Trekhaak 7-polig ---->13-polig

Octa Collection

Forumguru
Ik ben reeds in het bezit van een trekhaak maar de contactdoos is 7-polig.
Nu is mijn caravan uitgerust met een jaeger stekker (13-polig), met een verloopstekker werkt alles behalve het mistachterlicht van de caravan en heb ik geen 12v in de caravan als deze aangekoppeld is.
Het laatste vind ik niet zo erg, voor het mistachterlicht kan je een bekeuring krijgen.

Mijn vraag is of ik de contactdoos kan vervangen voor een 13-polige?
Er is door de vorige eigenaar reeds een extra stroomdraad naar de contactdoos getrokken dus zou ik alleen een draad voor de mistlamp moeten maken?
Krijg ik geen foutmeldingen in de boordcomputer?
 

Gizzmo

Forumguru
Met een 7-polige stekker heb je 1 aansluiting over, die was vroeger voor je constant 12v in de caravan, en nu wordt die gebruikt voor je mistachterlicht. Zo zou het moeten zijn.
 

Ron_2

Senior Member
Misschien is dit een idee, een mistlamp met Afstandsbediening? http://www.caravans.net/toebehoren/mistachterlicht.php Bij de vrijbuiter nog net geen 40 euro

Waar is die extra stroomdraad op aangesloten? Als hij voor 12 volt is zit hij misschien op het verkeerde pootje (of is de zekering stuk/geoxideerd)
Wel moet je oppassen met een constante 12v, moderne caravans hebben er 2, 1 voor de lampjes en waterpompjes en een aparte die alleen 12v geeft als de motor van de auto loopt, die is voor de koelkast. Misschien zit jouw extra draad daar op aangesloten en werkt wel de koelkast maar niet de binnenverlichting??
Heb je er slechts 1 dan moet je er om denken bij een stop (langer alleen even tanken) de koelkast uit te zetten en eventueel op gas te gebruiken, anders trekt de koelkast je accu leeg.

Als je er niet te veel aan wilt doen kun je kiezen voor de mistlamp op de extra draad, of de mistlamp met AB en de extra draad voor de 12v aansluiting.
Het mooiste is natuurlijk een 13 polige Yeager op de trekhaak, als je nog jaren met die auto en caravan weg wilt.
Aansluitschema's zijn er genoeg te vinden, let er alleen even op of ze gezien worden vanaf de achterkant waar de draadjes zitten of van de voorkant waar de stekker in gaat :-)
 
Hier ook even een vraagje over mijn 13 polige stekker . Laatst een aanhanger gehuurd met LED verlichting , maar dat deed het niet . Met normaal licht wel , krijg zelfs een melding als er een lampje kapot is van de aanhanger .
Is de auto via vag-com aan te passen zodat ie wel de LED aanhanger ziet ??
 

Octa Collection

Forumguru
Thanks Ron, is mij ontschoten, ik zal eens meten wanneer en/of er spanning op staat.
Zit nu op de camping, kijken of ik een spanningszoeker hier heb.
Mijn voorkeur gaat uit naar een 13 polige, ik zal dan geen foutmeldingen krijgen hoop ik?
 

Ron_2

Senior Member
Het werken met een oude aansluiting met verloop naar een nieuwe is ook niet ideaal en alleen aan te raden als je weet dat je volgend jaar een andere auto hebt. Die situatie hadden wij in 2011.

Het lijkt me dat als je nu geen foutmelding krijgt dat je hem dan ook niet krijgt, als aanmelden van een trekhaak bij jouw auto nodig is, dan zal dat wel gebeurd zijn bij montage.
Als je je mistachterlicht gaat aansluiten is het wel zo prettig dat die van de auto uitgeschakeld wordt wanneer die van de caravan brandt, het is niet verplicht maar je krijgt zo'n rode reflectie op de caravan als die van de auto ook brandt. Misschien is dat iets wat nog wel ingesteld moet worden.

