Travel Assist activeren

xplain

Forumguru
Vraag aan @Antera maar maak er gelijk een nieuw topic van zodat iedereen er baat bij heeft en mogelijks nog iets kan bijdragen.

Via https://www.vcds-coding.nl/octavia-4/#_Toc83922807 lees ik dat het mogelijk moet zijn om Travel Assist te activeren bij een Octavia (en Golf 8) en er staat "soms werkt het zonder vervangen stuur". Die 'soms' interpreteer ik dan dat bepaalde hardware/opties al reeds aanwezig moeten zijn. Weet je ook welke dat zijn @Antera? Naar ik begrijp heeft Travel Assist volgende opties reeds nodig om geactiveerd te kunnen worden: Side Assist & ACC. Klopt dat? :thinking:

En volgens Skoda bevat Travel Assist het volgende:
  • Verkeersbordherkenning
  • Rijstrook-assistent
  • ACC met stop & go functie
Worden al deze items geactiveerd?

Alvast bedankt!
 

hemi24

Forumguru
Lijkt me dat je minstens een camera (lane-assist) nodig hebt en de radar (ACC).

Stop&go werkt (in principe) alleen op wagens met DSG.
 

Antera

Donateur
Je moet zo ie zo ACC hebben en Lane assist. Deze zijn namelijk vereist. Heb op de Octavia 4 nog niet kunnen testen wegens nog niet een over de loer te hebben gehad. Op de Leon kan het met een ander stuur en soms zonder ander stuur.

Op de Golf 8 heb ik de coderingen ook vergeleken en daar lijkt hetzelfde mee te zijn als met de Leon. De Enyaq ben ik aan het uitzoeken nog en hoop daar binnenkort meer over te kunnen zeggen.

Travel assist maakt namelijk alleen gebruik van de ACC en de Lane assist samen. Hierbij zorgt dit ervoor dat alles werkt ook onder de 65 Km/u. En tevens ook de Emergency assist die de auto vanzelf stil zal zetten als je je handen van het stuur blijft houden ondanks de waarschuwingen.

Zie mijn filmpje op Youtube:

 

xplain

Forumguru
Je moet zo ie zo ACC hebben en Lane assist. Deze zijn namelijk vereist.

Op de Octavia zijn er twee lane assist varianten:
* LANE ASSIST - rijstrookhulpsysteem: dit is op vrijwel alle modellen standaard en is zo'n beetje een 'fake' lane assist die wat komt zeuren als je over de lijntjes gaat
* ADVANCED LANE ASSIST - dynamische rijstrookhulp: de echte lane assist

Welke van de twee is er nodig @Antera?

Nog concreter: ik heb volgende week dinsdag een afspraak om naareen stockwagen te gaan kijken.
Deze heeft de simpele lane assist (en dus niet de advanced), SIDE ASSIST en ACC. Deze combinatie kom je vaak tegen in België omdat je voor de complete travel assist met advanced lane assist in België het peperdure RS pack er verplicht bij moet nemen.

Vraag is dus simpel: bedoel je de gewone lane assist of de advanced lane assist? :-)
 

Antera

Donateur
Hallo Xplain,

De nieuwe modellen hebben alleen nog maar Lane assist en geen Advanced meer. Advanced is alleen nog met Travel Assist.


Of side assist een mist is durf ik nog niet met zekerheid te zeggen. Heb helaas nog geen model gehad zonder side assist en met travel assist. De kans is aanwezig zodat hij de auto's om je heen ziet. Maar dit moet de tijd nog een uitwijzen
 

Martin1985

Actief lid
Hallo Xplain,

De nieuwe modellen hebben alleen nog maar Lane assist en geen Advanced meer. Advanced is alleen nog met Travel Assist.


Of side assist een mist is durf ik nog niet met zekerheid te zeggen. Heb helaas nog geen model gehad zonder side assist en met travel assist. De kans is aanwezig zodat hij de auto's om je heen ziet. Maar dit moet de tijd nog een uitwijzen

Is Advanced lane assist / Lane assist plus dan hetzelfde als Adaptieve Lane Assist zoals het vermeld staat in de configurator in het travel assistant pakket?

En waar valt traffic jam assist dan onder? Deze kan je nergens configureren volgens mij.
 

MRNX

Forumguru
Ik hebgeen travel assist, maar wel adaptieve lane assist. Volgens mijn dealer is dat adaptieve / advanced juist standaard, travel assist of niet...
 

hemi24

Forumguru
Wil je het goed benoemen, moet je eigenlijk onderscheid maken tussen “lane departure warning system” en “lane keeping system”.
 

Canon-Eye

Forumguru
Lane assist is geen aanrader op (meestal vrij smalle) wegen met zijstroken voor fietsers. Je wordt naar de tegenliggers toegestuurd.
Daarnaast had ik er veel hinder van op wegen waar de rijbaan met extra snelheidsremmende bochten om middengeleiders (vluchtheuvels) heen wordt geleid: ook bij lage snelheid wil ik daar gewoon steeds zoveel mogelijk de binnenbochten houden, dus vlak langs of precies op de kantstreep, mede omdat wegontwerpers soms behoorlijk ongelukkige s-bochten van de tekentafel laten komen. Hoe minder je dan hoeft te sturen, hoe minder bandenslijtage en ook hoe minder ongemak voor de passagiers. Maar dan begint die lane assist telkens te muiten.
Het staat dus altijd uit. :pardon:
 
Laatst bewerkt:

Jpturtle

Forumguru
Lane assist heb ik door Antera laten aanpassen. Strakker tussen de lijnen. Dit is een wereld van verschil. De nadelen die ik hier lees ervaarde ik ook, na de aanpassing vind ik het heerlijk. Ook gelijk veel minder "stuur vasthouden" meldingen.
ACC ook rechts inhalen toestaan aangepast en nu rij ik zeer veel op ACC.
 

xplain

Forumguru
Ik heb inmiddels de stockwagen besteld zonder travel assist en heb een goed contact via WhatsApp met Antera. Uit die gesprekken en dit forum blijkt dat de RS standaard genoeg uitgerust is om de travel assist te activeren, op voorwaarde dat hij de ACC als optie heeft (en dat heeft hij gelukkig). Voorwaarde is dan wel dat het stuur moet vervangen worden, net zoals Antera toont in het filmpje van de Leon van hierboven. Dat stuurtje is moeilijk te vinden en kost je zo'n €500. Ik moet daar even over nadenken of het me dat waard is. Ik ben de travel assist momenteel wel gewoon namelijk.
 

xplain

Forumguru
Voortgaand op dit onderwerp; kan je de predictive cruise control, wat ineens ook onderdeel is van travel assist, ook uitschakelen en enkel op gewone ACC rijden?
 
Laatst bewerkt:

MRNX

Forumguru
Predictive = adaptive toch?

Je kunt niet terug naar de 'gewone' cc

Edit... sorry, predictive is op basis van de verkeersborden bedenk ik nu. Geen idee of je dat kunt uitschakelen....
 
Bovenaan Onderaan