Tril geluid van achter het dash board

EchoWisky

Nieuw lid
Hallo,
Ik ben recentelijk een Octavia mk4 eigenaar geworden. Bij het rijden van een constante snelheid hoor ik een redelijk irritant trilgeluid van achter het dashboard aan de bestuurders kant. Het is duidelijk een geluid dat getriggerd is door resonantie want het is altijd te horen bij het rijden tegen constante snelheid met een constant toerental. Ik heb al een deel panelen van het dashboard kunnen demonteren om te zoeken wat het kan zijn maar zonder succes.
Wat ik nog heb ondervonden is dat als ik bijvoorbeeld tegen 70km/h aan het rijden ben en een bocht naar rechts neem dat het geluid dan stopt zolang de bocht duurt.

Heeft iemend hetzelfde probleem en/of een oplossing?

Danku

Erik

1983jeroen

Forumguru
Ik heb geen oplossing voor je, maar houdt er rekening mee dat dat soort geluiden soms van een heel andere plek komen dan je denkt.
Ik heb ooit eens radio en ventilatieroosters gedemonteerd om tijdens het rijden aan van alles te kunnen voelen om de rammel op te sporen.
Uiteindelijk bleek het de kap van de binnenspiegel tegen het raam te zijn

EchoWisky

Nieuw lid
Helaas is het dat niet. Ik ben al helemaal onder het dashboard gekropen (terwijl de auto stilstond natuurijk) en ben er vrijwel zeker van dat het van achter het instrumentenpaneel moet komen. Ook hoor ik het trillen bij stationaire motor. Als ik dan het koppelingspedaal een centimeter indruk, stopt het geluid. Dus het moe ergens de trilling van de motor zijn die andere elementen aan het triller zet. Het moet iets zijn van kabels of stuk plastic dat tegen metaal trilt.

Pindasaus

Forumguru
Is er een dashcam ingebouwd? Eventuele later toegevoegde bekabeling kan rammelen.

houdt er rekening mee dat dat soort geluiden soms van een heel andere plek komen dan je denkt
Inderdaad, bij mij kwam werd het 'geluid uit het dashboardkastje' veroorzaakt door de bekleding van de A-stijlen die tegen het dashboard rammelde.

Bovenaan Onderaan