Toerenteller "danst" bij constante snelheid

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum:
Jeroen uit Assen, sinds enige dagen trots eigenaar van een Superb II combi Elegance Business 1.8 TSI met DSG bak.
Dit is mijn eerste Skoda en ik ben er als een blok voor gevallen. Ik heb in het verleden Audi, BMW en Volkswagen gereden, en de laatste jaren heel veel probleemloze kilometers (!) in een Renault Laguna 2 liter Turbo gemaakt, maar na een korte proefrit in deze Superb was het besluit om te kopen snel gemaakt :jaja:

Ik heb inmiddels een paar honderd kilometer in de auto gereden, en het is mij vandaag opgevallen dat de wijzer van de toerenteller bij een constante snelheid (bv 100 km/u op cruise control) een beetje "danst", en ik denk het zelfs te kunnen voelen in een soort cadans, lichte deining, in de auto. Zolang je zonder CC rijdt, en dus zelf het gaspedaal bedient valt het niet echt op, en bij stationair draaien staat de wijzer van de toerenteller strak stil.
Mijn auto heeft een kilometerstand van ruim 208.000 maar er is een nieuwe "strip motor" geplaatst bij 135.000. Dat was voor mij genoeg geruststelling als het zou gaan over het hier ook bekende olie verbruik van dit blok.
Ik heb inmiddels het één en ander gelezen over "slip" in de DSG: Is deze toerenschommeling daar een voorbeeld van?
Moet ik mij hier zorgen over maken, of is het eigenlijk "normaal" voor deze auto's (bij deze kilometerstand)?
Is het een reden om garantie te claimen? (Ik heb nog enige maanden garantie op de auto)
Of is er een eenvoudige remedie voor?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Jeroen
 

BigCheese

Forumguru
Blijkbaar gaat het niet alleen om een dansende toerenteller, als je ook voelt dat er een bepaalde cadans in de auto zit. Het klinkt als een slippende/versleten koppeling. Ik zou ermee teruggaan, als er nog garantie is.
 

Highway

Forumguru
Betreffende de link van @eriktv - ik heb ook last gehad van een dansende naalden. Ik voelde niets qua schokjes etc. maar de meter danste wel rond de 50km/u.

Dit is wel met een handbak, ook 1.8tsi. Je zegt dat je het een beetje kan voelen - dat kon ik absoluut niet. Ik heb het tellerhuis gedemonteerd, alle contacten schoon gemaakt en weer terug geplaatst. Probleem was bij mij opgelost maar ik weet ook zeker dat het in de tellerunit zat.
 

Fmoon

Forumguru
Ik had ooit ook eenzelfde auto. Begin olie te zuipen en die naald begon ook te bewegen (35dkm) dealer heeft hem toen voor een goed bedrag van mij teruggekocht. Wellicht een idee om eens te informeren bij de DSG dokter of hun hier info over hebben.. dan kan je onder garantie nog ermee aan de slag.
 

haassie

Forumguru
Mijn auto heeft een kilometerstand van ruim 208.000 maar er is een nieuwe "strip motor" geplaatst bij 135.000. Dat was voor mij genoeg geruststelling als het zou gaan over het hier ook bekende olie verbruik van dit blok

Wat is een stripmotor als ik zo vrij mag zijn dat te vragen?.....als dat gewoon hetzelfde type blok is uit een andere auto zonder modificatie dan geeft dat 0,0 garantie voor wat betreft olieverbuik....dat terzijde.

Voor wat betreft de schommeling in toerental op constante snelheid:

https://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?t=117621&start=2580 (halverwege staat een screenshot van een TPI)

Hoop dat het de eerder genoemde vervuilde tellernaalden zijn maar kan ook het fenomeen uit het artikel zijn. Heb al een aantal slippende koppelingen gehad, echter deden die het in de versnelling....waarbij het toerental op sommige momenten in stapjes omhoog ging.

Ik zou zowieso terug gaan zolang je garantie hebt, zeker als het niet alleen optisch (naald beweegt) maar ook voelbaar is.
 
Bedankt voor het meedenken en jullie reacties tot nog toe!
Ik ga morgen even contact zoeken met een DSG specialist om het fenomeen voor te leggen, wordt vervolgd..

Die TPI lijkt eigenlijk precies te beschrijven wat ik meen te ervaren, maar mijn auto doet het ook als deze op temperatuur is.
Is er een eenvoudige manier om te testen in welke staat de koppeling is?
Is daar een trucje voor?

@haassie : Een strip motor is een kaal motorblok (ik denk alleen het onderblok, maar dat is mijn eigen invulling) waar dan de diverse onderdelen van het oude blok weer op gemonteerd worden. Bij mijn auto is dit met zekerheid een nieuw blok geweest dat door de dealer (Century in Groningen) is ingebouwd toen de auto zo'n 5 jaar oud was. Dat is indertijd waarschijnlijk nog met een coulance regeling gebeurd, maar het neemt niet weg dat het een prijzige aangelegenheid geweest moet zijn. (Deze wijsheid heb ik niet van mezelf, maar is me bevestigd door Century op basis van de aantekening in het onderhoudsboekje :D)
 

haassie

Forumguru
Testen kan. Op handmatig schakelen zetten en vanaf een 1500 toeren versnellen (volgas?) en kijken of de naald sprongetjes maakt of vloeiend door loopt. Heb altijd begrepen dat bij volgas de DSG de microslip volledig wegregeld....vandaar dat met 3/4 gas wellicht beter is, omdat dan de slip nog geregeld wordt. Daarnaast zijn er bepaalde velden die uitgelezen kunnen worden met VCDS (of ander) om te zien hoever de aanpassing van de plunjers is....aan de hand van het aantal mm kan de staat van de koppeling een soort van worden bepaald. Maar goed de mijne slipte ook al na de eerste vervanging terwijl de platen nog steeds "vers" waren...gelukkig garantiewerk na een hoop gezeur.

