Trekhaak plaatsen icm parkeersensoren

Tees

Donateur
Ik zit al enige tijd serieus te overwegen om voordat het vakantieseizoen (hopelijk) weer begint een trekhaak te plaatsen, zodat ik wat makkelijker de fietsen (die nu op een achterklepdrager zitten) kan vervoeren. Nu is het voor modernere auto's standaard dat er een trekhaakmodule bij komt, die wordt aangemeld in de ECU, maar de F1 is natuurlijk al een wat ouder beestje, met veel minder CANBUS communicatie dan de nieuwere auto's. Maar er zitten wel parkeersensoren in m'n Faab.

Als ik zo zoek bij de bekende onderdelenwebsites, zie ik dat de kabelsets die voor de Faab passend zouden zijn allemaal zonder uitschakeling van de PDC zijn (en wel met uitschakeling van het mistachterlicht). Maar als ik in ElsaWin kijk, zie ik dat het stroomloopschema wel een draad naar de PDC module heeft lopen (al wordt daar een 13-polige stekker vermeld, terwijl ik een 7-polige van plan, aangezien ik sowieso geen caravan of andere zware aanhanger erachter ga hangen). Iemand dus ervaringen met het plaatsen van een trekhaak onder een F1(c) icm PDC? Is er wel of geen module en/of inleren in de ECU nodig? En is er enig gevolg als ik een kabelboom zonder module plaats, behalve dat de PDC natuurlijk continu piept als ik achteruit rij (dat heb ik nu tenslotte ook al met de fietsen aan de achterklep)?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb sinds eenjaar of 3, 4 een Thule opvouwbare fietsendrager en die heeft ook de 13-polige aansluiting. En die is nodig ook, anders doen het mistachterlicht en de achteruitrijlichten op de drager het niet. En die hebben hun waarde al bewezen.

Nu nog 7-polig kiezen levert nauwelijks besparing op, maar geeft wel beperkingen.
Ik zou het niet meer doen - we zijn het stoomtijdperk ook ontgroeid... ;)
 

Niels83

Forumguru
Mijn caravan heeft een 7 polige stekker met mist licht licht.
7 Polen zou gewoon alles moeten laten werken alleen geen stroom in de caravan zelf. Dat is bij een fietsendrager natuurlijk niet nodig. En toch zou ik ook voor 13 polig of desnoods multicon.

Het gemak van een trekhaak is dat je ook even een karretje kan gebruiken. Dat is steeds vaker 13 polig.

Ik heb of mij f2 ws de verkeerde canbus stekker en bij mij wordt pdc ook niet uitgeschakeld. Erg irritant als het achteruitrijden met de caravan niet wil lukken. Dan is die piep een extra frustratie, maar die problemen zul je zelden hebben met een fietsen drager. Met dit gebruik zou ik niet moeilijk doen. Overigens zou ik ook voor originele kabelboom gaan, van die namaak is echt vaak gedoe.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn F2 (2011) had ook al een 13p aansluiting (al vóór aflevering geīnstalleerd). Zodra er iets werd aangekoppeld (inclusief een aanhanger van een kennis via een 13>7 verloopstuk) werd de pdc uitgeschakeld en verscheen er een auto+aanhanger in de display.
Het kán dus wel...:pardon:
 

Tees

Donateur
Ik betwijfel of een originele kabelboom nog te krijgen is, maar als ik naar een kabelset van Brink kijk is die ook gewoon plug&play (simpelweg tussen de lampen links en rechts klikken). Alleen worden die kabelsets die specifiek voor de F1 zijn óók bijna alleen maar als 7 polig verkocht. Ondertussen heb ik een 13-polige met PDC uitschakeling gezien, maar die kost 120 euro vs 25 voor die 7-polige van Brink zonder...dan weet ik wel welke ik zou nemen...dan maar geen achteruitrijlichten.

