ofzo.
Is lastig zo te beoordelen.

je kan de wielen van voor naar achteren wisselen om te kijken of het anders is misschien,

Juist ja, dit kan ik wel eens proberen voor de zekerheid. Hoewel ik zou verwachtten, als dit het probleem is, dat met compleet nieuwe set wielen het probleem wel opgelost of in ieder geval veranderd had moeten zijn?

En soms helpt het als de wielen aan de auto worden nagebalanceerd, omdat de onbalans niet meer in de wielen zelf zit maar in het draaiend gedeelte dat aan de auto blijft zitten: naaf, remmerij e.d.
Maar ik vrees dat niet elke bandenboer vandaag de dag nog beschikt over de apparatuur én de benodigde vaardigheden om dit te kunnen doen...

Oke, ik zou ook geen goede bandenboer in de buurt weten welke dit kan. Ik woon in Utrecht, iemand een aanrader?

Anders maar naar een Skoda garage om hun het probleem te laten localiseren. Want op dit punt heb ik het idee dat het talloze oorzaken kan hebben.
 

Tees

Donateur
Ik woon ook in Utrecht, en heb tot nu toe nog geen echt goede bandenboer gevonden, maar lees graag mee voor suggesties.

En qua dealer: ik zou eerder naar een allround vakgarage gaan, die zijn vaak beter in probleemoplossing dan dealers, zeker voor wat oudere autos als een O2 (en meestal een stuk goedkoper). Ik ben zelf al een paar jaar klant bij Vakgarage Autoweerd, niet de goedkoopste, maar ik vind ze erg netjes en kundig. Heb gelukkig nog geen grote problemen met mn Faab gehad, dus dat zou dan moeten blijken hoe ze daarmee zijn.
 
Dat van het nabalanceren heb ik ook begrepen. Utrecht en Rekem (Belgie) liggen wat ver uiteen. Ik heb een Finish balancer staan, maar nog niet gebruikt en op 380 en die heb ik nog niet aangelegd. Was ermee van plan om gewoon te balanceren, maar nu een handmatig balanceerapparaat gekocht en dat werkt prima.

Wat je ook nog kan proberen te testen is of er wat in de trillingen veranderd als je naar rechts of links stuurt. Bij een versleten lager, kun je dan soms verschil horen en daardoor mede achterhalen bij welk wiel het probleem ligt.

Is de trilling in eerste instantie bij het stuur of in de auto zelf? Als voor het probleem is, dan is de trilling het ergste in de de stuurinrichting en als met name de auto trilt is het achter is mijn ervaring.

Op Youtube heb je een bedrijf waarin het nabalanceren wordt uitgelegd, maar die zit in Zeeland. Zowiezo wel de vraag waarin de inbelans precies zit. Als je die kan oplossen.....
 

Canon-Eye

Forumguru
ik zou ook geen goede bandenboer in de buurt weten welke dit kan.
Kwestie van bandenbedrijven googlen en bellen om te vragen of dit kunnen. Kijk daarbij niet alleen naar de bekende ketens. Juist kleinere bedrijven worden nogal eens gerund door vaklui die nog weten hoe elke dorpsgarage dit vroeger aanpakte...
 

Antera

Donateur
Ik zou het eerst even in je banden enz zoeken. Het is niet goedkoop om op de as te balanceren en daarnaast mag je je wielen er dan ook niet meer af halen :-). Want dan verplaats je de balancering omdat je wiel niet altijd 100% precies hetzelfde komt te zitten.
 

PizzaPieter

Forumguru
Via eBay een setje (of 2) wiellagers kopen is ook zo duur niet. Als je ze zelf kunt monteren (of een mattie)

Probleem diagnose bij een dealer van trillingsproblemen - dat gaat bij mij niet meer gebeuren, o.b.v. verschillende ervaringen.

Bij mij in de buurt (Apeldoorn) jaartje geleden alle banden boeren gehad, geeneen met balanceren op de auto.

Last but not least: wiellager kan ook problemen door kromme naaf. Hoeft niet altijd geluid te geven .

Tot zover ongeveer alle technisch 'kennis' in mijn hoofd.




Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
 
Gewoon even uit nieuwsgierigheid. Kan het naast een wiellager/naaf, ook liggen aan de aandrijfas?

