Toerenverloop na het chippen normaal?

TurboT

Forumguru
Hi Luitjes,

Een vraagje met mbt het toerenverloop. Is dit een normale gang van zaken? Auto is een tijdje terug gekieteld geweest. Ik vind het niet lineair lopen, maar met schommelingen.

 

B.Stuurder

Forumguru
Dat toerenverloop is niet goed, maar waarom zou dat iets te maken hebben met de tuning die op de wagen gezeten heeft?
 

ertromp

Forumguru
Gezeten?
Wie heeft er dan de origineel software opgezet?
Waarom is de software weer gewijzigd?
 

TurboT

Forumguru
Auto is gechipt door TVS :jaja:. Ik had het gevoel dat het mijn verbeelding was. Tot ik het een keer ging opnemen. Ik rij altijd de D of S dus dat merk je niet, omdat je schakelt. Ik had dus voor de grap handmatig geschakeld. Dus valt het nu meer op.

Ik ben gewend dat het toerenverloopt gelijkmatig loopt.

Bij het chippen bij TVS hebben ze minimaal 6 uur over gedaan.
 

Spinal

Forumguru
Maar hoe zit het nu precies? De auto is gechipt door TVS, daarna is de originele software terug gezet?
Waren de schommelingen merkbaar toen de auto gechipt was of nadat de originele software is terug gezet? Het hoort ieg niet zo te lopen
 

TurboT

Forumguru
Auto is gechipt naar een stage 1 zonder rollenbank/rapportage. Software is niet terug gezet.
 

Spinal

Forumguru
Dan zou ik deze video naar TVS sturen en vragen of ze het voor je fixen. Ik ga ervanuit dat ze dat zonder problemen gaan doen want dit toerenverloop is niet hoe het zou moeten.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar kan het niet zijn dat er alleen iets mankeert aan de toerenteller? Want zo op het oor gebeurt er niets raars
 

B.Stuurder

Forumguru
Ja het ziet er uit alsof je koppeling even slipt maar ik hoor dat niet.
Dit past in elk geval niet bij het beeld van een getunede auto. Terug naar TVS. 6 uur is ook wel errug lang hoor. Op maat op de bank kan al in een uurtje of twee
 

B.Stuurder

Forumguru
De 4e versnelling is wel 1:1, dus als er iets mis is met de koppeling, dan zie je het in deze versnelling.
Doet de wagen het alleen in 4 en alleen vlak voor de 4000 toeren?
Wat gebeurd er als je doortrekt en/of in een andere versnelling ?
 

TurboT

Forumguru
Ja het ziet er uit alsof je koppeling even slipt maar ik hoor dat niet.
Dit past in elk geval niet bij het beeld van een getunede auto. Terug naar TVS. 6 uur is ook wel errug lang hoor. Op maat op de bank kan al in een uurtje of twee

Ja duurde erg lang. TVS was niet tevreden met het resultaat. Ik heb een 1.2 TSI DSG BJ maart 2016.
Ik maak nog meer video's bij de andere versnellingen. Ik heb het gevoel dat deze uitschieters ook op andere versnellingen betreft. De uitschieters zie je voornamelijk bij de wat hogere toeren. Auto heeft iets van 39k gereden en een half jaar geleden heb ik het gechipt.
 

oco1979

Forumguru
Ja duurde erg lang. TVS was niet tevreden met het resultaat. Ik heb een 1.2 TSI DSG BJ maart 2016.
Ik maak nog meer video's bij de andere versnellingen. Ik heb het gevoel dat deze uitschieters ook op andere versnellingen betreft. De uitschieters zie je voornamelijk bij de wat hogere toeren. Auto heeft iets van 39k gereden en een half jaar geleden heb ik het gechipt.

Was het direct na het chippen ?
Want zie dat half jaar geleden gedaan is geweest.
Is dsgsoftware ook aangepast ?
 

TurboT

Forumguru
Was het direct na het chippen ?
Want zie dat half jaar geleden gedaan is geweest.
Is dsgsoftware ook aangepast ?

DSG is idd tegelijkertijd ook geoptimaliseerd. Mij is dit niet opgevallen tot ik een keer Manueel ging schakelen. Je trekt iets langer door met de versnelling waardoor het toerenverloop beter te zien is. Als je de D stand doet dan valt het minder op omdat je tussentijds schakelt.
 

oco1979

Forumguru
best eerst eens uitlezen of er foutmeldingen in staan.
Dan kan je verder zoeken.
Parameters bekijken en mee gaan rijden en zien waar en wanneer het juist voor doe.
Kan motorprobleem zijn maar ook dsg of onderstel.....
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Trangelang jij bent toch net voor mij geweest met tuning bij TVS, toch?
Met mijn auto zijn ze zelfs 2 dagen bezig geweest. Eerste dag een uur of 6, en de tweede dag een paar uurtjes.

Ik heb eigenlijk nooit erop gelet, maar nu ik je filmpje zie, zal ik het zelf ook een uit gaan proberen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook steeds meer 'perikelen' ervaar met de O3... Althans ik stoor me aan enkele zaken.

Niet dat ik je topic wil 'hijacken', maar wil even jou ervaring over het volgende, omdat je met zowat identieke setup rijdt;

Zodra ik op een rood verkeerslicht af kom gereden en rustig rem (tot hij ongeveer in zijn 2e versnelling zit), en het verkeerslicht springt plotseling op groen, en ik wil weer gaan versnellen, duurt het even voordat er weer kracht opgebouwd wordt door de motor, en zodra de kracht er komt, lijkt het alsof je een duw in de rug krijgt. Zoiets van 'when the turbo kicks in'.

Bovenstaande heb ik ook zodra ik in een woonwijk met veel verkeersdrempels rijd. Als ik een drempel heb genomen in de 1, en weer wil versnellen, wordt dezelfde duw in de rug gevoeld.

Nog zoiets; kom ik op een rood verkeerslicht afgereden, begin ik rustig aan te remmen. De bak schakelt naarmate de snelheid gelijkmatig in versnellingen terug. Maar als de bak naar de 1e versnelling terugschakelt, lijkt het alsof letterlijk het anker even uitgegooid wordt. Erg merkbaar dat hij dan even extra geremd wordt door de lagere versnelling die ingeschakeld wordt.

Bovenstaande punten vind ik erg irritant te noemen. Hoe ervaar jij dit?

Ik ga ook in de manual stand kijken hoe de auto dan reageert.
 

CDK

Forumguru
Mijn betere helft heeft een Fabia 1.2 TSI, handbak, gechipt bij VAG Techniek in Nuenen en bij het doortrekken in de versnellingen zie ik in de tellerunit hetzelfde als wat ik op het filmpje zie. Joost mag weten wat het is....
 

oco1979

Forumguru
Filmpje eens bekeken.
Loopt inderdaad wat hakerig ,voel je dat in het rijden ook ?
Zou eens met diagnosetoestel de toerentalen bekijken of die ook zo verloop is.
Tesnood met een scoop
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik vermoed dat dit verschijnsel door de DSG wordt veroorzaakt.
Ik heb namelijk precies hetzelfde, maar dan in de 3 en de 5.
En mijn auto is niet getuned.
 
Bovenaan Onderaan