Trekhaak laten plaatsen

Goedenavond allemaal,

Ik ben voornemend om een trekhaak op mijn Octavia 3 combi te laten plaatsen.

Ik weet nog niet of ik een afneembare of een vaste trekhaak laat plaatsen. Ik zal hem sporadisch gaan gebruiken voor een fietsendrager of misschien later een caravan.

Wel lees ik veel over coderen van de trekhaak. Ik hen geïnformeerd bij Autocoderen Hengelo maar zij kunnen dit niet. Kan iemand mij vertellen of het kwaad kan wanneer ik de trekhaak niet laat coderen of dat dit echt een must is?

Misschien kan iemand mij dan een adres geven waar ik het coderen kan laten uitvoeren?
 

Michelv.

Forumguru
Zichzelf “autocoderen” noemen en dan geen trekhaak kunnen coderen :deuk:

is wel een must om het te laten doen, ook je abs e.d. moet aangepast worden.
En je parkeersensoren worden dan uit geschakeld als je de auto in zijn achteruit zet.

staat een lijst op dit forum met degene met VCDS/VPC of OBDeleven hebben die het kunnen doen voor je.
 

Roeland80

Forumguru
Ik heb in december vorig jaar een OIII uit 2016 aangeschaft deze had nog geen trekhaak heb ik bij de koop in bedongen.... deze was helaas niet goed aangemeld/gecodeerd waar door als ik een aanhangwagen of caravan achter de auto had de parkeeersensoren afgingen bij het achteruit rijden. Deze heb ik bij hemi24 goed laten coderen.

ook las ik ergens op het forum dat er trekhaken achteraf geplaatst zijn die te dicht op de bumper zaten waardoor sommige caravan koppelingen tegen de bumper aan kwamen.... bij een afneembare was dat geen probleem! Dus dat is ook een aandachtspunt
 
Ik heb ook een afneembare trekhaak (goedkoop) laten plaatsen en ook deze is niet geprogrammeerd, maar ik voel geen noodzaak om dit aan te passen. Voor die paar keer per jaar vind ik dat niet nodig.
 

BJF

Senior Member
Ik heb ook een afneembare trekhaak (goedkoop) laten plaatsen en ook deze is niet geprogrammeerd, maar ik voel geen noodzaak om dit aan te passen. Voor die paar keer per jaar vind ik dat niet nodig.
Dat had ik ook op mijn Octavia. Als ik de fietsendrager op de trekhaak had herinnerde de piep mij daaraan, kon het niet vergeten bij het achteruit rijden.
 

Antera

Donateur
Coderen is wel nodig na inbouw, zeker met parkeersensoren enz.

Je hebt soms setjes van ECS die de auto van zichzelf omcoderen zodra je de box aansluit en de alles aangesloten is.

Niet aanmelden zorgt ervoor anders dat je PDC afgaat bij de aanhanger. De lampcontrole van de aanhanger niet ( goed ) functioneerd en ook de ABS en motor/bak niet op het eventueel extra gewicht inspelen.
 

Roeland80

Forumguru
Precies als het om een fietsen drager gaat prima maar ook al ga je een paar keer per jaar met de caravan op pad lijkt het mij wel veilig dat je ABS EN ESP goed zijn ingesteld op een zware caravan....
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik de fietsendrager op de trekhaak had herinnerde de piep mij daaraan, kon het niet vergeten bij het achteruit rijden.
Als de trekhaak wel goed is gecodeerd, dan heb je geen irritante piep bij het achteruitrijden maar wel een duidelijke waarschuwing in de display: inplaats van de afstandsindicatie verschijnt er dan een afbeelding van een aanhanger. Dat moet ook ruim voldoende zijn als reminder.
 

hemi24

Forumguru
Net op de website van auto coderen Hengelo zitten kijken, maar als ze een trekhaak niet kunnen coderen, zou ik er ook niet heen gaan voor de overige zaken die ze wel zeggen te kunnen aanpassen..!

Verder sluit ik me aan bij (bijna) de rest hier: trekhaak plaatsen zonder coderen zou je niet moeten willen!
 
Bovenaan Onderaan