Ik persoonlijk zou het liefste de oorzaak oplossen, maar dan zou ik het zelf doen en dan zijn het alleen de onderdelen. Als je het moet laten doen kan het natuurlijk wel wat kosten.
 

Danielk

Nieuw lid
@Tees Ik kreeg Banden Centrum Utrecht aangeraden, misschien eens een keer kijken, al ervaring mee?
Ik ben voor nu toch maar naar de dealer toegestapt, ze hebben mij in de twee maanden dat ik de auto pas heb al eens goed geholpen en hier niet eens wat voor gevraagd, dus ik sta nu wel een beetje bij ze in het krijt. Een aantal van de garages welke ik gebeld hadden, hadden niet de mogelijkheid voor uitlijnen, ik ga er van uit dat ze bij de dealer hier wel allemaal de apparatuur voor hebben. (misschien niet een gegronde aanname) Vakgarage autoweerd daar heb ik nu mijn banden liggen, ik ben er nog niet helemaal uit of ik het een fijne garage vindt.

@Theo brolow De trillingen zitten vooral in de auto zelf, beetje vanuit het midden lijkt het te komen. Het stuur trilt ook mee, vooral als ik instuur ja, maar dan wel beide kanten op. Ik geloof dat het ook de aandrijfas kan zijn ja, volgens internet in ieder geval. Ik kom er zelf niet meer uit, dus ik heb maar de hulp van de garage ingeschakeld. Als de diagnose is gesteld vervang ik denk ik zelf wel de onderdelen. Scheelt een hoop geld inderdaad, en over het algemeen vindt ik sleutelen leuk werk!

@Canon-Eye Ik hou het in het achterhoofd. =)

@PizzaPieter Ah juist ja, ik ga het meemaken, hopelijk zullen mijn ervaringen wat positiever zijn. :/

En meer in algemene zin, na de bandenwissel vandaag blijft het trillen bestaan, het lijkt wel ietsjes afgenomen te zijn. Wel hoor ik van rechts alsof er op momenten zand tegen de stofhoes wordt opgeworpen op stukken schoon wegdek. Misschien dan toch idd het wiellager? Ook hoor ik nu van rechts (achter?) een lage frequentie welke wel weer overeen lijkt te komen met de frequentie van de trillingen. Maar het is moeilijk om te horen aangezien het niet heel aanwezig is.
 

pevers

Lid
Ik had in mijn O3FL ook last van trillingen, begon zo rond 60/70 km/h en was ergst rond de 90 km/h, daarna nam het af. Bij mij was het echter wel zo dat wanneer ik gas losliet, trillingen direct weg waren. Had gelukkig nog bovag garantie. Bleek uiteindelijk homokineet te zijn die vervangen is, nu weer lekker rustig
 

Danielk

Nieuw lid
Pwoah, nog meer opties haha. Het enige wat ik weet is dat beide winter en zomer wielen/banden geballanceerd zijn geweest, en dat bij beide sets wielen het probleem blijft bestaan. Dus het lijkt mij niet heel waarschijnlijk meer dat het, maar wie weet.

De mogelijke oorzaken zijn talrijk zoals ik lees, en ik zie even door de bomen het bos niet meer. Vandaar maar een garage opgezocht waar ze de apparatuur hebben om het meeste, zo niet alles te kunnen testen. Hopelijk snel de bron gevonden, en dan gaan we zien wie het bij het goede eind had. :D
 

Danielk

Nieuw lid
@pevers Stofhoes van de homokineet is wel beschadigd en vervangen geweest, weet ik uit een oud reparatierapport, dus het zou kunnen, zou misschien ook verklaren waarom de trillingen in het stuur erger worden bij insturen? Er zat alleen geen speling op.
 

pevers

Lid
@Danielk, ik heb niet bewust gemerkt of het bij insturen meer of minder was, maar klinkt zeker niet onlogisch. Wat bij mij wel super duidelijk was, gas los = trilling weg. Dat betekende in ieder geval voor mij dat het in de aandrijving ergens moest zitten (itt wielen oid, want dan zou gas los geen of minder effect moeten hebben)
Disclaimer, ik ben geen automonteur, dus alles wat ik hier zeg is op basis van redenatie :D
 

Tees

Donateur
@Tees Ik kreeg Banden Centrum Utrecht aangeraden, misschien eens een keer kijken, al ervaring mee?

Ik fiets er geregeld langs, maar heb er zelf geen ervaring mee. Tis sowieso een kleine zaak, al vind ik wat er vaak voor de deur staat niet zo veel vertrouwen wekken. Maar dat is misschien ook een beetje een vooroordeel :angel:

Wat betreft Autoweerd: ik heb t idee dat ze niet zo dol zijn op mensen die zelf aan hun auto klussen. We gaan t zien, ik doe dat pas sinds vrij kort, wil m in t voorjaar wel gewoon weer naar hen brengen voor de APK.

Als ik een gok zou mogen doen, zou ik het zelf ergens in de aandrijving zoeken. Een wiellager zou ook goed kunnen, dan ben je redelijk goedkoop klaar (maar is volgens mij lastig zelf te doen).
 

Cordoba

Forumguru
Zoals ook @Canon-Eye al aangeeft: als met 2 verschillende wielensets dezelfde trillingen optreden, moet het in de de auto zelf zitten. De enige manier om dit op te lossen is door in elk geval het wiel waar het probleem zit, dynamisch te balanceren (= balanceren op de auto). Ik heb het zelf ook een keer gehad dat door glijpartij de auto net met een aandrijfas op een hoge stoeprand was gekomen. Gevolg een ietsje kromme aandrijfas, waardoor het betreffende wiel altijd op de auto gebalanceerd moest worden (en dan ook geen trilling meer).

Als een wiel op de auto is gebalanceerd, kun je dit wiel ook niet zomaar uitwisselen met een ander wiel, zonder de boel opnieuw dynamisch te balanceren. Ook bij het loshalen en weer terugplaatsen van het wiel, moet je opletten dat je het wiel precies eender weer monteert, en niet bijvoorbeeld één boutgat verder draait. Dynamisch balanceren kost je typisch ongeveer het dubbele van gewoon balanceren.

Edit: ik zou in elk geval ook even de ophanging van de voorwielen controleren, als er bijvoorbeeld overmatige speling zit in draagarmrubbers, of fuseekogels om maar iets te noemen, kan de stand van de wielen tijdens het rijden wat veranderen, en daardoor niet meer gewoon rollen, maar ook een beetje gaan 'schrapen'. De makkelijkste manier om dat te checken is, auto bij een voorwiel opkrikken, en voelen of er speling in zit, in welke bewegingrichting dan ook.
 
Laatst bewerkt:

Danielk

Nieuw lid
@pevers Logische redenatie, fijn dat het daarmee gedaan was! In dit geval blijft het trillen onveranderd, ongeacht of ik gas geef, rem, gekoppeld ben en de versnelling waarin ik rijd. Wel meer trillen in stuur, ongeacht welke kant ik instuur.

@Tees Tsja, 'don't judge a book by its cover' denk ik dan altijd maar. ;) Van Autogarage Tuinwijk had ik dat in eerste instantie ook, maar daar ben ik meerdere malen super goed geholpen. En ja, wat Autoweerd betreft, dat zou zomaar kunnen. Ik snap het ook wel, van die snotjongensals ik die denken wat over auto's te weten hehe.

@Cordoba Juist ja, hier kan ik mij wel in vinden, mijn vermoeden ligt wel bij de homokineten en/of aandrijfas. Ik weet ook niet wat voor fratsen de vorige eigenaar uitgehaald heeft. Zou bij een dergelijke botsing de stofhoes kunnen scheuren? Zou ook wel verklaren waarom de stofhoes vervangen moest worden bij de vorige eigenaar. Verder vraag ik mij af, is het dan niet gewoon makkelijker om de aandrijfas te vervangen, ben je dan niet voor eens en voor altijd van het gezeik af?

Toevoeging: Ik heb een oud RDW rapport gevonden in de map van het onderhoudsboekje. En inderdaad, bij de keuring zowel de stofhoes fuseekogel als stofhoes aandrijfas beschadigd en dicht niet af dus vervangen. Ik kan mij voorstellen dat dit door een klap aan de aandrijfas in kwestie dit veroorzaakt heeft. Ook is al eerder vastgesteld dat er geen speling op de aandrijfas zat (mijn auto bonkt namelijk ook af en toe bij gas loslaten/cruise control tikkie terug zetten en koppeling op laten komen bij acceleren)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan