Total loss door kapotte verstuiver

DFO

Nieuw lid
Afgelopen weken met 'engine failure' langs de snelweg komen te staan, ANWB erbij, naar service center. Blijkt er op een van de cilinders de pompverstuiver kapot te zijn. Toch gekozen voor vervanging (465 armer), en met advies brandstof filter laten nakijken bij Skoda dealer. Helaas, hele brandstof systeem vol met metaal splinters, alles laten vervangen/doorspoelen kost 6100. Voor deze bijna 11 jaar oude 1.6 TDI / 321.000 betekent dit total-loss. Of zien jullie toch andere opties?
 

andrehj

Forumguru
Ja. Kijk op Youtube naar Die Autodoktoren. Filmpjes uit link even op volgorde bekijken. Ze halen met een magneet de spanen eruit. Scheelt veel geld. Ik schat dat ze het voor 1/3 of 1/4 van jouw bedrag doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Wat ik niet helemaal snap: het klinkt alsof de verstuiver metalen stukken heeft gecreëerd. Maar het brandstoffilter en -systeem zitten toch vóór de verstuiver? Waar zijn die snippers metaal dan vandaan gekomen?
 
  • Leuk
Waarderingen: DFO

Wouter1

Forumguru
Met de brandstof retourleiding terug naar de tank...
Daarom moet het hele systeem gereinigd worden.....
6100€ is wel veel geld.
Ik heb het ooit eens met een Clio gehad...
Ik neem aan dat het niet om pompverstuivers gaat maar om hogedruk pomp + 4 common rail verstuivers.
Je zou eens bij Buchli in Harderwijk kunnen informeren, zijn specialist op dieselmotoren gebied. Wellicht hoeft niet alles vervangen te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: DFO

JeSko

Forumguru
Wellicht schrijven ze overal maar wat graag oude(re) diesels snel af. Voor 6000 knaken koop je al een Sup 2 diesel tweedehands.
 

hemi24

Forumguru
Motor van een sloopauto, nieuwe opvoerpomp in de brandstoftank en leidingen laten doorblazen.

Met wat uren voor de monteur zit je dan nog lang niet op 6k euro lijkt mij..?!?
 

DFO

Nieuw lid
De Skoda dealer had ook geopperd om de verstuivers bij Büchli te laten nakijken, maar nu ze overal metaaldeeltjes vonden in het brandstofsysteem zagen ze daar ook geen heil meer in. Een kennis van mij die veel aan de diesels van VAG sleutelt, gaf mij ook aan dat dit gewoon einde auto betekent.

Mijn hoop was om nog 1-2 jaar met deze auto door te kunnen rijden, en daarna elektrisch te gaan. Nu mijn opties aan het verkennen, misschien toch een Superb iV als tussen station?
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24 Vergis je niet wat je kwijt bent als een dealer een motorwissel moet doen, behalve de motorwissel zelf zal dan ook het één en ander opnieuw ingeleerd moeten worden of op andere manier zorgen dat software van de donormotor en de auto weer bij elkaar passen. Ik heb ook het idee dat het wel iets goedkoper moet kunnen dan 6100 euro, maar 500 euro verschil maakt in dit geval weinig verschil.
 

EdK

Forumguru
Ja hallo dat is een blok zonder olie en koelvloeistof..........
Moet je ermee ? Ding loopt in no time vast..........:koffie:



:deuk:
 

andrehj

Forumguru
Bovendien heeft @DFO helemaal geen kapot blok, maar en brandstof systeem (grotendeels buiten het blok) vol spanen.
@DFO : Heb je die videos van Die Autodoktoren nu al bekeken? Keulen is maar een paar uurtjes rijden, dus dat is altijd de moeite.
 
  • Leuk
Waarderingen: DFO

DFO

Nieuw lid
@andrehj Ja ja, de filmpjes bekeken, en vernuftig hoe ze met een sterke magneet proberen die deeltjes uit de brandstofleiding te halen. Maar grote kans dat die deeltjes nu schade hebben gemaakt, en ik vind de kans te groot dat alsnog de hogedrukpomp / en de verstuivers alsnog kapot gaan.

Dus... Nu maar inruilen voor een andere kilometervreter, zonde, de auto is verder eigenlijk perfect.
ac5f4d9c-5295-4ebc-954c-e978cb7edef2
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Een SuperB iv als tussenstap is wel een dure tussenstap, weet niet hoe zo'n Sup IV na 2 jaar nog in de markt ligt. Zonde van je trouwe Superb zeg! Succes met de zoektocht.
 

VAG-man

Forumguru
Wat zonde zeg! Iets meer dan 3 ton is niet veel voor een diesel. Als "tussen door" auto kun toch weer voor een S2 gaan?
 
Bovenaan Onderaan