Als de stekkerdoos op je auto nog de "oude" 7 polige aansluiting heeft met een constante plus dan kan het zijn dat die constante plus op de poot zit die tegenwoordig op aanhangers en fietsdragers gebruikt wordt voor een mistachterlicht (2/54G), dan brandt dit mistachterlicht constant. Wel iets om even op te letten mocht jouw auto al een constante plus hebben die nu niet werkt en je deze repareert.

Dat was het mistachterlicht, maar je hebt ook nog een koelkast.
Onze caravan uit 2005 heeft standaard een Yeager stekker die wel voorzien is van een moderne volledige 13 polige kabelboom, ik dacht dus dat ik klaar was toen we de nieuwe Yeti met Yeager kregen, alleen bleek de geschakelde plus naar de koelkast te eindigen vóór in de caravan in een centrale aansluitdoos, er moest dus vanaf die doos 1 nieuwe draad door de bankjes naar de koelkast gelegd worden.
Gelukkig had ik het complete schema met kleuren en nummers van de elektrische installatie van caravan en koelkast.
Een Electrolux/Dometic koelkast heeft nl. twee aansluitingen voor 12v, de ene is voor het koelen, de ander voor de binnenverlichting. Het koelen moet dus stoppen als de motor uit is, de binnenverlichting blijft werken via de niet geschakelde plus en op de camping via de omvormer.
Bij mijn caravan zaten ze beiden op dezelfde constante 12 volt (standaard als je slechts 1 constante plus hebt), die voor het koelen heb ik dus vervangen door de nieuwe geschakelde draad.

Of de koelkast in jouw situatie gaat werken als je een constante plus op de trekhaak zet (of 2 waarvan 1 geschakeld) is dus een beetje afhankelijk van de situatie in de caravan, of de kabel vanaf de Yeager stekker voorzien is van voldoende aders voor mistachterlicht en (2 x) 12 volt, en of er 1 of 2 12v. aansl. doorlopen tot de koelkast. Het branden van de binnenverlichting in de koelkast garandeert nl. niet dat deze ook koelt.
Met een 7 polige doos op je trekhaak zal je auto nu hooguit 1 constante plus hebben, als je koelkast ook zo aangesloten is zou ik dat ook bij een nieuwe 13 polige doos zo laten, alleen even de koelkast uitzetten bij een stop.

Het is een lang verhaal geworden, maar dat komt omdat ik je een aantal uur zoekwerk (die ik wel gehad heb) wil besparen.

Oh ja, ik vond deze uitleg wel duidelijk.
 
Laatst bewerkt:

Octa Collection

Forumguru
Duidelijk verhaal Ron, dank je wel.
Hier kan ik wel iets mee zeker met de link naar de verschillende aansluitschema's.
Volgende week weer aan het werk, daarna in een weekend eens kijken en meten hoe alles aangesloten zit.
 

Wilko

Senior Member
@Ron_2: Wat voor probleem is er of wat voor schade ontstaat er dan als je een 13 naar 7 adapter gebruikt?
 

Bosi

Lid
Het voordeel van een 13 polige jager is dat je ook de achteruitrijlichten mee kunt gebruiken op je caravan.
Indien je trekhaak stekkerdoos niet in de canbus hangt met een aanhanger module, zou ik gewoon een een nieuwe kabelboom monteren. Als je bij een trekhaakboer aangeeft welke merk/model/type auto je hebt, zal hij je snel en vakkundig kunnen adviseren.
Indien de trekhaak stekker niet via canbus is aangesloten, dan zal het uitschakelen van de mistlamp op de auto bij aangekoppelde caravan gebeuren via een micro switch in de trekhaak stekkerdoos op de auto.
Hangt de trekhaak stekkerdoos wel via canbus in de auto elektronica, dan zo wie zo even advies inwinnen bij de trekhaakboer. Want als je alles goed wilt bedraden zul je voor zowel de schakelde voeding als voor de constante voeding, mistachterlicht en achteruitrijlampen draden vanuit de auto naar de aanhanger stekkerdoos moeten trekken. En let wel de constante voeding, dient direct vanaf de accu te komen met daartussen minimaal een 25A tot 35A zekering, die draad is dan standaard ook een stuk dikker met minimaal 2.5mm2 moet zijn dan de overigen die 0.5mm2 tot 0.75mm2 zijn. Ook zul je voor de geschakelde als de constante voeding aparte nul draden moeten trekken waarbij de nul voor de constante voeding weer minimaal 2.5mm2 moet zijn, dit ivm met spanning verlies en overbelasting. Dus een heel gedoe met een flink aantal draden, die in een nieuwe kabelboom al zijn voorzien, en als de boel dan al open ligt waarom niet.
Bijgevoegd de kleur codering en bedrading overzicht voor een 13 polige stekkerdoos
 

Bijlagen

  • pg-info-verlichting-aansluitingsoverzicht-7polig.jpg
    pg-info-verlichting-aansluitingsoverzicht-7polig.jpg
    24,2 KB · Weergaven: 13
  • pg-info-verlichting-aansluitingsoverzicht-13polig.jpg
    pg-info-verlichting-aansluitingsoverzicht-13polig.jpg
    40,1 KB · Weergaven: 14

VWim

Forumguru
Als je je mistachterlicht gaat aansluiten is het wel zo prettig dat die van de auto uitgeschakeld wordt wanneer die van de caravan brandt, het is niet verplicht maar je krijgt zo'n rode reflectie op de caravan als die van de auto ook brandt.

Het verhaal klopt, maar.... In alle eerlijkheid, hoeveel keer rij je met je mistlichtachterlicht aan per jaar.
Kun je je de laatste keer herinneren dat je met een caravan heb gereden waarbij mistlicht noodzakelijk was?
En dan als laatste, wat zou je doen als het zo mistig is dat mistlicht niet alleen wenselijk is, maar ook noodzakelijk is? Ik zou in zo'n geval lekker de parking op gaan of een camping op gaan zoeken.

Just my 2 cents.
 

CDK

Forumguru
@VWim, in NL klopt dat ja, in sommige buitenlanden is het gebruikelijk om ook bij zware regen of sneeuwval het mistachterlicht te gebruiken en dan heb je hem vaker nodig ;)
 

Desperado

Forumguru
Als ik mijn mistlamp achter al aan heb dan gaat hij uit zodra ik zeker weet dat mijn achterbuurman me gezien heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: VWim

Cordoba

Forumguru
Hier ook even een vraagje over mijn 13 polige stekker . Laatst een aanhanger gehuurd met LED verlichting , maar dat deed het niet . Met normaal licht wel , krijg zelfs een melding als er een lampje kapot is van de aanhanger .
Is de auto via vag-com aan te passen zodat ie wel de LED aanhanger ziet ??

Misschien zaten de LED's verkeerd om in de fittingen (bijv. doordat de aanhanger afgestemd was op een auto met min 12 V en massa, in plaats van +12 Volt en massa).
 

Ron_2

Senior Member
@Ron_2: Wat voor probleem is er of wat voor schade ontstaat er dan als je een 13 naar 7 adapter gebruikt?
Het woord schade heb ik geloof ik niet genoemd :-)
Het is een extra connectie van een hoop pootjes die kunnen oxyderen of anderszins slecht contact kunnen maken.
Ik had een gloednieuwe connector voor een aanhanger of fietsendrager (van 13 polig yeager naar 7 polig Multicon) die op mijn fietsendrager alleen maar problemen gaf, dan brandde het ene achterlicht niet, na wat rommelen de ander niet.
Ik gaf de drager de schuld tot ik die adapter kwijt was en bij een automaterialenzaak even snel een nieuwe haalde, daarbij werkte alles weer.
Alles wat er niet (extra) tussen zit kan ook niet storen.
 

Ron_2

Senior Member
@Ron_2: Wat voor probleem is er of wat voor schade ontstaat er dan als je een 13 naar 7 adapter gebruikt?
Alles wat er niet extra tussen zit vermindert de kans op storingen door slechte of geoxydeerde contacten.
Ik heb ook gemerkt dat er behoorlijk kwaliteitsverschil in deze adapters kan zitten.
 
Bovenaan Onderaan