Trekauto van het jaar: Skoda SUPERB 1.8 TSI

Edwin

Lid
Jaarlijks kiest het ANWB-magazine Kampeer & Caravan Kampioen de beste trekauto voor de caravan. De titel ‘Trekauto van het Jaar’ gaat dit jaar naar de nieuwe Skoda Superb.

Op de testbaan van DAF wist de “Tsjechische limousine” 22 andere kandidaten achter zich te houden. De jury prijst met name de ruimte in de auto, de goede prestaties van de TSI-motor op zowel de vlakke weg als op heuvelig terrein en zijn voorbeeldige weggedrag.

Alvorens de Superb door de jury tot overall winnaar werd uitgeroepen eindigde hij als eerste in de C2-klasse. Daarin zaten onder meer ook de Opel Insignia en de nieuwe Toyota Avensis. De overwinning in de C1-klasse ging naar de Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi met automaat. Terwijl de Citroën Berlingo 1.6 Multispace als beste naar voren kwam in de A-klasse trok de Skoda Octavia Combi 1.4 TSI de overwinning in de B-klasse naar zich toe. Behalve Skoda wist ook Ford beslag te leggen op twee zeges, want de Kuga 2.0 TDCi zegevierde in de 4WD-klasse.

Beoordeling

De jury beoordeelt elke auto aan de hand van de mate van zitcomfort, bagageruimte, gebruiksgemak trekhaak en dergelijke. Daarnaast beoordeelt de jury de capaciteiten van elke auto als caravantrekker. De testbaan biedt voor dit doel rijstroken met verschillende soorten wegdek, een slingerproef en diverse hellingen. Elke auto krijgt een caravan aan de haak, waarvan de belading in overeenstemming is met de daarvoor geldende ANWB-normen. Een vijftien pagina’s tellend verslag over de Trekautoverkiezing 2009 is te vinden in het meinummer van de Kampeer & Caravan Kampioen, hét ANWB-maandblad voor kampeerders.

Bron: ANWB (http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/archief,/2009/april/Trekauto-van-het-jaar--Skoda.html)
 

TL@

Forumguru
Nieuwtje stond ook op Autoweek.nl, als je daaronder de negatieve commentaren van sommige mensen leest, denk je toch direct: stap eens in Superb en ontdek hoeveel meer dat ie biedt dan een Passat.

Sommige beweren zelfs dat je een 4.0TDI nodig hebt om een sleurhut te trekken :407:

Die 1.8TSI lijkt me uitermate geschikt voor een caravan, lekker veel koppel onderin.

(zelf zou ik echt nooit met een caravan op verlof willen, niet harder dan 90km/u, ik zou zot worden)
 

Pendragon

Forumguru
Die 1.8TSI lijkt me uitermate geschikt voor een caravan, lekker veel koppel onderin.

(zelf zou ik echt nooit met een caravan op verlof willen, niet harder dan 90km/u, ik zou zot worden)

Wij noemen die dingen sleurhutten.
De eerste reaktie van m'n vrouw toen ik haar vertelde dat de Superb trekauto van het jaar was geworden: wat een eer, je wilt toch geen sleurhut achter zo'n mooie auto :D
 

Fabia

† In Memoriam
(zelf zou ik echt nooit met een caravan op verlof willen, niet harder dan 90km/u, ik zou zot worden)

Toch valt dat erg mee hoor. Het is maar wat je gewend bent. Ik rij voor mijn werk nu in een Sprinter en merk dat ik vaak zo 90km p/u aan het rijden ben. Het zit er zo in om maar 80 km p/u te rijden als vrachtwagenchauffeur. Ik vind het een erg relaxte snelheid. Rij het ook vaak als ik moe ben. Lekker sukkelen achter een vrachtwagen, heerlijk.
 

Roel

Lid
(zelf zou ik echt nooit met een caravan op verlof willen, niet harder dan 90km/u, ik zou zot worden)[/quote]

Je went eraan en zoals Fabia ook zegt, het rijdt best relaxed. Cruise control erop en af en toe eens wat vrachtwagens inhalen (in Duitsland wel goed opletten).

