Transceiver rechtstreeks aansluiten op de accu | Fabia Combi 2010

NicoFabia

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ben op zoek naar advies over een inbouw vraagstuk. Ik ben van plan om een transceiver (zendontvanger) in te bouwen in mijn Fabia Combi uit 2010. Deze wil ik rechtstreeks op de accu aan te sluiten met zekeringen op zowel de plus als de min pool. De sigarettenaansteker geeft waarschijnlijk te weinig ampère en kan een zingende toon op het audio geven.

Nu vertelde een verkoper van de aangeschafte kabels en zekeringen mij dat het rechtstreeks aansluiten op de accu een risico kan geven vanwege de boordcomputer. Als deze een spanningsval detecteert kan er een storing ontstaan vertelde hij. Klopt dit? Zo ja, heb ik nog een alternatief? Is er bijvoorbeeld een vrije aansluiting in een zekeringkast die ik eventueel gebruiken kan? En hoeveel ampère geeft deze dan maximaal? Ik heb maximaal 21 ampère nodig. Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet, Nico
 

Cordoba

Forumguru
21 A voor een transceiver, dus zo'n 250W? Wat ben je van plan met zo'n zendvermogen? Of is het bedoeld als signaal als de auto gestolen wordt, zodat je het signaal ook vanuit Oost-Europa kunt ontvangen? :pieker:
 

NicoFabia

Nieuw lid
De transceiver die ik ga aanschaffen (Yeasu FT-857D) geeft max 100W, en trekt daarbij ongeveer 21 A. Deze ga ik gebruiken om mobiel op de amateurbanden te zenden. Ik zal meestal op lagere vermogens ermee werken, maar die 100 W kan soms nodig zijn.

Elders op dit forum las ik net dat de maximum belasting van de sigarettenaansteker 120 W is. Dus in theorie zou het moeten werken, al wordt het door de fabrikant van de transceiver afgeraden.

Ik kan in ieder geval een test doen met een andere (lichtere) transceiver, die 25 Watt geeft en een zekering van 15 A.
 

AndreM

Forumguru
Even voor de goede orde! :lezen:

Is het niet zo dat een nieuw lid zich eerst in de Meet & Greet dient voor te stellen voordat er vragen beantwoord gaan worden?

Is wel zo netjes conform de forumregels. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

peterhuppertz

Forumguru
Is het niet zo dat een nieuw lid zich eerst in de Meet & Greet dient voor te stellen voordat er vragen beantwoord gaan worden?

Welkom op het Internet. De tijden van Usenet en Netiquette zijn intussen alweer een decenniumpje of zo geleden, en veel mensen komen hier niet om deel uit te maken van de community, maar als consument om hun probleem opgelost te krijgen. ;)

Natuurlijk heb je gelijk. Maar dit zal blijven gebeuren... en in dit geval willen we denk ik toch voorkomen dat er ergens een Fabia 2 Combi uitbrandt.
 
21A bij twaalf volt... dat is aanzienlijk meer dan 100W. 252 Watt om precies te zijn (12 x 21). Die 100 watt zal zendvermogen zijn, maar dat is niet hetzelfde als opgenomen vermogen.
Even de specificaties van de zender bekeken; de inganspanning is normaal 13,8V. Dus het opgenomen vermogen is nog wel meer; 13,8x21=289,8W

Daarbij moet in ieder apparaat doorgaans meer vermogen dan wat eruit komt. 100% rendement haal je nergens.

Maar ik vind het verlies best hoog; 290W erin om er 100W uit te krijgen? Dus de resterende 190W word gewoon omgezet in warmte ?
 

peterhuppertz

Forumguru
Geheel off-topic: @Disaster-Master , is dat een règâh in jouw avat-- eeh, laat maar, ik zie het al in je profiel. Hij kwam me al bekend voor, die règâh.

Overigens nemen zenders volgens mij inderdaad vaak bakken vermogen op die gewoon worden omgezet in thermische energie. Ik heb ooit weleens (lang geleden) mijn vinger letterlijk gebrand aan een schroefje waarmee een antenne op de behuizing van een ATF-1 telefoon vastgeschroefd zat.

auto_mob03.jpg
 

peterhuppertz

Forumguru
Dat kèn weize, maah Harry noemde dat tiefesbeist egt een règâh!

(geboren en 33 jaar lang getogen. Na 33 jaar ontsnapt... maar ik hoef nog steeds niet hagtop te leize!)
 

