Trekvermogen Karoq 1.5 TSI 1200 kg?

turboturbo

Forumguru
Dat klinkt inderdaad als een moeilijk verhaal.... Misschien is de Karoq dan niet de auto die bij jou past?

Welnu, je was al goed geïnformeerd, nu ook gewaarschuwd (zie alle andere ervaringen in topics en berichten over koeling en trekhaak gedoe) dus daar gaat vast wel iets uit komen. Succes met het kiezen en oriënteren!
 
B

Barney

Nee daar heb ik van de dealer niets gehoord,ben benieuwd of het alleen bij skoda is.
 

Adrie123

Nieuw lid
Ik had vooraf geïnformeerd naar het trekgewicht. Met behulp van tabel was bij de dealer vastgesteld dat dit 1500 kg zou zijn. Dit was voor mij reden om de auto te bestellen. Betreft 1.5 TSI handgeschakeld style met extra accessoires zoals uiteraard trekhaak, reservewiel, variolux achterbank, electrische achterklep, etc.. Vandaag kentekengegevens ontvangen tbv verzekering. Auto 28-2-2018 ophalen. Blijkt inderdaad 1500 kg te mogen trekken!
 
B

Barney

Ik ben de risico,s uit de weggegaan en heb een Tiguan gekocht met 1800kg trekgewicht.
1.4 Tsi 150 pk ATC automaat dsg6
 

Madijn

Nieuw lid
Heb ook een Karoq Style 1.5 handgeschakeld besteld met wegklapbare trekhaak, varioflex stoelen en reservewiel. Wordt geleverd in januari 2019. Hoop wel dat het trekgewicht dan ook 1500 kg is!
Wordt trouwens mijn zevende Skoda, na vijf Octavia’s en een Yeti.
 

Jrtt

Forumguru
Gefeliciteerd met je bestelling!

Levertijden lijken best snel op te lopen. +/- 40 weken levertijd alweer..
 

Kwark

Senior Member
Ik mag toch hopen dat de levertijd die mijn dealer aangaf geen broodje aap verhaal is.
Deze heeft het over productie 1e week juni. Auto is deze maand besteld.
 

cali05

Forumguru
Gisteren bij aflvering nog even met dealer erover gehad. gaf aan dat bij een 1.5 met DSG het trekgewicht altijd 1500 kg is, ongeacht de opties.
 

HJB

Nieuw lid
Op Goede Vrijdag 30 Maart aan mij afgeleverde Karoq 1.5 met DSG, allerlei opties, behalve een glazen schuif-/kanteldak en VarioFlex achterstoelen.
De auto heeft ook kantelbare trekhaak. Zaterdag het kentekenbewijs ontvangen, mag 1500 kg trekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jrtt

Madijn

Nieuw lid
Is er al iemand die meer kan zeggen over de trekkracht op het kentekenbewijs van een Karoq 1.5 handgeschakeld met reservewiel, Varioflex achterstoelen en een kantelbare trekhaak? Ik ben echt benieuwd of het nu 1200 of 1500 kilo is....
 

Rocket013

Nieuw lid
Is er al iemand die meer kan zeggen over de trekkracht op het kentekenbewijs van een Karoq 1.5 handgeschakeld met reservewiel, Varioflex achterstoelen en een kantelbare trekhaak? Ik ben echt benieuwd of het nu 1200 of 1500 kilo is....

Wel over de 1.5 TSI DSG7 met panorama dak, wegklapbare trekhaak, GEEN varioflex. Deze staat op kenteken als 1500Kg.
 

Sk_Hans

Forumguru
Wat ik uit alle reacties op maak, is dat het dus niet van het vermogen of de koeling van de auto zelf afhangt. Het is puur een belastingtechnisch verhaal.

De auto is in een bepaalde configuratie (met een bepaalde basisprijs) getest via WLTP en levert dan een bepaalde uitstoot. Op basis van die uitstoot wordt de BPM bepaald. Die samen met de BTW geven een catalogusprijs. De auto zal helemaal afgestemd zijn om net onder een bepaalde waarde te blijven zodat de prijs gunstig blijft.

Als je dan een optie toevoegt die bijvoorbeeld het gewicht van de auto verhoogt, kan de auto in de WLTP test net over de grenswaarde gaan waardoor de BPM veel hoger wordt. Dan wordt de catalogusprijs een stuk hoger en dat vindt de importeur dan weer niet interessant. Die importeur heeft dan twee opties: prijs toch verhogen of iets anders doen (trekgewicht verlagen) waardoor de uitstoot toch weer net onder die grens blijft.

Enige echte oplossing voor al dit soort onzin zou natuurlijk zijn de BPM afschaffen en dat geld bijvoorbeeld via de brandstofaccijnzen terughalen. Dan belast je niet het bezit maar het gebruik. Maar ook daar zitten vele haken en ogen aan. Dan zou je bijvoorbeeld de bijtelling voor leaserijders (deels) afhankelijk moeten maken van gereden kilometers ipv waarde.
 
Bovenaan Onderaan