Het werken met een oude aansluiting met verloop naar een nieuwe is ook niet ideaal en alleen aan te raden als je weet dat je volgend jaar een andere auto hebt. Die situatie hadden wij in 2011.
Het lijkt me dat als je nu geen foutmelding krijgt dat je hem dan ook niet krijgt, als aanmelden van een trekhaak bij jouw auto nodig is, dan zal dat wel gebeurd zijn bij montage.
Als je je mistachterlicht gaat aansluiten is het wel zo prettig dat die van de auto uitgeschakeld wordt wanneer die van de caravan brandt, het is niet verplicht maar je krijgt zo'n rode reflectie op de caravan als die van de auto ook brandt. Misschien is dat iets wat nog wel ingesteld moet worden.
Als de stekkerdoos op je auto nog de "oude" 7 polige aansluiting heeft met een constante plus dan kan het zijn dat die constante plus op de poot zit die tegenwoordig op aanhangers en fietsdragers gebruikt wordt voor een mistachterlicht (2/54G), dan brandt dit mistachterlicht constant. Wel iets om even op te letten mocht jouw auto al een constante plus hebben die nu niet werkt en je deze repareert.
Dat was het mistachterlicht, maar je hebt ook nog een koelkast.
Onze caravan uit 2005 heeft standaard een Yeager stekker die wel voorzien is van een moderne volledige 13 polige kabelboom, ik dacht dus dat ik klaar was toen we de nieuwe Yeti met Yeager kregen, alleen bleek de geschakelde plus naar de koelkast te eindigen vóór in de caravan in een centrale aansluitdoos, er moest dus vanaf die doos 1 nieuwe draad door de bankjes naar de koelkast gelegd worden.
Gelukkig had ik het complete schema met kleuren en nummers van de elektrische installatie van caravan en koelkast.
Een Electrolux/Dometic koelkast heeft nl. twee aansluitingen voor 12v, de ene is voor het koelen, de ander voor de binnenverlichting. Het koelen moet dus stoppen als de motor uit is, de binnenverlichting blijft werken via de niet geschakelde plus en op de camping via de omvormer.
Bij mijn caravan zaten ze beiden op dezelfde constante 12 volt (standaard als je slechts 1 constante plus hebt), die voor het koelen heb ik dus vervangen door de nieuwe geschakelde draad.
Of de koelkast in jouw situatie gaat werken als je een constante plus op de trekhaak zet (of 2 waarvan 1 geschakeld) is dus een beetje afhankelijk van de situatie in de caravan, of de kabel vanaf de Yeager stekker voorzien is van voldoende aders voor mistachterlicht en (2 x) 12 volt, en of er 1 of 2 12v. aansl. doorlopen tot de koelkast. Het branden van de binnenverlichting in de koelkast garandeert nl. niet dat deze ook koelt.
Met een 7 polige doos op je trekhaak zal je auto nu hooguit 1 constante plus hebben, als je koelkast ook zo aangesloten is zou ik dat ook bij een nieuwe 13 polige doos zo laten, alleen even de koelkast uitzetten bij een stop.
Het is een lang verhaal geworden, maar dat komt omdat ik je een aantal uur zoekwerk (die ik wel gehad heb) wil besparen.
Oh ja, ik vond
deze uitleg wel duidelijk.