Trekcilinders voorbumper

Misschien een domme vraag van mij hoor, maar in de voorbumper zit achter de vierkante doppen een trekcilindertje.
Waar dienen deze voor?
Ik kan hier niets over vinden in de beschrijving en internet.
Het moet volgens mij iets vacuum trekken om iets te openen, maar heb geen idee wat of waarvoor.
Ben benieuwd.
 

Rallye

Forumguru
Zijn het de koplampsproeiers?

edit: @hemi24 was me net voor. Overigens gaan ze op druk naar buiten en trekken ze weer in op veerkracht.

Als service een filmpje:
 
Laatst bewerkt:
O dat kan ook nog, dacht dat dit er niet op zat omdat er geen koplampwissertjes op de koplampen zitten.
Maar zal het eens proberen.
 

Canon-Eye

Forumguru
In de goeie écht ouwe tijd hadden de spiegels verchroomde achterkanten en stonden ze vaak op een steeltje op het voorspatbord...

(...en een rechter buitenspiegel was nog een extra luxe optie)

:D
 

Okki

Donateur
Precies, zelf op 1 van de duurste auto's uit mijn auto boekjes uit de jaren 70 (een dikke mercedes s klasse) moest je nog bijbetalen voor een rechter buitenspiegel.

Leuke boekjes waren dat trouwens...

KNAC-1973.jpg
 

Rallye

Forumguru
O dat kan ook nog, dacht dat dit er niet op zat omdat er geen koplampwissertjes op de koplampen zitten.
Maar zal het eens proberen.

:deuk:

Je kunt proberen om de wissers van een Ford Transcontinental (ook ronde koplampen) op je Yeti te zetten....

@Okki Volgens mij heb ik er daar ook nog een heel stel van. En van Autotest en de Autovisie jaarboeken.
 
Over een paar jaar zitten er helemaal geen spiegels meer op, dan heb je een camera met een beeldschermpje binnen, net als bij de vrachtwagens.
Moderne tijd noemt men dat.

Het oude eenvoudige vond ik wel zo mooi.
heb jaren lang oude mercedes gereden type w123 wat was dat een geweldige auto.
Eenvoud in techniek en bediening, degelijkheid ten top.
 

Frup

Forumguru
Ik ontdekte die sproeier doordat ik m'n ruitensproeitank zo snel leeg vond gaan.
Daarna direct uitgeschakeld, en doe nu véél langer met de ruitensproei.
Maar het kan ook dat m'n trekcilinder het nu niet meer doet ....

Groet uit Hoarnstersweach.
 

Rallye

Forumguru
Bij een auto met xenonlicht heb je die sproeiers om strooilicht te voorkomen dat andere weggebruikers zou kunnen verblinden.
 

brepus13

Forumguru
Gelukkig controleren ze daar niet actief op. Zowel mijn S2 als mijn O3 kwamen gewoon door de keuring met uitgeschakelde koplampsproeiers. Ik zorg zelf dat de lampen schoon blijven en bij lange ritten reinig ik ze zelfs bij tanken.
 

Desperado

Forumguru
Slechte apk keurmeester die dat over het hoofd ziet. De steekproefcontroleur van de RDW kijkt er wel naar.
 

Frup

Forumguru
Dat is wel een punt, ja. Mijn auto is pas nog APK goedgekeurd...
Maar die heeft dan ook nooit van Xenon gehoord en heeft nog gewoon halogeen oogjes.
 
Bovenaan Onderaan