Ronnie
Forumguru
Mijn zoon heeft sinds een paar maanden een Seat Leon FR 2.0 TDI, hij is er zeer tevreden mee.
Net als z'n vader is hij een gepassioneerd modelvlieger, alleen hij maakt ze wat groter, zo groot dat ze niet meer gedemonteerd in een auto passen.
Dus kort door de bocht, er moest een trekhaak onder de auto voor de gesloten aanhanger.
Na enig uitzoekwerk een afneembare Brink-haak met alle toeters en bellen gekocht.
Gisteren op zijn werk zonder problemen de haak gemonteerd en vandaag was dus de elektronica aan de beurt.
Can-bus module keurig aan de linker zijkant achter de bekleding in de kofferruimte gemonteerd en de overige 4 draden naar de voorste centrale electronics box geleid.
Ik was thuis, (hij is vliegtuig onderhoudstechnicus) en ik vertrouwde hem de klus wel toe.....
Tegen 14.00 uur ging de telefoon, een nerveuze stem van mijn zoon: "Pap, alles piept, en niets doet het meer"
"Oh ja, en de motor loop ook niet, kun je even komen?, en neem dan de laptop ook maar mee".
Na diagnose met VCDS kwamen er zo'n beetje 2 pagina's aan storingen uit.
Plus en nog een andere aansluiting waren correct aangesloten op de zekeringskast, dus moest het wel haast aan de canbus-module of de aansluiting daarvan liggen.
Dus mijn zoon opdracht gegeven om het zaakje maar weer vanachter het dashboard te slopen en de wijzigingen aan de stekker van het Can-bus regelapparaat te controleren, (maar pap, ik was heel secuur!)
Lang verhaal kort: Van de 4 aansluitingen/wijzigingen waren er 2 fout, Oranje/bruin en bruin verwisseld.
De zaak gecontroleerd, alle fouten in alle modules gewist(het waren er veel) en toen de motor gestart.....
Alles was weer normaal!
Moraal van dit verhaal: kijk uit en let goed op wat je aansluit, als je bovenstaande fouten bij een dealer moet laten verhelpen ben je waarschijnlijk een vermogen kwijt.....
Net als z'n vader is hij een gepassioneerd modelvlieger, alleen hij maakt ze wat groter, zo groot dat ze niet meer gedemonteerd in een auto passen.
Dus kort door de bocht, er moest een trekhaak onder de auto voor de gesloten aanhanger.
Na enig uitzoekwerk een afneembare Brink-haak met alle toeters en bellen gekocht.
Gisteren op zijn werk zonder problemen de haak gemonteerd en vandaag was dus de elektronica aan de beurt.
Can-bus module keurig aan de linker zijkant achter de bekleding in de kofferruimte gemonteerd en de overige 4 draden naar de voorste centrale electronics box geleid.
Ik was thuis, (hij is vliegtuig onderhoudstechnicus) en ik vertrouwde hem de klus wel toe.....
Tegen 14.00 uur ging de telefoon, een nerveuze stem van mijn zoon: "Pap, alles piept, en niets doet het meer"
"Oh ja, en de motor loop ook niet, kun je even komen?, en neem dan de laptop ook maar mee".
Na diagnose met VCDS kwamen er zo'n beetje 2 pagina's aan storingen uit.
Plus en nog een andere aansluiting waren correct aangesloten op de zekeringskast, dus moest het wel haast aan de canbus-module of de aansluiting daarvan liggen.
Dus mijn zoon opdracht gegeven om het zaakje maar weer vanachter het dashboard te slopen en de wijzigingen aan de stekker van het Can-bus regelapparaat te controleren, (maar pap, ik was heel secuur!)
Lang verhaal kort: Van de 4 aansluitingen/wijzigingen waren er 2 fout, Oranje/bruin en bruin verwisseld.
De zaak gecontroleerd, alle fouten in alle modules gewist(het waren er veel) en toen de motor gestart.....
Alles was weer normaal!
Moraal van dit verhaal: kijk uit en let goed op wat je aansluit, als je bovenstaande fouten bij een dealer moet laten verhelpen ben je waarschijnlijk een vermogen kwijt.....