Trekhaakcodering

derf

Senior Member
Een kennis van mij heeft de octavia 3 gekocht. Hij vertelde dat de auto al bij de dealer staat doch niet afgeleverd kan worden omdat de trekhaak niet gemonteerd kan worden. De importeur schijnt de codes niet te hebben of niet vrij te geven. Een vreemd
verhaal. Weet iemand hier iets meer van?
 

Ronnie

Forumguru
Is al vaker besproken op het Forum, de trekhaak wordt gemonteerd compleet met een elektronische module, deze wederom vervult enkele taken m.b.t. de can-bus elektronica aan boord van de auto. Deze module moet middels een computer (bij de dealer) worden aangemeld bij de boordelektronica-module van de auto zodat het aanwezig zijn van een trekhaak bij de auto bekend is......Omdat het nog zo'n nieuw model is kan ik me voorstellen dat de dealer de juiste codering nog niet heeft. Beetje warrig verhaal misschien, maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is....
 

Cordoba

Forumguru
Ook bij andere Vag-modellen van de laatste jaren, heeft de dealer het vaak moeilijk (of soms lukt het niet) om de trekhaak goed aan te melden bij de systemen in de auto. Ik vermoed dat de procedure en electronica niet anders is, dan van andere nieuwe Vagmodellen, maar daar is ook al vaker vertoont, dat dealers het niet voor elkaar krijgen om alles foutloos aan het werk te krijgen. Wat de laatste jaren nog wel 'ns fout ging: trekhaak moet via Vagcom/VASkast op 2 verschillende plekken in het systeem aangemeld worden, maar veel dealers deden dit maar op één plaats, waardoor problemen kunnen ontstaan met parkeersensoren, mistachterlichten, kapotte lampdetectie, enzovoort.

Het kan zijn dat de dealer op zeker speelt, of dat het personeel van de dealer niet zo thuis is, in dit soort zaken. Anders een PM naar Adjego, die is hobby-matig behoorlijk op de hoogte van de codes en werking van de systemen. Het zou niet de 1e keer zijn, dat ie zaken voor elkaar krijgt, waar een dealer dit niet kan, of domweg verklaard dat het onmogelijk is.
 

andrehj

Forumguru
Het zijn zelfs een stuk of drie plaatsen, zie:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Trailer_Hitch_Retrofitting_(1K)

Mijn ervaring is ook dat dealers maar wat aan rommelen. Twee voorbeelden:
  • Dealer 1, die ik vroeg hoe hij het demonteren van de B-zuil bekleding oploste om zo de bedrading netjes naar voren te kunnen trekken: "Oh, die halen we nooit los, we drukken de draden er zo een beetje tussendoor..."
  • Dealer 2, die voor een vriend van mij al twee (lease)Octavia's van een trekhaak heeft voorzien en bij beide er niet eens in slaagt om de achteruitrijsensoren uit te laten gaan bij het gebruik van de trekhaak...

Dit soort dingen kun je (met een beetje technisch inzicht, hulp van forums, Ross-Tech en een echte VCDS kabel) zelf echt beter.
 

Atria

Actief lid
Ik heb de nieuwe Leon (III) met hetzelfde MQB platform (en dus elektronische modules) en wacht al vanaf begin maart op een trekhaak. Zijn me inmiddels al twee korte vakanties met de caravan door de neus geboord hierdoor.
Eerst was er zogenaamd wat met de kabelset die niet leverbaar was cq niet vrijgegeven werd, dan was het verhaal dat door de crises trekhaakfabrikanten traag zijn met het ontwikkelen etc. In Duitsland was de trekhaak op dat moment als gewoon leverbaar (niks aan de hand met de kabelset) maar blijkt dat er een extra koeling gemonteerd moest worden omdat anders de motoren warm zouden lopen. Vervolgens is Seat gaan testen en blijkt dat toch weer niet nodig te zijn in Nederland. Het grappige is dat je in Duitsland wel een verzwaarde koeling krijgt als je een caravan gaat trekken (volgens leden van het Seat-forum in Duitsland). Dit omdat daar bergen zijn en in Nederland niet..........

