Columbus Touchscreen perikelen

MSpee

Nieuw lid
Sinds medio september 2013 ben ik de trotse bezitter van de nieuwe SKoda Octavia Combi, 1.4TSI Business Elegance. Auto rijdt super, is ruim en is rijkelijk uitgerust.

Het Columbus infotainment systeem is helaas sinds een week of 2 van slag. Met name dan de touchscreen bediening:
- het ene moment werkt alles perfect.
- het ene moment reageert het touchscreen helemaal niet. Als ik dan erop duw (voorzichtig) wordt de aanraking niet omgezet in het uitvoeren van een commando. De bewegingssensor merkt wel op dat de hand in de buurt van het scherm komt. Maar als ik het scherm aanraak, gebeurt niets (er licht ook geen vakje op en ik krijg geen bevestigingssignaal \ piepje te horen.
- meest irritante is wanneer de touchscreen 'deels' werkt: ik selecteer bijvoorbeeld radio 1 en een paar seconden daarna wordt dit commando nog een paar keer herhaald. Of nog erger: ik selecteer via de touchscreen het vakje van radio 1 maar de touchscreen kiest 3Fm, dat 3 vakjes verderop staat. Of er wordt - zonder dat ik het scherm daarna aanraak - enkele minuten later weer een andere zender geselecteerd.

't is om gek van te worden, vooral onder het rijden. Het leidt heel erg af.

Deze week leasemaatschappij gebeld, die verwezen me door naar de garage. Komende week donderdag wordt ie verder onderzocht. Ben benieuwd. Heb de centrale dealer - Broekhuis uit Kampen - gebeld, maar die konden me ook niet verder helpen. In het instructieboekje vind je ook geen hulp bij wat te doen in dit soort situaties. Kan geen reset-knop vinden, etc.

Ben benieuwd hoe dit afloopt. En ook of andere Skoda rijders hier al eens mee te maken hebben gehad, en hoe dit is opgelost.
 

Noord26

Forumguru
De dealer mag/kan er niets aan doen zonder de Columbus te openen. Die gaat retour naar de importeur die een splinternieuwe zal laten installeren.
 

MSpee

Nieuw lid
Sinds medio september 2013 ben ik de trotse bezitter van de nieuwe SKoda Octavia Combi, 1.4TSI Business Elegance. Auto rijdt super, is ruim en is rijkelijk uitgerust.

Het Columbus infotainment systeem is helaas sinds een week of 2 van slag. Met name dan de touchscreen bediening:
- het ene moment werkt alles perfect.
- het ene moment reageert het touchscreen helemaal niet. Als ik dan erop duw (voorzichtig) wordt de aanraking niet omgezet in het uitvoeren van een commando. De bewegingssensor merkt wel op dat de hand in de buurt van het scherm komt. Maar als ik het scherm aanraak, gebeurt niets (er licht ook geen vakje op en ik krijg geen bevestigingssignaal \ piepje te horen.
- meest irritante is wanneer de touchscreen 'deels' werkt: ik selecteer bijvoorbeeld radio 1 en een paar seconden daarna wordt dit commando nog een paar keer herhaald. Of nog erger: ik selecteer via de touchscreen het vakje van radio 1 maar de touchscreen kiest 3Fm, dat 3 vakjes verderop staat. Of er wordt - zonder dat ik het scherm daarna aanraak - enkele minuten later weer een andere zender geselecteerd.

't is om gek van te worden, vooral onder het rijden. Het leidt heel erg af.

Deze week leasemaatschappij gebeld, die verwezen me door naar de garage. Komende week donderdag wordt ie verder onderzocht. Ben benieuwd. Heb de centrale dealer - Broekhuis uit Kampen - gebeld, maar die konden me ook niet verder helpen. In het instructieboekje vind je ook geen hulp bij wat te doen in dit soort situaties. Kan geen reset-knop vinden, etc.

Ben benieuwd hoe dit afloopt. En ook of andere Skoda rijders hier al eens mee te maken hebben gehad, en hoe dit is opgelost.

Aanvulling: donderdag 17 januari ben ik met de auto voor een 'intake' bij garage ROTOR te Heerlen langs geweest. Monteur even laten zien wat er aan de hand was. Gelukkig deed de touchscreen nu ook raar. Komende week - donderdag de 24ste - ga ik terug. Dan blijft de auto de hele dag daar. Gaan hem aan de computer hangen, kijken of de auto een storingsmelding geeft (wat me eerlijk gezegd een beetje stug lijkt, maar ja....). Garage zou dan - indien ze niets kunnen vinden - met de importeur verder gaan overleggen.
 

Rikki

Nieuw lid
Sinds medio september 2013 ben ik de trotse bezitter van de nieuwe SKoda Octavia Combi, 1.4TSI Business Elegance. Auto rijdt super, is ruim en is rijkelijk uitgerust.

Het Columbus infotainment systeem is helaas sinds een week of 2 van slag. Met name dan de touchscreen bediening:
- het ene moment werkt alles perfect.
- het ene moment reageert het touchscreen helemaal niet. Als ik dan erop duw (voorzichtig) wordt de aanraking niet omgezet in het uitvoeren van een commando. De bewegingssensor merkt wel op dat de hand in de buurt van het scherm komt. Maar als ik het scherm aanraak, gebeurt niets (er licht ook geen vakje op en ik krijg geen bevestigingssignaal \ piepje te horen.
- meest irritante is wanneer de touchscreen 'deels' werkt: ik selecteer bijvoorbeeld radio 1 en een paar seconden daarna wordt dit commando nog een paar keer herhaald. Of nog erger: ik selecteer via de touchscreen het vakje van radio 1 maar de touchscreen kiest 3Fm, dat 3 vakjes verderop staat. Of er wordt - zonder dat ik het scherm daarna aanraak - enkele minuten later weer een andere zender geselecteerd.

't is om gek van te worden, vooral onder het rijden. Het leidt heel erg af.

Deze week leasemaatschappij gebeld, die verwezen me door naar de garage. Komende week donderdag wordt ie verder onderzocht. Ben benieuwd. Heb de centrale dealer - Broekhuis uit Kampen - gebeld, maar die konden me ook niet verder helpen. In het instructieboekje vind je ook geen hulp bij wat te doen in dit soort situaties. Kan geen reset-knop vinden, etc.

Ben benieuwd hoe dit afloopt. En ook of andere Skoda rijders hier al eens mee te maken hebben gehad, en hoe dit is opgelost.

Heb dit al 2x met mijn Amundsen gehad. De radio bleef dan hangen op 1 zender met slechte en storende ontvangst. Bij de garage werd een accuklem losgehaald en na vijf minuten weer aangesloten. Hierdoor resette het systeem zich weer en deed het weer, tot de volgende keer dan. Er werd bijgezegd dat bij de eerstvolgende beurt (!) er waarschijnlijk wel een software update beschikbaar zou zijn....
 

Noord26

Forumguru
Er werd bijgezegd dat bij de eerstvolgende beurt (!) er waarschijnlijk wel een software update beschikbaar zou zijn....

Synoniem voor: we hebben geen flauw idee wat het geweest is, maar nu doet het weer wat het moet doen. Dus gaan we weer verder voor echte defecten.
 

LdN

Forumguru
Heb dit ook 1x gehad met de bruikleen octavia die ik enige tijd gereden heb.
Toen het bij mij gebeurde was de auto behoorlijk vochtig, alle ruiten besloegen
zeer snel.
Na enige tijd toen de auto droger werd verdween ook het euvel met het touch screen.
Mogelijk dat een dun laagje condens op het scherm de boosdoener is?
 

MSpee

Nieuw lid
Update: donderdag 23 januari auto naar de garage gebracht (hele dag). Daar heeft men eea bekeken. Uiteindelijk is een software-update geinstalleerd. De update verliep - technisch gezien - goed. Alleen het melden richting de fabriek dat bij deze auto de software is bijgewerkt, was mislukt.
De dagen daarna heb ik bekeken of deze software-update de oplossing was voor de problemen. Helaas... dat bleek niet zo te zien: touch screen bleef dezelfde kuren vertonen als eerder beschreven. Op sommige momenten leidt het apparaat zelfs een 'eigen leven': terwijl ik rijd en het scherm niet aanraak, hoor ik soms de ene piep na de andere, ten tekenen dat het apparaat 'denkt' dat het aangeraakt wordt. Heel frustrerend.
Afgelopen dinsdag dit gemeld aan de garage. Zij hebben dit inmiddels aan de importeur voorgelegd. Werd vandaag teruggebeld door de garage: in overleg met de importeur is besloten om een nieuwe display te bestellen. Zodra die er is, word ik gebeld om een afspraak te maken om deze in te laten bouwen. Garage gaf aan dat dat inbouwen wel eens een paar dagen kan gaan duren... Ben benieuwd. Hoop dat daarmee de problemen eindelijk verholpen zullen zijn. Afgezien van deze perikelen, is de auto zelf super. Dat wel. :-)
 
Bovenaan Onderaan