Trekhaak

luissies

Senior Member
hallo jongens, na lange afwezigheid weer een vraag.
ik heb een westfalia trekhaak gemonteerd en dat is allemaal gelukt, alleen de bedrading wil me nog niet helemaal lukken. heb alles naar voren getrokken. en heb alles aangesloten zoals het moest zijn .. maar dan werkt het toch niet. heeft misschien iemand voor mij het juiste aansluitschema of kan mij vertellen waar alles op aangesloten moet worden.
mijn dank is groot.
 

Michelv.

Forumguru
Dat ligt aan het merk van de kabelboom, en na het aansluiten moet de trekhaak nog aangemeld worden in de Boordcomputer(BCM)
 

luissies

Senior Member
het is allemaal van westfalia..
probleem is dat het geen voorbereide is. dus je moet 2 stekkers van de pc eruit halen en daar de pennen uithalen en doorverbinden.. maar helaas. en aanmelden zou dus via de obd moeten zeg maar
 

ertromp

Forumguru
Is de kabelset ook van Westfalia? Daar kunnen verschillen zijn. Zo moet je bij je trekhaak een een moddule hebben die je ergens achterin de auto moet monteren en vanuit die module moet je weer naar voren naar de boordnetmodule alwaar je 1 van de drie grote stekkers zult moeten loshalen en op de juiste posities de stekkers van de kabelboom van de trekhaak moet monteren. Als ik het zo lees ben je zonder handleiding van start gegaan :sterretjes:
 

DJSmiley

Actief lid
Heb je PDC?

Mijn O2 heeft geen PDC en ik hoefde alleen een constante voeding te hebben, de rest kon ik bij de achterlichten aftappen. Hoefde dus ook niets te programmeren of met stekkers verder te klooien aan de boordcomputer.

Overigens heb ik een Steinhof gemonteerd (130 eur in DE, incl verzend en bekabeling)
 

EdK

Forumguru
de rest kon ik bij de achterlichten aftappen. Hoefde dus ook niets te programmeren of met stekkers verder te klooien aan de boordcomputer.
Dan is het ook wel leuk om te vermelden welke Skoda je rijd
Want heden ten dagen gaat dat met de canbus in een wagen niet zo makkelijk meer....:pieker::nono:
 

luissies

Senior Member
hmm nu Toch al 2 keer gezegt dat alles Van westfalia is. en ja achterin de kast en alle bedrading harder naar horen. en ik heb parkeersensoren , maar die hoeven niet aangesloten Te Worden Van mijn part. en het is een gebruikte haak en nee ik heb op internet de handleiding opgezocht. en die pennen ook gevonden die uit die stekker moet, maar helaas dan Werk er nog niets
 

brepus13

Forumguru
Uit het grote stekkerblok onder je dashboard moet je het canbus signaal oppikken. Ook moest ik volgens mij een draad oppikken voor de remlichten. Daarnaast moet je een plus draad aanleggen. Dit kan voorbereid zijn bij je zekeringen. Anders moet je naar de accu. Als alles werkt aanmelden via vcds zodat je PDC uitschakeld bij aangesloten trekhaakkabel.

Aftappen van de achterlichten is bij veel auto’s niet meer mogelijk ivm de controles die de canbus uitvoert.
 

Rallye

Forumguru
Maar stel dat de TS inderdaad alles gedaan heeft zoals de handleiding zegt (al klinkt bedrading “harder naar horen” wat vreemd - zal een typo zijn). Wat kan het dan zijn? Dat de trekhaak niet aangemeld is?
 

brepus13

Forumguru
Nee dat zou voor de werking ansich niet uit moeten maken volgens mij. Bij mij werkte het iig ook zonder aanmelden. Aanmelden zorgt voor uitschakeling pdc, weergave aanhanger op display en de gevoeligheid van de pdc achter. Zonder inleren zag hij de trekhaak nog wel eens en na inleren nooit meer gehad.

Oftewel, nogmaals de bedrading nalopen want er zal toch ergens iets niet goed zitten.
 

luissies

Senior Member
het is opgelost.. ik had 1 draad verkeerd, dus het signaal kwam niet over. het is opgelost. ik dank jullie voor het meedenken
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan