Totaal schade of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord26

Forumguru
Als ik moet gokken: total.. Dit omdat de kritische punten dorpel en voorwielophanging goed geraakt zijn (technisch total-loss). Daarnaast speelt de totale dagwaarde ook mee en die is, met respect, voor een Citigo lang niet zoveel al voor een paar dagen oude Octavia (economisch total-loss).

Heb zelf in het verleden vergelijkbare schade gehad met een 3 jaar oude Punto (dagwaarde 8K) en die was ook total.

Eigen schuld of de ander zijn schuld?
 

cali05

Forumguru
Schuldvraag is niet zo simpel. In principe kwam de tegenpartij van rechts maar er zijn nog een paar variabelen zoals zijn snelheid en het feit dat hij niet heeft geremd. Waarde is 10.000 euro. Aanrijding was op de dag van de aflevering.
 

Noord26

Forumguru
Als iemand niet heeft geremd staat los van geen voorrang krijgen. Snelheid zal zonder remsporen of de getuigenis van ooggetuigen betreffende de rijdende optische snelheid niet te achterhalen zijn helaas.. Dus het zal er hoogst waarschijnlijk op neer komen dat je de ander geen voorrang hebt verleend en dus fout zit? De ruim afgeronde hoeken van de stoep staan ook niet in je voordeel, omdat die beschouwd worden als tamelijk overzichtelijke kruisingen.

Als je er zelf maar niets aan over hebt gehouden, want dan is het op zo'n moment toch 'maar' een auto hoor! Die komt er wel weer een nieuwe, blijvend letsel is een ander verhaal. Daar ben je voor verzekerd die auto. Letsel wordt een ander verhaal.

Benieuwd wat de schade-expert er van gaat zeggen! :crazy:
 

Antera

Donateur
ach all risk verzekerd en krijg je een nieuwe. Dagwaarde is op dag 1 al aardig gezakt bij de eerste meters
 

turboturbo

Forumguru
Kennis had eens hetzelfde behalve de wiel schade; haar VW Golf werd gerepareerd omdat alleen de dorpel, deuren en zij-airbag stuk was. Had het wiel ook geraakt geweest, waren er veel meer onkosten geweest en was ie total-loss verklaard (financieel).

Ik gok dat in jouw geval, met de wielophanging vernaggelt, de kosten van het repareren niet opwegen....
Nieuwwaarde is immers ook relatief laag.

En er valt misschien nog genoeg aan demontage-opbrengst van het wrak nog terug te verdienen voor de verzekeraar...
 

Cordoba

Forumguru
Heb je via de dealer toch snel weer een auto, gebeurd je dit. :407:
Ook mijn inschatting is total loss: in hoeverre de voorwielophanging is geraakt, is aan de hand van de foto's niet goed te beoordelen, maar de deur, de dorpel en vrijwel zeker de ophangpunten voor de deur zijn goed geraakt. (op de foto's lijk je ook te kunnen zien dat de betreffende deur niet goed meer op zijn plaats zit). Met zo'n beschadigde dorpel is de kans vrij groot dat de auto ook krom is.
 

cali05

Forumguru
Snelheid zal zonder remsporen of de getuigenis van ooggetuigen betreffende de rijdende optische snelheid niet te achterhalen zijn helaas.. Dus het zal er hoogst waarschijnlijk op neer komen dat je de ander geen voorrang hebt verleend en dus fout zit? De ruim afgeronde hoeken van de stoep staan ook niet in je voordeel, omdat die beschouwd worden als tamelijk overzichtelijke kruisingen.

Dat is allemaal aardig gezegd maar komt niet overeen met de situatie terplaatse. Naast de snelheid heb ik nog een aantal punten waardoor ik de tegenpartij aansprakelijk stel. De verzekering mag het ver uitzoeken. Wij zijn er heel vanaf gekomen, helaas komt de politie niet bij alleen materiele schade, remsporen of niet.
maandag naar de schadereparateur eens horen wat die zeggen.
 