Trouwens toevallig: in Kontich woont een goede vriend van mij. Ben daar ook al bij de Skoda dealer wezen kijken en was gelijk jaloers op de prijzen bij onze zuiderburen :407:
 

TL@

Forumguru
Ik vind het toch nog steeds te duur :grin:
Mijn vrouw is stilaan aan een nieuwe toe, maar ik heb geen zin om zoveel geld uit te geven voor een auto waar maar 10.000km/jaar mee gereden wordt. Vooral omdat ze terug iets wilt dat zo snel is als de 130pk TDI in de Golf :smiley29:

Ik ben wel blij dat er nu eindelijk een goede dealer in Kontich zit, vroeger moest ik naar Lint (die is verhuisd naar Lier en de service daar is om te huilen).
Nu bij Thuy staat kennelijk de klant wel op de eerste plaats.
 

WillemJan

Forumguru
Ik vond het volgende artikel in de Telegraaf:
http://telegraaf-i.telegraaf.nl/dai.../articles/artikel_TE-TT_2S_20090426_46_90.php

Telegraaf zei:
RUIME MANNETJESPUTTER

Tekst: JEROEN JONGENEEL Foto’s: KCK, FABRIKANTEN


Het Tsjechische Skoda, sinds 1991 onderdeel van het grote Volkswagen-concern, heeft het voor elkaar! Jarenlang werd er over de ouderwets rijdende en bejaard ogende achterwielaandrijvers die onder communistisch bewind werden geproduceerd, lacherig gedaan. Maar sinds de Oost-Europeanen moderne en vooral ook zeer ruime auto’s op de markt brengen, is de ster van Skoda rijzende. Met als hoogtepunt een heuse titel, want de Superb 1.8 TSI is door de Kampeer & Caravan Kampioen verkozen tot Trekauto van het Jaar 2009.
Die titel kun je zeker een voorlopige kroon op het werk noemen, want reken er maar op dat de Tsjechische ontwikkelaars in Mlada Boleslav (waar Skoda’s hoofdkwartier sinds jaar en dag is gevestigd) trots zijn op die uitverkiezing. Skoda heeft namelijk een uiterst legendarische geschiedenis: voordat de hele boel onder communistische knoet pas op de plaats moest maken, werden er in Tsjechië de móóiste auto’s ontwikkeld.
De roots van het merk liggen in 1905, toen de heren Václav Laurin en Václav Klement naast motorfietsen (waarmee ze in 1899 begonnen) ook vierwielers gingen bouwen. In 1925 werd een fusie aangegaan met Skoda, producent van spoorwegmateriaal. Na de Tweede Wereldoorlog ging de autotak van dat bedrijf door als ’zelfstandig’ automobielproducent, al was Skoda sinds die tijd feitelijk staatseigendom en moest er exact dát worden gemaakt wat de bewindvoerders wilden. Daarbij was vooruitgang een onbekend woord, waardoor de modellen technisch in het verleden bleven hangen (Trabant, Wartburg en Moskvich zijn voorbeelden van Oostblokmerken die hetzelfde lot ondergingen) en de afzet buiten de eigen markt minimaliseerde.
In deze 21e eeuw is Skoda een waardevol onderdeel van de Volkswagen Groep. Waarbij wij de vorig jaar geïntroduceerde nieuwe Superb in eerdere tests al kwalificeerden als een ’ruimtewonder pur sang’ die beschikt over een erg goede wegligging, er prima uitziet qua afwerking (ook dat is wel eens anders geweest) en die tevens over een uitstekend weggedrag beschikt.
De hier uitverkozen versie met 1.8 TSI-motor heeft onder de kap een direct ingespoten viercilinder turbomotor, die 160 pk vermogen levert en bovendien over een formidabele trekkracht van 250 Nm beschikt. Goed voor een topsnelheid (zonder caravan…) van 220 km/u, terwijl nul tot honderd in 8,6 seconden kan worden afgeraffeld.
De juryleden van de Trekauto van het Jaarverkiezing, georganiseerd door de Kampeer & Caravan Kampioen, kijken echter ook nog naar heel andere zaken. Allereerst de melding dat er 23 auto’s aan het evenement deelnamen, dit keer onderverdeeld in een vijftal klassen. Dat aantal kan overigens variëren, omdat er naar het aanbod wordt gekeken. Uit die groepswinnaars wordt vervolgens de ’algemeen kampioen’ gekozen.