Hij had inmiddels al leverbaar moeten zijn maar is er nog steeds niet. Hopelijk heeft Skoda niet dezelfde problemen. Ik vraag me af wat er nou echt aan de hand is.

Het grappige is dat op het moment dat de VW Golf 1.4 tsi trekauto van het jaar 2013 werd, de trekhaak niet eens leverbaar was. Benieuwd hoe die testauto dan geprepareerd was.
 

Bakkertje

Forumguru
@atria, ik weet dat een Tiguan met af-fabriek trekhaak inderdaad een verzwaarde koeling heeft. Die mag dan ook meer trekken dan een Tiguan waar achteraf een trekhaak gemonteerd wordt. Af-fabriek krijg (ahum koop) je dan zo'n wegklapbare trekhaak.

Bij de Leon (en bij de meeste auto's) staat de trekhaak niet in de prijslijst als af-fabrieksoptie. Vandaar het verschil met Duitsland, het heeft dus niets met de auto te maken, maar puur met de importeur die dergelijke opties niet in de prijslijst zet. Zo kun je de Superb in het buitenland ook met opties bestellen als voorruitverwarming en in NL niet..

Het zal er ook wel mee te maken hebben dat wij Hollanders een trekhaak liever als accessoire nemen om weer een paar euro bijtelling te "ontlopen". (Uiteraard geldt dit enkel voor lease rijdend Nederland)
 

Atria

Actief lid
@atria, ik weet dat een Tiguan met af-fabriek trekhaak inderdaad een verzwaarde koeling heeft. Die mag dan ook meer trekken dan een Tiguan waar achteraf een trekhaak gemonteerd wordt.

Bij de Leon (en bij de meeste auto's) staat de trekhaak niet in de prijslijst als af-fabrieksoptie. Vandaar het verschil met Duitsland, het heeft dus niets met de auto te maken, maar puur met de importeur die dergelijke opties niet in de prijslijst zet.

Bij de Leon stond hij wel in de accessoire folder en is er toen uitgehaald. De fietsendrager voor op de trekhaak staat er nog wel in ...

Volgens fabrieksopgave en kentekenbewijs mag er 1400 kilo achter. Dat maakt dus niet uit of het af fabriek of achteraf wordt gemonteerd. Het blijft 1400. Het zou raar zijn als je bij af fabriek bestellen een verzwaarde koeling krijgt (zal dan nodig zijn, gaan dat niet voor niks monteren) en bij achteraf montage niet. Bijzonder verhaal. Ik ben en blijf benieuwd.
 

andrehj

Forumguru
Bij de Leon (en bij de meeste auto's) staat de trekhaak niet in de prijslijst als af-fabrieksoptie. Vandaar het verschil met Duitsland, het heeft dus niets met de auto te maken, maar puur met de importeur die dergelijke opties niet in de prijslijst zet. Zo kun je de Superb in het buitenland ook met opties bestellen als voorruitverwarming en in NL niet..
Gelukkig is er voor de niet-leaserijders een oplossing: Koop je VW/Skoda/Seat gewoon in het buitenland met precies die opties die je wilt, en importeer em zelf. Als je dit goed doet is het nog goedkoper ook.:yeah:
 

Bakkertje

Forumguru
@atria, kijk zelf maar even in de folder van de tiguan:
http://www.fleetwise.nl/sites/defau...ijslijst Volkswagen Tiguan per 01-01-2011.pdf
Pagina 18 daar staat dat de 1.4 150 pk met af-fabriek trekhaak 1800 kg mag trekken, achteraf ingebouwd 1600 kg.

Op pagina 10 van dezelfde folder staat het stukje over de extra motorkoeling:
Wegklapbare trekhaak
- inclusief extra motorkoeling
- Jaeger stekker, constante stroom

let op: indien op een Tiguan,voorzien van een 1.4 TSI 110 KW motor, een trekhaak achteraf wordt gemonteerd ontbreekt de extra motorkoeling. Als gevolg is het maximaal toelaatbaar trekgewicht 1600 kg.

