Trekauto

Atria

Actief lid
Hoi,

Zijn er hier mensen die ervaring met de 1.6 16 v hebben met een niet te zware caravan (ongeveer 950 kilo)?

Volgens caravantrekker.nl is dit een behoorlijke combinatie, maar echte ervaringen zeggen natuurlijk altijd meer.

Gr Hans
 

kcj

Actief lid
Hans : Ik heb goede ervaringen met de Roomster 1.6 16v met een caravan erachter van 750 kg (totaal maximum gewicht). Caravan is 1.98 m breed, 2.00 m tot (golvend) 2.25 m hoog en een (zeer) goede stroomlijn.
Deze zomer in het noorden van Schotland rondgereden met hellingen van 10 à 15 % : in 3 of 4 met gaspedaal 2/3 of 3/4 ingedrukt.
Heb je al in het instructieboekje gekeken ? In sommige landen (Duitsland ?) mag er zelfs 1200 kg getrokken worden, indien je geen hellingen van meer dan 5 % doet.
M.a.w. de motor, versnellingsbak, remmen, etc voldoen ruimschoots voor 750 kg. En je hebt wat "overschot" voor jouw 950 kg.
Vertrekken op hellingen : ging heel goed. Stabiliteit : heel goed (hangt meer af van de caravan, maar de wegligging van de Roomster is op zich heel goed).

De enige Roomster die beter scoort op caravantrekker.nl, is de 1.9 diesel. De beide 1.4 diesels vind ik iets te zwak. Maar kunnen ook : hebben ongeveer dezelfde resultaten als mijn Y 1.2 8v.

Conclusie : de Roomster 1.6 16v is een (voor mij) héél goede caravantrekker. Voldoende koppel en vermogen en een heel goede stabiliteit.
Dus : gaan met die banaan :-)
 

kcj

Actief lid
Een oldtimer caravan , waarvan op deze site een aantal foto's :
http://www.bocc.be/fotosleden/bourgeois/bourgeois.php

O ja : verbruik met caravan was zo'n 8 à 9 liter per 100 km. Snelheid op het vlakke zo'n 90 à 100 km/uur. Niet persé als eerste boven willen zijn, wel ruim vòòr de vrachtwagens blijven (dus effe gas bijgeven als ik die zag aankomen in mijn spiegels).

Koen
 

Mark

Banned
Roomster is een goede caravan trekker, zeker met de 1.6 of de 1.9TDI.
Ik trek met mijn 1.4TDT een Rapido, dit gaat op vlakke weg zeer vlot maar op bergwegen komt hij tot wat adem te kort.
Zolang je kunt blijven rijden gaat het, maar vertrekken op een helling (bij file) is een secuur werkje.
 

van_der_P

Senior Member
Hans : Ik heb goede ervaringen met de Roomster 1.6 16v met een caravan erachter van 750 kg (totaal maximum gewicht). Caravan is 1.98 m breed, 2.00 m tot (golvend) 2.25 m hoog en een (zeer) goede stroomlijn.
Deze zomer in het noorden van Schotland rondgereden met hellingen van 10 à 15 % : in 3 of 4 met gaspedaal 2/3 of 3/4 ingedrukt.
Heb je al in het instructieboekje gekeken ? In sommige landen (Duitsland ?) mag er zelfs 1200 kg getrokken worden, indien je geen hellingen van meer dan 5 % doet.
M.a.w. de motor, versnellingsbak, remmen, etc voldoen ruimschoots voor 750 kg. En je hebt wat "overschot" voor jouw 950 kg.
Vertrekken op hellingen : ging heel goed. Stabiliteit : heel goed (hangt meer af van de caravan, maar de wegligging van de Roomster is op zich heel goed).

De enige Roomster die beter scoort op caravantrekker.nl, is de 1.9 diesel. De beide 1.4 diesels vind ik iets te zwak. Maar kunnen ook : hebben ongeveer dezelfde resultaten als mijn Y 1.2 8v.

Conclusie : de Roomster 1.6 16v is een (voor mij) héél goede caravantrekker. Voldoende koppel en vermogen en een heel goede stabiliteit.
Dus : gaan met die banaan :-)

Het is natuurlijk belangrijk welke motor in het vooronder ligt. Maar zeker zo belangrijk zoniet het belangrijkste is de bouw van de auto, en dat maakt wat je met een auto veilig trekken kunt. Volgens mij kun je met de 1.9 TDI ook 2 ton trekken, daar draait de motor zijn hand niet voor om. Maar of dat dan veilg is, is de vraag.
 

kcj

Actief lid
Volledig akkoord.
Als je een berekening maakt met de 1.9 TdI op caravantrekker.nl, scoort die (uiteraard) het beste op vertrekken op hellingen (maximum hellingspercentage op verschillende hoogtes), versnellen / inhalen vanaf een bepaalde snelheid en stand versnellingen, enz.
Wat uiteraard niet verwonderlijk is voor een (zware) diesel in vergelijking met een benzine 1.6.

2 ton met de 19 diesel trekken : daarna moet je niet meer over garantie spreken (als de dealer het te weten komt :winkie: ) (en politie zou ik ook niet graag tegenkomen)
 

Vacaro

Senior Member
Ik trek regelmatig zo'n 1400 a 1500kg, met men O2 4x4 1.9TDI 6versn., en deze motor doet dat zeer goed en zelfs vlotjes. wagen zelf blijft ook goed stabiel.
Is wel een paardentrailer, dus dubbelasser en korter dan caravan.

Ondanks eigen gewicht van 1550kg en dan nog eens 1500kg trekgewicht blijft motor toch vlot optrekken.
Dus deze motor in Roomster moet toch wel ook wat aankunnen. Let wel op maximaal toegelaten trekgewicht.
 

van_der_P

Senior Member
Ik trek regelmatig zo'n 1400 a 1500kg, met men O2 4x4 1.9TDI 6versn., en deze motor doet dat zeer goed en zelfs vlotjes. wagen zelf blijft ook goed stabiel.
Is wel een paardentrailer, dus dubbelasser en korter dan caravan.

Ondanks eigen gewicht van 1550kg en dan nog eens 1500kg trekgewicht blijft motor toch vlot optrekken.
Dus deze motor in Roomster moet toch wel ook wat aankunnen. Let wel op maximaal toegelaten trekgewicht.

Een paardentrailer is meestal ook wat beter gestroomlijnd (is spits van voor en ook nog wat smaller ) dan een caravan. Dus je hebt wat minder last de rijwind, dat speelt bij het trekken ook een rol.
Maar je kunt eraan hangen wat je wilt, het is geen vrachtauto of tractor.
 
Bovenaan Onderaan