Maar goed, los van het gepiep van de PDC zou ik geen problemen hoeven te verwachten denk ik?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zo, vandaag een Oris / Bosal trekhaak onder de Faab gehangen met een Brink wagenspecifieke 7-polige kabelset. Ongeveer 3 uurtjes werk alles bij elkaar (met een brug), en tot dusverre werkt alles prima. Van de week hang ik er de fietsendrager eens op, kijken of ik de bekabeling correct aangesloten heb.
dc21222d2d10a90a3dfef289c0e07952.jpg
 

Rataplan

Forumguru
@Tees goed gedaan.


Ik heb meerdere aanhangwagens, deze zijn allen voorzien van een 13-polige stekker. Mede om bovengenoemde redenen, maar vooral omdat de stekkers door de bajonet sluiting er niet meer uit vallen en omdat de auto's en bussen tegenwoordig geleverd worden met 13-stekker en ik geen verloopstuk wil (en nog eruit kan vallen).
 

Tees

Donateur
Als ik er meer mee zou doen dan alleen een fietsendrager erop zetten, dan zou ik misschien ook wel voor een 13-polige zijn gegaan. Maar het forse prijsverschil (60-100 euro op een totaalbedrag nu van 125 euro) maakte t voor mij niet waard.
 

hemi24

Forumguru
Fietsendragers hebben naast mistachterlicht tegenwoordig ook achteruitrij-lichten, daar ga je al mank met een 7-polige aansluiting. Het zou niet mijn keuze zijn geweest...

:arghh:

(Edit : was ookal gezegd door anderen...)
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Moet je wel zo'n moderne fietsendrager hebben. Ik heb nog gewoon één zonder en aangezien dat ding niet dagelijks op de auto hangt, de mistlamp achter zo goed als voor de show is en je maar sporadisch achteruit rijdt met zo'n ding erop zie ik er het nut ook niet van in om die extra lampen wel te willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik heb exact dezelfde gedachtengang gehad als @Desperado. En laten we wel wezen jongens, de wagen is 17 jaar oud, tis niet een splinternieuw Sup of zo. 17 jaar geleden was 7-polig de standaard, de ISO standaard voor 13-polig is pas dat jaar ingevoerd!

En het is volledig conform de wetgeving, het voldoet aan mijn wensen en eisen, en de kans is heel groot dat ik de laatste eigenaar ben. Dus soit...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb al een jaar of 50 met onregelmatige regelmaat een aanhanger achter de auto. En als ik thuiskom, met of zonder fietsdrager, steek ik altijd achteruit het erf op met een S-bocht naar het plekje onder de carport, dus ik hecht ook veel waarde aan behoorlijke achteruitrijverlichting (die bij veel VAG-modellen van huis uit overigens allerbelabberdst is).
Vandaar waarschijnlijk dat ik er een beetje anders in sta...
 

Rataplan

Forumguru
Ik ga doorgaans ook uit van het beginsel "doe het goed, of doe het niet" :pardon:
kan ik helemaal in meegaan...

En laten we wel wezen jongens, de wagen is 17 jaar oud, tis niet een splinternieuw Sup of zo.
... maar hierin ook. Voor hetzelfde geld koopt ‘ie volgende maand een andere, door welke omstandigheden ook, maar niet onvoorstelbaar bij een auto van die leeftijd.

Enige reden voor mij zou dan nog zijn dat nieuwe dragers 13-polig zijn en de stekker door gehobbel ook bij een drager eruit kan vallen. Maar ik kan goed mee met de reden van Tees.
 

Tees

Donateur
Voordeel van de drager die ik gekocht heb is dat ie zowel een 7- als 13-polige aansluiting heeft (weerszijden van de stekker). Dus die kan prima hierop, en ook prima mee naar een volgende wagen. :jaja:

En ik snap @Canon-Eye ook helemaal hoor, ben ook van die school. Maar soms is goed genoeg ook goed, en dat vond ik hier wel van toepassing.
 
Bovenaan Onderaan