Voor wat betreft de revisie...duidelijk verhaal.Hangt er nog steeds vanaf welke zuigers/veren men heeft gemonteerd. Als dit een nieuwere versie is met wafelstructuur dan is het OK. Waren het nieuwe zuigers met dezelfde dunne "probleem" veren dan kan het oliespook nog steeds voorbijkomen...Ik heb mijn auto in november helaas moeten laten reviseren waarbij er zuigers met hogere zuigerveren en wafelstructuur zijn gemonteerd. Heb mijn auto bij 122dkm gekocht en tot 190dkm nagenoeg geen olieverbruik, althans geen meldingen....ik dacht ook goed te zitten. Helaas....daarna ging het snel bergafwaart tot 1l op 1000km ...keuze tussen verkoop met groot verlies (iedere dealer/handelaar kent het probleem) of revisie en nog even doorrijden....caught between a rock and a hard place....het geld krijg ik immers nooit meer terug ,en doorijden was geen optie, en verkoop niet mogelijk. Van het weekend gecheckt en nog 0 verbruik (3300km)....vandaag de olie gewisseld na 3000km inloop periode.fingers crossed!
 
Dat testje ga ik binnenkort even doen Haassie, bedankt voor de tip!
De komende dagen ben ik even uit de running vanwege wat lichamelijke troubles, maar wordt vervolgd!
 

CDK

Forumguru
Even een aanvulling op bovenstaande.

Het testen van de DSG 7 kan je inderdaad zelf, je kan dan het beste even de 4e versnelling selecteren, de 4e versnelling maakt namelijk gebruik van de 2e koppeling en dat is de koppeling die het meest te lijden heeft. Duw de pook vanuit de D stand handmatig naar rechts en geef rustig gas, vanaf ongeveer 1700rpm moet je dan vol accelereren maar NIET de kickdown intrappen, dus NIET door de klikstand in je gaspedaal!! Let hierbij goed op je toerenteller, als je deze ineens omhoog ziet schieten en vervolgens weer terug ziet zakken dan is het tijd om je beurs te trekken voor een nieuwe koppeling :jaja:
 

svda

Actief lid
Een Laguna 2 zonder problemen? Dat kan nooit :D.

Maar het probleem met dansende toerenteller heb ik juist bij mijn km teller vanaf 50km/h t/m 80km/h. In het begon irriteerde ik er erg aan maar inmiddels gewenning geworden :laugh:
 
Het is mij eindelijk gelukt om de DSG even te kunnen testen zoals hierboven beschreven (door een medische ingreep heb ik de afgelopen weken helemaal niet kunnen rijden :cry:)
Gelukkig is me daarbij niets vreemds opgevallen en pakt de auto het accelereren goed op (en loopt de toerenteller ook zonder schokken of sprongen gewoon strak op). Dat vind ik toch een hele geruststelling :jaja:

Als het dansen van de toerenteller mogelijk door een vervuild contact o.i.d. veroorzaakt wordt, dan heeft de oplossing wat mij betreft veel minder prioriteit (misschien is het inderdaad dan ook een kwestie van wennen!)

Ik heb nog wel even geprobeerd te ontdekken waar de voelbare cadans bij constante snelheid (eigenlijk vooral bij snelheden tussen 80 en 100 km/u) dan vandaan kan komen, en ik krijg het vermoeden dat het ook uit de (voor-) banden kan komen. Mijn auto is voorzien van Dunlop zomerbanden en ik heb al een keer eerder (toentertijd bij een Audi A4) te maken gehad met Dunlop banden die na verloop van tijd niet meer perfect rond bleken te zijn..
Wordt vervolgd!

@svda: Een Laguna 2 zonder problemen? Dat kan nooit :D.
Toch wel... Het klinkt als ongelooflijk verhaal maar mijn 2.0 Turbo had 325.000 km op de teller en reed nog steeds zonder noemenswaardige problemen rond (en doet dat nu waarschijnlijk nog steeds in Polen!). De enige reden dat ik toch afscheid heb genomen was dat ik het bedrag voor 4 nieuwe banden, een nieuwe distributieriem en een grote beurt, liever in een volgende auto wilde steken (zeker omdat het bij elkaar ongeveer het dubbele van de waarde van de hele auto was!)
Maar ik heb daar vooralsnog zeker geen spijt van hoor! Ik vind de Superb echt een hele fijne auto, echt een klasse beter, en ik hoop dat ik daar de komende jaren nog veel plezier aan ga beleven!
 
Bovenaan Onderaan