Cordoba

Forumguru
@Disaster-Master Die 190 Watt verlies klopt niet helemaal: de transceiver heeft ook controlelampjes, metertjes, verlichting enz. en heeft bijvoorbeeld ook een speaker en een microfoon die vermogen vragen. Afhankelijk van hoe goed zender/kabel/antenne gematched zijn, kan het verloren vermogen aardig verschillen. In de 27 MC tijd haalde ik overigens in mijn Golfje destijds absurde afstanden met een zendvermogen van ruim 1 Watt (was opgevoerd, maar netjes gefilterd). Bijvoorbeeld vanuit Lelystad gesprekken met Amsterdam-Noord of met Emmeloord. In deze gevallen had ik zelfs de korte antenne (ca. 60 cm fysieke lengte) op de voet, omdat de grote antenne (ca. 1,3 m) op de snelweg te veel windgeruis veroorzaakte.
 
Maar om weer ontopic te gaan;

@NicoFabia ; ik zou die zender niet rechtstreeks op de accu aan sluiten. De standaard lood accu in de Fabia is 60Ah? Als je daar je zender dan op zet en je bent effectief een uurtje ermee aan het zenden heb je 1/3e van de capaciteit van je accu verbruikt. Dat lijkt me niet handig.

Ik zou een tweede accu realiseren en dit in samenwerking met eventueel een zwaardere dynamo. En dan deze via een relais op het contact schakelen. Dan kun je gewoon ergens gaan staan met de motor uit bijvoorbeeld en dan gaan zenden zonder het risico te lopen dat je niet meer weg komt. Lijkt mij de beste methode.
 
Laatst bewerkt:
De transceiver die ik ga aanschaffen (Yeasu FT-857D) geeft max 100W, en trekt daarbij ongeveer 21 A. Deze ga ik gebruiken om mobiel op de amateurbanden te zenden. Ik zal meestal op lagere vermogens ermee werken, maar die 100 W kan soms nodig zijn.

Elders op dit forum las ik net dat de maximum belasting van de sigarettenaansteker 120 W is. Dus in theorie zou het moeten werken, al wordt het door de fabrikant van de transceiver afgeraden.

Ik kan in ieder geval een test doen met een andere (lichtere) transceiver, die 25 Watt geeft en een zekering van 15 A.
Hier maak je in je theorie een denkfout. Het maximaal afgegeven vermogen van de sigaretten aansluiting is inderdaad 120W, zal iets meer zijn; bij een draaiende motor is de spanning zo’n 14V en de sigarettenstekker is afgezekerd met 10A dus in theorie zo’n 140W aan vermogen beschikbaar. Echter; jouw zender neemt bij een zendvermogen van 100W meer vermogen op dan wat de sigaretten stekker kan leveren.
 

NicoFabia

Nieuw lid
Allen bedankt voor de reacties en adviezen. Ik realiseer me ook dat het opgenomen vermogen veel hoger is dan het afgegeven vermogen van de zender. En het klopt dat een relatief groot deel aan warmte verloren gaat. De grote koelribben aan de achterzijde zijn hiervan het bewijs. :jaja: Maar ik kan wel concluderen dat het aansluiten via de sigarettenplug hem niet gaat worden. Maar ook weer terug naar de oorspronkelijke vraag: Kan het kwaad om de transceiver rechtstreeks op de accu aan te sluiten? Even los van het feit of de accu hierdoor snel leeg gaat op vol vermogen. Zal de boordcomputer hierdoor ontregeld worden of niet?
 

andrehj

Forumguru
20A is voor een autoaccu helemaal niet zoveel. Ik zou er niet wakker van liggen. Wel van het feit dat deze stroom je accu veel te snel leegtrekt bij niet-draaiende motor. Je hebt dus eigenlijk twee mogelijkheden:
  1. Motor aan laten staan
  2. Een extra accessoireaccu aansluiten. In de caravan/camperwereld zijn hiervoor hele mooie oplossingen beschikbaar. Helaas zijn die wel duur. Voor dat geld kun je je motor heel erg lang stationair laten draaien.
In alle gevallen is zorgvuldige aanleg erg belangrijk: zorg voor dikke bekabeling (minimaal 2.5 mm², liever nog dikker) en zekering(en) zo dicht mogelijk op de accu('s).
 
Bovenaan Onderaan