Alle auto’s die deelnemen, moeten volgens de organisatie interessant genoeg zijn als caravantrekker, terwijl ze sinds de vorige verkiezing ook ’nieuw of vernieuwd’ dienen te zijn, zodat herhalingen worden voorkomen. Om in aanmerking te komen voor de titel moeten alle auto’s sowieso minstens 1000 kilo mogen trekken. Enorm sterke beulen waaraan een zogenoemde tandemasser moet worden gekoppeld om aan de 75%-regel te voldoen (beladen caravan mag niet meer wegen dan 75% van het gewicht van de beladen trekauto), doen niet mee aan de verkiezing. De jury is van mening dat dergelijke auto’s zich niet meer hoeven te bewijzen.
Vervolgens worden de auto’s op verschillende punten beoordeeld. De stabiliteit van een combinatie wordt getest met een zogenoemde ’lane change’, een dubbele chicane waarin tweemaal kort na elkaar van rijbaan wordt gewisseld. Dat wordt met steeds hogere snelheid gedaan, zodat precies kan worden beoordeeld hoe het trekkende voertuig de steeds sterker slingerende caravan kan controleren. Om de absolute trekkracht te beoordelen, wordt de auto mét beladen caravan op een 12%-helling gezet, waarna moet worden weggereden. Die tests worden allemaal uitgevoerd op de testbaan van DAF Trucks in St. Oedenrode, waar op de verschillende soorten wegdek ook het comfort goed kan worden gewaardeerd.
Ten slotte wordt onder het kopje ’doelmatigheid’ door een zogenoemde ’non-driving jury’ onder meer bekeken hoe gemakkelijk er verschillende soorten opzetspiegels kunnen worden gemonteerd. Voordeel bij een auto als de Skoda Superb is bijvoorbeeld de flexibiliteit van de enorme bagageruimte. De 4,84 meter lange, 1,82 meter brede en 1,46 meter hoge Tsjech heeft een kofferbak die minimaal 565 liter en maximaal 1670 liter groot is. Daarmee is de minimuminhoud nog bijna 100 liter gegroeid ten opzichte van de vorige Superb.
Om in die bagageruimte te kunnen komen, heeft Skoda een speciale achterklep ontwikkeld die tot nu toe uniek in de autowereld is. Dat ’Twindoor’-concept zorgt ervoor dat de achterklep in z’n geheel (als ’vijfde’ deur) of slechts gedeeltelijk (als een sedankofferklep) kan worden geopend. Voor hele grote voorwerpen gooi je de bak helemaal open, terwijl er voor kleinere items, of als de auto in een ruimte staat waar die klep niet hoog naar boven open kan, voor de beperkte opening kan worden gekozen.
Geen wonder dat de jury van de Trekauto van het Jaarverkiezing met name de overvloedige ruimte in de Skoda Superb prijst. Het model is beslist een van de grootste auto’s in het segment, met veel been- en hoofdruimte achterin. De non-driving jury was daardoor uitermate positief over de vakantiegeschiktheid van de Superb, waarbij ook nog is gekeken naar de afstand tussen het hart van de kogel op de trekhaak en de achterbumper. Als die te klein is, kan bij manoeuvreren schade aan de achterbumper ontstaan. De Superb eindigde uiteindelijk als winnaar in het C2-segment, waarin tevens onder meer de Opel Insignia en de Toyota Avensis waren vertegenwoordigd.
In de C1-klasse ging de overwinning naar de Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI, terwijl in A- en B-klassen respectievelijk de Citroën Berlingo 1.6 Multispace en de Skoda Octavia Combi 1.4 TSI wonnen. Ten slotte is er ook nog een klasse voor 4WD-auto’s, waarin dit jaar de Ford Kuga 2.0 TDCI zegevierde. Alle verdere details over de Trekauto van het Jaar 2009 worden in de Kampeer & Caravan Kampioen van mei gegeven.
Succes... Willem-Jan
 

Captain Hook

Forumguru
Het grappigste dat ik ooit heb gezien is een Porsche die een caravan trok.....
Ik heb jarenlang in Zeeland gewoond, en ieder jaar tegen het zomerseizoen aan, kwamen in grote getale de duitsers met hun sleurhutten naar campings op Walcheren.
Het 'mooiste' vond ik altijd van die dikke 'foute' Mercedes S-klasses, met een trekhaak en daarachter een sleurhut. :uitlachen:
 
Bovenaan Onderaan