Trekhaak Superb Combi Greenline 1.6TDI

JanM

Nieuw lid
Goedenavond

Een klein maandje terug is mijn volgende bedrijfswagen besteld bij dealer.
Een Skoda Superb Combi Greenline Elegance met een Company Colombus Pack. (kleur is Platin Grey)
De wagen is dus goed uitgerust. En het is een sprong voorwaarts ten opzicht van de huidige wagen.
De huidige wagen is een Octavia II 1,9TDI van 2006. (Waar ik al 5 jaar mee rondbol, is een record voor mij)
Nu heb ik een probleempje.
We konden geen trekhaak krijgen op Superb.
De reden zou zijn dat de CO2 uitstoot zou verhogen waardoor de wegen weer in een ander schaal van aftrekbaarheid zou komen te liggen. Is nu 80% aftrekbaar. (België)

Hebben ze ons blaasjes wijsgemaakt of is het volgens jullie toch nog mogelijk?
 

hemi24

Forumguru
Klinkt plausibel, maar verhoging is natuurlijk afhankelijk van de mate van gebruik...

In NL is het wel mogelijk en heeft het geen invloed op de bijtelling zoals we die bij ons op de leasewagens hebben.
Al hoorde ik dat bij de BMW 320 ed blijkbaar weer niet opgaat, omdat het hierbij expliciiet in de toelatinsdocumenten vermeld is...
 

Bakkertje

Forumguru
Op de BMW kun je inderdaad geen trekhaak krijgen. Het maximum toegestaan trekgewicht van de BMW is 0 kg.
Ik neem aan dat er in Belgie ook gekeken wordt op het moment dat de auto op kenteken wordt gezet? Dan zou je toch naderhand een trekhaak kunnen monteren?

Overigens klinkt het wel plausibel als je ook hulpveren zou monteren, dan komt de auto achter iets hoger op z'n poten en dat daardoor gaat het verbruik mogelijk weer omhoog.
 

jopla

Nieuw lid
ze hebben je niks wijsgemaakt vermoed ik , want tegen ons werd net hetzelfde gezegd.
(da's ook dezelfde reden waarom er geen volwaardig reservewiel in de greenline aanwezig is).

Je kan wel een (afneembare) trekhaak achteraf laten installeren op je wagen, en een echt reservewiel aankopen...
wat wij dan ook gedaan hebben.
 

JanM

Nieuw lid
Bedankt voor de antwoorden. Af en toe moet ik eens een aanhangwagen van het werk trekken (+750kg). Nu doe ik dat met de VW caddy SDI van het werk. En je begrijpt dat het mooi zou zijn als dat met de superb kon.
Dus die trekhaak achteraf installeren lijkt mooi. maar krijg je dan geen problemen met de keuring?
 

JanM

Nieuw lid
Heeft er toevallig iemand een scan van een Belgisch gelijkvormingheids attest voor zo'n wagen. Op zo'n attest staat normaal vermeld wat de wagen mag trekken. Ik begin stilletjes aan het vermoeden te krijgen dat de wagen mag uitgerust worden met een trekhaab, maar niet door skoda zelf?

Een maatje van mij heeft een Mini dieseltje gekocht, Ook zo'n superzuinig geval. Maar je kon de wagen wel uitrusten met 18" -ers, spoilerpakket, mistlichtjes. Allemaal leuk en wel, maar volgens mij is dat een stuk minder goed voor de CO2 uitstoot dan een trekhaak monteren.
 

Mark

Banned
Bedankt voor de antwoorden. Af en toe moet ik eens een aanhangwagen van het werk trekken (+750kg). Nu doe ik dat met de VW caddy SDI van het werk. En je begrijpt dat het mooi zou zijn als dat met de superb kon.
Dus die trekhaak achteraf installeren lijkt mooi. maar krijg je dan geen problemen met de keuring?
Als er op de papieren van de wagen staat dat hij niets mag trekken mag hij ook geen trekhaak krijgen, zelfs niet voor een fietsendrager!
De wagen krijg je gewoon niet door de keuring!
 

Miez1

Forumguru
Ik heb nu een 14% hybride Honda, hierop kan een trekhaak gemonteerd worden puur en alleen voor een fietsdrager. Dit staat volgens mij dan ook vermeld in de kentekenpapieren of het maximale trekgewicht = 0
 

JanM

Nieuw lid
Dus als er iemand een europees gelijkvormigheids attest bij de hand heeft, wat is de max. toegelaten te trekken massa?
Ik weet dat als het 0kg is dan kan je geen trekhaak monteren.
 

hemi24

Forumguru
Dus even weer terug naar het begin: wat is nu het probleem? Of mag de S2C GL overal 1.500 kg geremd trekken m.u.v. België?!?
 

JanM

Nieuw lid
Bedankt voor de antwoorden jongens

Dus als ik goed begrijp mag de Skoda S2C GL wel een aanghangwagen trekken.
Nu nog uitzoeken wat het doet met de CO2 uitstoot.
Het is belangrijk dat die hetzelfde blijft op papier.
 

zeep78

Nieuw lid
Beste,
ik heb net dezelfde auto in net dezelfde kleur maar MET trekhaak. Het is geen enkel probleem om de trekhaak te laten plaatsen op een VOLLEDIG legale en correcte manier. Ik ben ermee naar de autokeuring geweest en netjes erdoor.

Voor alle duidelijkheid: de trekhaak werd achteraf geplaatst en is een Bosal.

Bovenstaande is van toepassing op een Belgisch ingeschreven auto.

Veel succes ermee.
 

Dos_Dave

Nieuw lid
Beste Jan, je kan achteraf perfect een trekhaak op deze wagen laten plaatsen. Het enig wat je moet doen is na de plaatsing een vereenvoudigde keuring ondergaan (duurt 2 minuutjes auto even op de brug en klaar). Als het niet te ver voor je is en je zoekt een goede plaatser dan kan ik Patjes Trekhaken Center aanbevelen (http://www.patjestrekhakencenter.be/), fantastische kerel met enorm veel ervaring en gemiddeld 50% goedkoper dan een trekhaak van het merk zelf. Voor alle duidelijkheid: ik geef deze naam niet omdat ik banden met hem heb maar omdat hij ook tot volle tevredenheid de trekhaak op mijn leasing heeft gemonteerd aan de helft van de prijs van een merkeigen trekhaak van Renault.
 
Bovenaan Onderaan