Topsnelheid Renault en Dacia begrensd op 180 km/h

Topic in 'Alle andere auto's' gestart door ertromp, 26-04-2021.

1. ertromp

ertromp Forumguru

Japanese Power vindt dit leuk.

2. Rallye

Rallye Forumguru

Ik denk dat zo’n beperking zeker 100.000 verkeersdoden scheelt.... De meeste ongevallen vinden immers plaats boven de 180 km/h.

Wat een onzin die beperking - maar dat vond ik bij Volvo ook al. Voor een autofabrikant is het gewoon goedkoper zo. Zeker bij elektrische auto’s vergt een hogere top soms extra investeringen, die men niet wil. Zeg dat dan gewoon, dan koop ik gewoon geen Renault. Was toch al geen optie.

3. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Het zal ook uitstoot verminderen, en aangezien autofabrikanten (ook) worden afgerekend op - c.q. moeten gaan voldoen aan normen inzake - de uitstoot over hun hele productengamma is dit vermoedelijk één van de manieren om dat te bereiken.
    Dat lijkt me de verborgen agenda erachter.

4. Japanese Power

Japanese Power Forumguru Donateur

Ach, de Enyaq heeft maar liefst een top van 160 KM/H...
    En daar hoor je hier niemand over.

SteGo, leon-cupra, s-line en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Duijzer

Duijzer Forumguru Donateur

Ik koop gewoon geen Renault. Of Volvo. Zou ik daarvoor waarschijnlijk ook niet doen.Maar dit is een reden meer.
    Nou lopen de meeste Renaults ook niet veel harder, dus het is meer voor de bühne. En de snelle versies heten straks gewoon Alpine, dus dat is ook opgelost.

Als Porsche of BMW dit zouden doen, dan ga ik me wel zorgen maken.

6. hemi24

hemi24 Forumguru

Onnodige betutteling zoiets..!

Maar ik denk dat dit de gemiddelde Dacia-rijder een rotzorg zal zijn...

TL@ en i2Paq vinden dit leuk.
  7. Tees

Tees Forumguru

Tis me wat jongens, een maximum van 160 km/u, dat is inderdaad wel vreselijk...gelukkig is het enige land in Europa waar je dat legaal mag rijden Duitsland (OK, ook de Isle of Man), en dat gaat ook geen 10 jaar meer duren schat ik zo.

Laten we wel wezen, voor meer dan 95% (of misschien zelfs wel 99%) van de automobilisten is dit geen enkel probleem. En met mijn F1c kán ik maar net 160 halen (1x geprobeerd) :deuk:

andrehj en SteGo vinden dit leuk.
  8. Japanese Power

Japanese Power Forumguru Donateur

Tees vindt dit leuk.
  9. Tees

Tees Forumguru

Shit, 180, dat heeft m'n Faab af-fabriek al niet gehaald :(

Japanese Power vindt dit leuk.
  10. Rallye

Rallye Forumguru

Niet direct in iedere geval - snelheden van dit niveau tellen niet mee bij de verbruiksmeting en dus niet bij de CO2-bepaling van de geleverde voertuigen door een fabrikant.

De achtergrond is waarschijnlijk meer technisch: het moeten inbouwen van een versnellingsbak, zie Hebben elektrische wagens versnellingen nodig? | eGear.be Ook voor het elektriciteitsverbruik op hogere snelheid zou zo'n versnellingsbak overigens goed kunnen zijn. Maar als je eerlijk zou als fabrikant over zo'n bezuiniging (die dus mogelijk ook nog eens tot extra verbruik zou kunnen leiden) lijkt dat niet mooi, dus wordt er een "goed doel" bijgehaald.

Maar goed. Dan hebben we straks allemaal gedwongen een voertuig zonder uitstoot en dan mag je nog niet opschieten......

Laatst aangepast: 26-04-2021
  11. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Alsof je overal en altijd geruime tijd boven de 130 (laat staan boven de 180) zou mogen én kunnen rijden... :nono:
    Voor "opschieten" maakt het dus helemaal niks uit.

andrehj en Captain Hook vinden dit leuk.
  12. Cordoba

Cordoba Forumguru

Ik vraag me wel af hoe Dacia die snelheidsbegrenzing geregeld heeft op 180 km/u, zouden ze de stroomlijn zo belabberd gemaakt hebben, dat ie niet harder dan 180 km/u kan vallen?

En wat betutteling betreft: als dat inderdaad als betutteling wordt ervaren werkt ook voor geen meter, ik kan me nog de tijd herinneren dat je in NL nooit en te nimmer harder dan 100 mocht rijden. Dat was in de jaren 80 nog een overblijfsel van de oliecrisis in de jaren 70, alleen als je ook inderdaad 100 reed, hoefde je nooit iemand in te halen alles reed harder.

13. Tees

Tees Forumguru

In t stuk op Autoweek uit de OP stat dat het gaat om elektronische begrenzing. Ook wel logisch, aangezien de hele aansturing van een elektrische auto elektronisch is (overigens geldt dat ook voor de meeste auto's van de afgelopen 15 jaar). Het lijkt mij dat de desbetreffende elektromotoren wel harder kunnen, ze hebben over het algemeen een behoorlijk bak aan vermogen. Als je kijkt naar de Enyaq, die levert 200+ pk, met een gewicht van 2000 kg. Ik vermoed dat die onbegrensd wel harder dan 160 kan, maar dat het VAG behaagt heeft dat niet toe te staan. Zal vast om een of andere technische reden zijn, al weet ik niet welke...

14. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Dan vind ik het de laatste jaren toch wel redelijk meevallen met dat "alles rijdt harder" als je zelf zo ongeveer op de Vmax zit.
    Zowel op de 100- als 130-trajecten rij ik doorgaans de Vmax plus 3 km/u op de gps, dus net binnen de bekeurbaarheidsnorm, en dan valt mij juist op dat ik maar heel zelden met een behoorlijk verschil word ingehaald. Er komt wel eens iemand voorbijkruipen, ik moet zelf (buiten de vrachtwagens) ook wel eens iemand voorbij die net een haartje langzamer rijdt, en dat is het da wel.
    Althans hier inhet rustige deel van het land...

Peter-036 vindt dit leuk.
  15. Cordoba

Cordoba Forumguru

Ik had het over de vorige eeuw waar de 100km/u toen massaal aan de laars gelapt werd. Ik zie hier af en toe wel voertuigen ver boven de toegestane snelheid langsvliegen, maar dat zijn vaak auto's met niet-Nederlands kenteken, of gastjes die net terugkomen van een plofkraak in Duitsland ofzo.

16. sitechris

sitechris Forumguru Donateur

Topsnelheid wel steeds minder belangrijk in de toekomst. Deels door de verplichting dat we aan de EV moeten (die gewoon teveel verbruiken op hoge snelheid) en deels ook doordat de Groenen in Duitsland waarschijnlijk de verkiezingen gaan winnen en we wrsnl vanaf 1-1-2022 ook in Duitsland niet harder dan 130 mogen.

Overigens is het begrenzen van je auto's vooral ook symboolpolitiek. Want de regels gelden niet voor Polestar of Alpine. Met andere woorden, de sportieve submerken van Volvo en Renault zijn de uitzondering. Want anders koopt niemand meer zo'n auto. Dan ben je in mijn optiek gewoon hypocriet.

TL@ vindt dit leuk.
  17. Rallye

Rallye Forumguru

@Canon-Eye Mogen of niet mogen is een andere discussie.

@sitechris En dat komt dus omdat het voor de industrie makkelijker is om geen versnellingsbak in te bouwen. Dus nog meer hypocriet.

18. Tees

Tees Forumguru

Hypocriet? Gewoon marketing jongens...denk je dat t goed verkoopt als ze zeggen "onze auto's kunnen niet boven de 180 want we vinden een versnellingsbak te duur"? Nee, een goed verhaal eraan hangen en de massa vindt het niet erg en misschien is t zelfs goed voor je imago.

Captain Hook vindt dit leuk.
  19. sitechris

sitechris Forumguru Donateur

Ik vind het hypocriet als je (idd vanuit marketinggedachte) gaat bleren dat je de auto's 180 max laat gaan vanwege verkeersveiligheid maar dat je sportieve submerk wel de uitzondering is. Dan moet je lef hebben en ook Alpine's en Polestars gaan begrenzen op 180. Maar dat durven ze dan weer niet omdat dan niemand een Alpine meer koopt. Lafaards.

TL@ vindt dit leuk.
  20. Captain Hook

Captain Hook Forumguru

Als het de heren (vrouwen?) fabrikanten ECHT te doen was om de verkeersveiligheid, dan werden absurde acceleratiemogelijkheden, idiote bochtsnelheden en bizarre topsnelheden subiet elektronisch en mechanisch onmogelijk gemaakt. Nog beter; het vehikel zou die natuurkundige mogelijkheden gewoon moeten ontberen.

En zouden alle autokopers eerst verplicht een desensibilisering training moeten volgen om hun hitsige en aggresieve verkeerskarakter te beteugelen. En een verplichte meeloopstage bij de trauma afdeling van een groot ziekenhuis waar alle verkeersslachtoffers binnenkomen.

Dan werd alle technische en maatschappelijke effort gericht op DIE veiligheid! Geen menselijke eigen wil meer om ongebreideld je als een waanzinnige in het verkeer te kunnen gedragen.

Maar guess what? Dat willen we allemaal niet. ;) C.q. pecunia binnenharken is veel belangrijk. En dat zal altijd ten koste blijven gaan van zaken van als welzijn, gezondheid en veiligheid.
    Aandeelhouders zijn belangrijker dan onze gezondheid! En dat geldt op vele gebieden. :wavecry:

VentoTDI vindt dit leuk.

Deel deze pagina