Trekhaak vraag Octavia II

JensF

Lid
Mijn vRS heeft momenteel geen trekhaak, nu ik toch vaak tegen het feit aanloop dat ik iets van een kar moet huren wil ik er 1 onder de Skoda monteren.

Dealer gebeld inclusief verloopstuk, montage en een plaat kost een kleine 1175 euro. Redelijk geld maar niet schrikbarend veel als ik het vergelijk met andere merken. (Mazdadealer rekent +- 900 voor het zelfde pakket)

Wat zijn jullie meningen / ervaringen met andere trekhaak montage punten? Zeggen jullie ga lekker naar de dealer dat scheelt een hoop gezeur of hebben jullie een net zo goed adres voor een afneembare haak met alle poespas eromheen.
 
Ook een universele garage welke trekhaken monteert zal dat ( doorgaans ) goed en zonder storingen willen doen. Bovendien is een OC2 qua techniek nog relatief "simpel". Zo simpel eigenlijk dat het je zelf ook prima zou moeten lukken, dan ben je helemaal goedkoop uit.

Zou zeker even rondkijken, kan je snel veel geld schelen.
 

Tees

Donateur
Een O2c is al volledig uitgerust met CANbus monitoringsystemen, dus echt niet simpeler dan modernere autos. Ik heb t bij mn F1c gedaan en daar was t wel nog ouderwets simpel. Neemt niet weg dat t ook bij de O2 goed zelf te doen is, vooral als we trekhaakvoorbereiding in zit.

Ik zou voor een auto van 10+ jaar oud echt niet naar de dealer gaan voor zoiets. Gewoon een algemene garage of zelfs een trekhaak-montagetoko (je kent ze wel van online). Denk dat je dan richting de helft van t bedrag gaat...
 

hemi24

Forumguru
Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar qua onderdelen hier een indicatie (kan bij de juiste adressen nog gunstiger uitpakken):

1693842541895.png

Anders zou je eens contact op kunnen nemen met @Antera, die kan vast een betere all-in prijs geven dan wat je van de garage hebt gehad!
 

Tees

Donateur
Net even bij trekhaakcentrum.nl gekeken, kost €799, incl inleren van de ECU. Niet de helft van de dealer, maar wel een stuk goedkoper.
 

JensF

Lid
Thanks voor de Tips, Ik ga zeker nog eens rond kijken. Monteren is zeker het issue niet, zou dan alleen ergens nog de ECU moeten laten in leren aangezien ik zelf de software daar niet voor heb. @Tees ik kwam bij Trekhaakcentrum uit op 996. Hoe kom jij aan die 799? :LOL:
 
Hallo allemaal. Graag haak ik even in op dit topic. Ik werk al vele jaren als monteur bij diverse dealerbedrijven en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen. Ga gewoon naar de merkdealer. Ik heb diverse keren meegemaakt dat mensen elders een trekhaak hebben laten monteren en vervolgens bij de dealer kwamen met allerhande vage storingen, vaak opgetreden na montage van de trekhaak. Het is niet voor niets dat het prijzig is om een trekhaak te monteren tegenwoordig. De kosten zitten niet zozeer in de arbeid, des te meer in het kabelset. Die zijn (over het algemeen) merkspecifiek om dus storingen te voorkomen. Als je wil besparen kun je best de aanschaf en montage van het mechanische deel door een handig iemand laten doen, zo spannend is dat niet. Maar pas op met de elektronica. Een O2 is misschien niet heel bijzonder wat dat betreft (geen ervaring mee), maar er zijn o zo veel merken/modellen die dat wel zijn. Vaak dient er namelijk een regeleenheid gemonteerd te worden en uiteraard moet die regeleenheid weer communiceren met de overige eenheden aan boord. Ik heb diverse keren meegemaakt dat mensen dachten 'goedkoop' een trekhaak te monteren totdat de auto allerlei storingen begon te geven en men alsnog genoodzaakt was een origineel kabelset te monteren.
 

Antera

Donateur
@Roubsan Omtrent het altijd naar de dealer gaan vind ik erg kortzichtig. Er zijn genoeg bedrijven die achteraf een goede trekhaak kunnen plaatsen met een juiste module. De kabelnet zelf is nagenoeg altijd gelijk alleen de trekhaakmodule niet en daar moet je goed naar kijken.

ECS zijn van de beste kwaliteit vind ik en daar is nooit geen gezeur mee mits alles goed aangesloten en gecodeerd Is. Daarnaast word achteraf door de dealer ingebouwd ook nog wel eens een andere module gebruikt.

In ieder geval ergens anders kan een hoop geld schelen. Maar laat je goed informeren,
 
Bovenaan Onderaan