Het zal inderdaad in de accessoirefolder hebben gestaan, dan wordt ie achteraf ingebouwd. Als je op skoda.de een octavia in elkaar klikt, kun je gewoon een af-fabriek trekhaak bestellen, in NL kan dat dus niet. (met dank aan Pon)

@andrehj, is het niet zo dat als je in het buitenland een auto besteld je met invoerrechten e.d. uiteindelijk net zo duur uit bent als in NL?
 

andrehj

Forumguru
De uitdaging is dus om een auto te vinden waarvan de netto prijs (dus zonder BPM en BTW) lager is dan in Nederland. En dat kan, want er is één land waar de autobelastingen op een nieuwe auto nog hoger zijn dan in Nederland, namelijk Denemarken. En ook in Polen of Tsjechië liggen de nettoprijzen wat lager. Vandaar dat auto's uit die landen door handige Duitse handelaren in Duitsland weer worden verkocht. En niemand kan je beletten om daar als Nederlander een auto te kopen.

Bij mij scheelde het uiteindelijk een paar duizend euro t.o.v. de beste prijs die ik in Nederland kon krijgen, en bovendien kon ik nu precies die uitrusting bestellen die ik wilde.
Momenteel is het verschil zelfs nog iets groter, maar de Superb heeft sinds dit jaar erg veel last van de hoge BPM. Op een 1.8 TSI DSG betaal je nu maar liefst € 9.769 aan BPM, terwijl je op een gelijk gemotoriseerde (en in de praktijk waarschijnlijk maar marginaal zuinigere) Octavia III slechts € 4.625 aan BPM hoeft te betalen. Minder dan de helft dus.
Ik heb van de facelift nog geen data gezien, maar nergens gelezen dat daarbij de 1.8 ook een start-stop systeem krijgt, zodat het papieren verbruik wel niet veel lager zal zijn dan dat van de huidige.
 

Skoody Boo

Actief lid
In Duitsland was de trekhaak op dat moment als gewoon leverbaar (niks aan de hand met de kabelset) maar blijkt dat er een extra koeling gemonteerd moest worden omdat anders de motoren warm zouden lopen. Vervolgens is Seat gaan testen en blijkt dat toch weer niet nodig te zijn in Nederland. Het grappige is dat je in Duitsland wel een verzwaarde koeling krijgt als je een caravan gaat trekken (volgens leden van het Seat-forum in Duitsland). Dit omdat daar bergen zijn en in Nederland niet..........
:laugh:

:worshippy::worshippy::worshippy:
 

Atria

Actief lid
@atria, kijk zelf maar even in de folder van de tiguan:
http://www.fleetwise.nl/sites/defau...ijslijst Volkswagen Tiguan per 01-01-2011.pdf
Pagina 18 daar staat dat de 1.4 150 pk met af-fabriek trekhaak 1800 kg mag trekken, achteraf ingebouwd 1600 kg.

Op pagina 10 van dezelfde folder staat het stukje over de extra motorkoeling:
Wegklapbare trekhaak
- inclusief extra motorkoeling
- Jaeger stekker, constante stroom

let op: indien op een Tiguan,voorzien van een 1.4 TSI 110 KW motor, een trekhaak achteraf wordt gemonteerd ontbreekt de extra motorkoeling. Als gevolg is het maximaal toelaatbaar trekgewicht 1600 kg.


Dat kan zo zijn, maar dat staat dus niet in mijn gebruikshandleiding. Het is 1400 kilo. Wel dat "onder bepaalde omstandigheden" er iets aan de koeling gedaan moet worden.
 

hemi24

Forumguru
... Vervolgens is Seat gaan testen en blijkt dat toch weer niet nodig te zijn in Nederland. Het grappige is dat je in Duitsland wel een verzwaarde koeling krijgt als je een caravan gaat trekken (volgens leden van het Seat-forum in Duitsland). Dit omdat daar bergen zijn en in Nederland niet..........

Vraagt men er ook bij waar je met je caravan of aanhanger denkt heen te gaan..?
Typisch weer zo'n eigenwijze actie uit Leusden..!
 

Rallye

Forumguru
@andrehj, is het niet zo dat als je in het buitenland een auto besteld je met invoerrechten e.d. uiteindelijk net zo duur uit bent als in NL?

Binnen Europa betaal je geen invoerrechten, dus dat valt dan weer mee.

Overigens begrijp ik inderdaad de accessoirepolitiek van Pon niet: vroeger was het achteraf monteren van accessoires door de BPM (die daar niet over werd berekend) inderdaad voordelig. Nu is de BPM alleen afhankelijk van de CO2-uitstoot en zijn fabrieksaccessoires alleen voor leaserijders (toegegeven, geen kleine groep) nadelig omdat ze in de catalogusprijs zitten. Dan zou je zeggen: geef particuliere klanten de mogelijkheid alle extra's te bestellen.

Zeker indien het mogelijk is om af fabriek een trekhaak en gelijk een zwaardere koeling te monteren, zodat je meer mag trekken dan met een achteraf gemonteerde trekhaak. Voor een particuliere klant is zo af fabriek gemonteerde trekhaak dus waarschijnlijk niet duurder en je krijgt er een zwaardere koeling bij. Ik zeg doen.
 

Fucky

Senior Member
Fabriek zou in week 18 duidelijkheid geven maar heeft dat niet gedaan! denk dat ik de aankoop ga annuleren Staat gewoon in de prijslijst vermeld rara hoe kan dit!
Een kennis van mij heeft de octavia 3 gekocht. Hij vertelde dat de auto al bij de dealer staat doch niet afgeleverd kan worden omdat de trekhaak niet gemonteerd kan worden. De importeur schijnt de codes niet te hebben of niet vrij te geven. Een vreemd
verhaal. Weet iemand hier iets meer van?
 

Fucky

Senior Member
Fabriek zou in week 18 duidelijkheid geven maar heeft dat niet gedaan! denk dat ik de aankoop ga annuleren Staat gewoon in de prijslijst vermeld rara hoe kan dit!
UPDATE: zojuist een melding ontvangen dat de fabriek over 2 a 3 dagen de trekhaken en toebehoren gaat versturen(onder voorbehoud zijn de spullen dan eind deze week in NL) eerst zien dan geloven!!
 

Fucky

Senior Member
Deze week zijn de afneembare trekhaken leverbaar...hoi hoi...dan toch de nieuwe Octavia 1.4 tsi voor de vakantie!!
 

andrehj

Forumguru
Wie maakt die afneembare trekhaken? Mogelijkheden zijn:
1. Prof Svar (maakt de af-fabriek trekhaken van de overige Skoda's, dus waarschijnlijk ook van de O3, maar deze haak was tot nu toe niet in NL leverbaar, niet af-fabriek, en niet als accessoire)
2. Westfalia
3. Bosal
4. Thule
5. ...

En van wie komt de electroset?
 

Fucky

Senior Member
Wie maakt die afneembare trekhaken? Mogelijkheden zijn:
1. Prof Svar (maakt de af-fabriek trekhaken van de overige Skoda's, dus waarschijnlijk ook van de O3, maar deze haak was tot nu toe niet in NL leverbaar, niet af-fabriek, en niet als accessoire)
2. Westfalia
3. Bosal
4. Thule
5. ...

En van wie komt de electroset?
van de fabriek incl de codering! Althans dat is mij verteld door de importeur!
 
Deze week zijn de afneembare trekhaken leverbaar...hoi hoi...dan toch de nieuwe Octavia 1.4 tsi voor de vakantie!!

Ook ik ben zeer benieuwd naar de nieuwe afneembare trekhaak. Misschien dat je hier wat foto's van kunt plaatsen als je de auto hebt? Ik sta nl. op het punt om ook een nieuwe Octavia te bestellen met wederom een afneembare trekhaak. Heb je ook hulpveren erbij besteld? De afneembare trekhaak bij mijn huidige Octavia raakte nl. nog wel eens de grond, vandaar dat ik ze er destijds wel op heb laten zetten.
 
Bovenaan Onderaan