Trekhaak op Seat Leon FR..........

Ronnie

Forumguru
Mijn zoon heeft sinds een paar maanden een Seat Leon FR 2.0 TDI, hij is er zeer tevreden mee.
Net als z'n vader is hij een gepassioneerd modelvlieger, alleen hij maakt ze wat groter, zo groot dat ze niet meer gedemonteerd in een auto passen.
Dus kort door de bocht, er moest een trekhaak onder de auto voor de gesloten aanhanger.
Na enig uitzoekwerk een afneembare Brink-haak met alle toeters en bellen gekocht.
Gisteren op zijn werk zonder problemen de haak gemonteerd en vandaag was dus de elektronica aan de beurt.
Can-bus module keurig aan de linker zijkant achter de bekleding in de kofferruimte gemonteerd en de overige 4 draden naar de voorste centrale electronics box geleid.
Ik was thuis, (hij is vliegtuig onderhoudstechnicus) en ik vertrouwde hem de klus wel toe.....
Tegen 14.00 uur ging de telefoon, een nerveuze stem van mijn zoon: "Pap, alles piept, en niets doet het meer"
"Oh ja, en de motor loop ook niet, kun je even komen?, en neem dan de laptop ook maar mee".
Na diagnose met VCDS kwamen er zo'n beetje 2 pagina's aan storingen uit.
Plus en nog een andere aansluiting waren correct aangesloten op de zekeringskast, dus moest het wel haast aan de canbus-module of de aansluiting daarvan liggen.
Dus mijn zoon opdracht gegeven om het zaakje maar weer vanachter het dashboard te slopen en de wijzigingen aan de stekker van het Can-bus regelapparaat te controleren, (maar pap, ik was heel secuur!)
Lang verhaal kort: Van de 4 aansluitingen/wijzigingen waren er 2 fout, Oranje/bruin en bruin verwisseld.
De zaak gecontroleerd, alle fouten in alle modules gewist(het waren er veel) en toen de motor gestart.....
Alles was weer normaal!

Moraal van dit verhaal: kijk uit en let goed op wat je aansluit, als je bovenstaande fouten bij een dealer moet laten verhelpen ben je waarschijnlijk een vermogen kwijt.....
 

Cordoba

Forumguru
Bruin zal de massadraad geweest zijn, maar wat voor draad was oranje/bruin Ronnie? (Ik ben gewoon nieuwsgierig welke verwisseling zo veel storingen tot gevolg hadden)
 

hemi24

Forumguru
Is toch oranje-groen en oranje-bruin?
Kan bijna niet missen, want deze kom je tegen als een gevlochten paar...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Had het onlangs nog met mijn broer die Skoda/Vw mechanieker is over trekhaken en de kabels. Op zijn werk gebruikten ze vroeger nog wel eens niet-originele kabelbomen en toebehoren omdat het dan voor de klant wat goedkoper is. Tegenwoordig gebruiken ze nog uitsluitend de originele sets. Ze hebben de laatste jaren teveel problemen met de niet-originele sets. Een wagen zit tegenwoordig vol met snufjes dat bij de minste fout heel de boel vast loopt.
 

Antera

Donateur
Er zijn meer gevlochten draden aanwezig op de stekkers vanaf de gateway b.v. gaan er 6 verschillende paren weg zelf voor diverse onderdelen in de auto. Ook op de headunit van het media systeem zitten 2 verschillende paren en lijken verdomd veel op elkaar alleen zijn er 2 voor het scherm.

herken dit hele verhaal wel.

Wil je een goed kabelset dan neem ik altijd die an ECS. Meestal plug and play als je de juiste pakt.
 

Desperado

Forumguru
Wil je een goed kabelset dan neem ik altijd die an ECS.
Die verkopen wij heel veel. Is ook de enige universele die we op voorraad hebben.
Af en toe komt er eens een setje terug voor garantie maar tot nog toe is dat altijd een montagefout gebleken.
Ik ken de klachten wel dat universeel problemen geeft. Toen ik bij de Peu/Cit werkte wilden de monteurs alleen maar origineel.
 
Bovenaan Onderaan