Cordoba

Forumguru
Snelheid op moment van impact kan ook bepaald worden aan de hand van de schades aan beide auto's. (wel een specialistische klus)
 

Jewepe

Forumguru
Ik geloof dat er bij deze discussie twee zaken door elkaar heen lopen:
1. de schuldvraag: geeft antwoord op de vraag wie(ns verzekering) opdraait voor de schade. Niet zo relevant voor cali05, anders dan dat hij mogelijkerwijs zijn verzekeringspremie ziet stijgen de komende jaren als hij als schuldige wordt aangewezen. Niet leuk, maar een foutje kan l*llige gevolgen hebben.
2. de consequentie voor cali05 m.b.t. zijn auto: wordt mijn auto gerepareerd of niet? En dat is een kwestie van de verzekeringvoorwaarden van cali05. Ik zou de kleine lettertjes eens nalezen als ik cali05 was en vervolgens zijn rechtsbijstandverzekering op het spoor van een nieuwe auto zetten. Want dat lijkt me bij een auto van een dag oud het minste dat je kunt vragen/eisen.
 

skodaboy

Forumguru
als ik die schade zo bekijk,gok ik op een totaal verlies...
in principe is de wagen te herstellen,nieuwe wielophanging,velg,vleugel,deur,dorpel enz... maar ik denk dat de prijsofferte voor herstelling zo hoog gaat zijn he,dat er maar weinig prijsverschil is tussen de herstelde en een nieuwe citigo...dus kan beter een nieuwe citigo kopen...
 

Cyrus

Actief lid
Leuk, al dat gespeculeer hier, maar het is simpelweg onmogelijk om aan de hand van slechts een paar foto's, zonder de auto daadwerkelijk gezien te hebben, conclusies te trekken over de schade. Daar heeft cali05 werkelijk niets aan.

De enige optie is om de schadetaxatie en het oordeel van de verzekering afwachten. Overigens kan het wel eens helpen als je even bij het schadebedrijf langs gaat voor een kop koffie, om zo de taxatie "een beetje richting" te geven naar wat je wil (total loss of juist niet) als het er om hangt of je auto economisch total loss wordt verklaard (of niet).
 

cali05

Forumguru
De herstelkosten moeten rond de 6000 euro liggen wil de auto total loss worden verklaard. De verzekering rekent ca 65% van de catalogusprijs. Zullen morgen eens zien wat ze zeggen.
Verder exporteren etc. leuk en aardig maar je hebt al genoeg werk aan een simpele aanrijding. Bovendien krijg je BPM terug op een BPM-vrije auto??
 

Noord26

Forumguru
Je kunt toch niet iets terug krijgen wat nooit betaald is?
Zeer benieuwd naar de schade-expert..
 

Captain Hook

Forumguru
Balen zeg!

Maar wat ik me zo afvraag... bij deze klap van de zijkant...zijn de zij-/gordijnairbags geactiveerd? (of heeft de Citigo geen airbags aan de zijkant?) Ben gewoon benieuwd.
 

cali05

Forumguru
Ik weet nog niet wat mijn voorkeur heeft.
Herstellen,
Voor:
Over afzienbare tijd heb ik weer de beschikking over de auto
Ik heb de auto die ik oorspronkelijk gekozen heb
geen extra kosten behalve hogere premie maar die heb ik met een total loss ook
tegen:
Waardevermindering
je rijdt in een schade auto

Total loss
voor:
nieuwe onbeschadigde auto
tegen:
Wellicht enkele maanden wachten op een nieuwe auto
toch extra kosten omdat de afleveringskosten niet worden vergoed door de verzekering

De auto wordt door het hele gezin gebruikt dus ook voor een buitenlandse vakantie van één van de kinderen. Dat maakt dat een auto die bv over een maand weer beschikbaar is eigenlijk de voorkeur heeft.
 

Captain Hook

Forumguru
't Is trouwens maar de vraag of de reparatie van je auto zo snel zal plaatsvinden. Hele nieuwe auto/model...verkrijgbaarheid onderdelen?

Wat betreft waardevermindering:
Ik heb bij mijn autoverzekering (ff Apeldoorn bellen) 3 jaar nieuwwaarde verzekering. En als we schade hebben (ooit een keer gehad, door iemands anders z'n schuld) en dat gerepareerd werd, krijgen we ook nog een extra bedrag ter compensatie voor de waardevermindering van de gerepareerde auto ('schadeauto')
Dus in dit soort situaties kan blijken hoe klantvriendelijk je verzekeraar is...
 

Tones

Actief lid
Persoonlijk zou ik in een dergelijke situatie de voorkeur hebben voor een geheel nieuwe. Ben benieuwd wat de expert gaat zeggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan