Toyota IQ - vaag kastje onder de motorkap - Wat is dit?

Renkie

Forumguru
Bij een recent aangeschafte Toyota IQ viel me op dat er een achteraf geplaatst draadje op de plus aangesloten is.

Zie ook foto's, het blijkt dat er een kastje is aangesloten op de accu en massa via het chassis en dat er vervolgens een kabel in de kabelboom van de auto verdwijnt....

Ik kan geen merktekens op het kastje vinden. Heeft iemand hier enig idee wat het is? Het gaat om het rechthoekige zwarte kastje wat met 2 tiewraps vast zit.
 

Bijlagen

  • 20190623_190857.jpg
    20190623_190857.jpg
    407,2 KB · Weergaven: 266
  • 20190623_190925.jpg
    20190623_190925.jpg
    359,9 KB · Weergaven: 289
  • 20190623_190907.jpg
    20190623_190907.jpg
    442,2 KB · Weergaven: 277
  • 20190623_190953.jpg
    20190623_190953.jpg
    416,4 KB · Weergaven: 234

Cordoba

Forumguru
Mogelijk een black box van verzekeringsmaatschappij of iets dergelijks, die korte periode voor aanrijding bijv. de g-krachten opslaat?
 

hemi24

Forumguru
Powerboxje?
Ook al kan ik me niet voorstellen dat dat veel gaat brengen bij een ongeblazen motor...
 

Renkie

Forumguru
Nou ik vermoed inderdaad dat het een powerboxje is. Ik heb even 2 schroefjes losgehaald en je ziet dan gewoon een USB poort zitten.

De reden dat ik hier naar keek is dat de accu te snel leeg lijkt te lopen. Er zit een Varta in van 2017 dus dat lijkt wel in orde.

Er zit een groen ledje, die is altijd aan. Ook als de auto niet loopt lijkt dat ding dus stroom te trekken....

Wie weet wat dit ding precies doet?
 

Bijlagen

  • 20190623_210437.jpg
    20190623_210437.jpg
    290,5 KB · Weergaven: 111

GJS

Senior Member
Lijkt mij eerder een GPS tracker / datalogger.
Is die auto van een leasemaatschappij geweest?
 

Renkie

Forumguru
Ik heb geen gegevens van de eerste eigenaar. De vorige eigenaar is een kennis die de auto 8 jaar heeft gehad en die wist van niets. (Ik ga nog wel even op zoek)

Marterverjager dacht ik eerst, maar dan heb je vaak iets met een speaker en dan zou je geen USB poort verwachten.
En er loopt echt ook een kabel naar de kabelboom van de auto dus ik weet niet hoe dat rijmt met een GPS logger, maar ik ga dit weekend proberen te testen wat er gebeurd als je de boel loshaalt of wat er bij die USB poort gebeurd.
 

GJS

Senior Member
Die kabel zou naar een GPS antenne kunnen leiden.

Als hij van een leasemaatschappij is geweest staat er bij de RDW dat hij tenminste 1 zakelijke eigenaar heeft gehad:
Aantal eigenaren privé / zakelijk 1 / 1
Maar zakelijk wil niet altijd zeggen dat het lease is geweest.

Kijken of je wat via die USB poort kan zien en/of doen lijkt mij ook de beste optie.
En anders i.d.d. loskoppelen en kijken of dat enig verschil maakt tijdens het rijden.
 

Okki

Donateur
GPS trackers worden normaal gesproken niet zo onder de motorkap bevestigd.

Lijkt mij toch meer zo'n brandstof bespaar kastje dat wonderen beloofd.
 

GJS

Senior Member
Ligt er maar aan wie het geïnstalleerd heeft, een brandstofbespaarkastje zit normaal ook niet aangesloten op een continue 12V spanning lijkt mij.

Het blijft raden wat het precies is, hopelijk reageert die USB poort en kan je daar aan zien wat het is.
 

Renkie

Forumguru
USB poort aangesloten op een laptop, gaf geen sjoege (unkown usb device, ook geen ven_id etc)
Ding verbruikte wel stroom, heb uiteindelijk maar de + en - afgekoppeld en met tape vastgemaakt zodat ze geen sluiting maken.

Er lopen dus nog 2 draadjes naar de kabelboom, die zitten er nog en laat ik bij een beurt weghalen.

Ik weet nog niet wat het is, het motortje is slechts een 1.0 maar voor mijn gevoel is de motor iets minder nerveus (was eerder vrij irritant). Maar dat kan ook tussen de oren zitten.

Mocht ik ooit nog er achter komen wat het is dan meld ik het :)
 

Cordoba

Forumguru
Al geprobeerd om je telefoon op te laden via die USB-poort? :D (al is het maar om te checken of er ook spanning op de USB-poort staat, of dat ie alleen data aan kan)
Draad naar de kabelboom kan echt van alles zijn, zou te maken kunnen hebben met tuning (power box) maar ook om bijv. data (rijsnelheid, toerental enz.) te verzamelen als een soort black box, maar mogelijk ook voor anderssoortige detectie, maar misschien is het ook wel om bijvoorbeeld een garage deur automatisch te openen.
 

Rofffel

Forumguru
images.jpg
 

Renkie

Forumguru
Ik heb destijds de + en - losgekoppeld van het kastje, daarna is de auto accu niet meer leeg geweest.

Het kastje zit nog in de auto, bij de volgende beurt laat ik het er uit halen en gaan we verder zoeken wat het nu is.
Wel reageert de auto iets minder nerveus, dus ik vermoed dat het een soort van vaag tuningkastje is geweest.
 
Bovenaan Onderaan