Trekken aanhangwagen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark

Banned
Heeft er hier al iemand met zijn Fabia een aanhangwagen getrokken.
Ik rijd met een 1200cc/55pk mag max 800kg trekken, de aanhangwagen (vouwwagen) heeft een mtm van 500kg, dus mogen er eigenlijk geen problemen zijn.
Maar zijn er dingen waar ik moet op letten, beste toerental, hoogst mogelijke versnelling,...
Ik hoor het graag. /forum/images/graemlins/smile.gif
 

ougie

Forumguru
Ik heb geen Fabia, maar wel veel ervaring met het trekken van aanhangwagens, vouwwagens en caravans. Als ik het zo lees hoef je je over het trekvermogen niet echt zorgen te maken. Waar je op moet letten is het gewicht van de vouwwagen, je belaad hem snel te zwaar. Zorg ook dat je niet teveel gewicht in de achterklep van de Fabia stopt. Dan gaat hij zo op zijn kont hangen, en dat stuurd erg vaag. Over je versnelling is alleen te zeggen, zorg dat je wel wat toeren houdt, telaag in de toeren vreet koppelingsplaten. Schakel dan liever een keertje terug. Vooral als je de bergen op gaat zoeken. Let op de juiste kogeldruk en zorg dat de oplooprem goed werkt. Goede bandjes zijn een must, je bent namelijk bij een vouwwagen nogal geneigd om je niet netjes aan de 80km/u te houden. Verder veel veilige kilometers en alvast een goede vakantie toegewenst. /forum/images/graemlins/cheer.gif
 

Mark

Banned
Zaterdag de vouwwagen opgehaald en tijdens het naar huis rijden geen enkel probleem gehad.
Zelfs met airco aan had mijn kleintje geen problemen om dat ding te trekken.
Verbruik valt ook goed mee, bij rond de 110km/u zit ik rond de 8 liter/100km.
Wel een minpuntje is dat er zeer weinig spelling is met de grond en de trekhaak, is echt oppassen als de boel ook nog ééns beladen is.
 

ougie

Forumguru
Foei Mark /forum/images/graemlins/smile.gif, dat bedoel ik nou, houdt je snelheid in de gaten. Als ik jouw verhaal lees begint het wel te kriebelen. Ik moet namelijk nog gaan ervaren hoe onze caravan zich achter de O2 gaat gedragen. De caravan staat zo mooi in de stalling en ik heb eigenlijk geen zin om hem er alleen voor een proefritje uit te halen. Maar het jeukt wel moet ik zeggen. /forum/images/graemlins/frown.gif
 

Mark

Banned
Hela, in Nederland mag je maar met een aanhanger 80, wij Belgen mogen 120km/u. /forum/images/graemlins/bye.gif
 

Fabia

† In Memoriam
Maar dat weet niet iedereen in Nederland. Als je af en toe ziet op de snelweg hoe hard er gereden wordt met een aanhanger /forum/images/graemlins/1884.gif dan rijzen je de haren te berge. Ik rij met mijn vrachtwagen ongeveer 80-85 en dan komen ze echt met een noodgang voorbij.
 

Mark

Banned
Moet ook toegeven dat er bij zijn die er als een gek mee rijden.
Ik hou de snelheid (waar het mag en voor de veilgheid) meestal tegen de 110km/u.
Vroeger met de caravan was dat bijna de max, je begon hem met die snelheid echt te voelen.
De vouwwagen geeft geen krimp, heb zelfs even de 120 gepasseerd en dan nog ligt hij als een huis achter de wagen.
Maar zoals hier al gezegd/geschreven er zijn erbij die echt onverantwoord met een aanhanger rijden
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan