Toerentalsensor BKY motor

cees49

Nieuw lid
Ik krijg een G28 melding (Geen signaal Toerentalsensor).
Nieuwe besteld (type Bosch).
Bij poging tot vervangen blijkt dat de nieuwe Bosch sensor helemaal niet past en ook de stekker heeft een andere afmeting en tot mijn verbazing is de oude helemaal niet aangesloten (met een plastic afdekdop niet doorverbonden).
De plaats waar de sensor zit komt exact overeen met de gegevens die ik heb ,helaas enkel tot bouwjaar 2002
Vraag is nu wat is er gewijzigd in de motor en specifiek het toerentalmeetsysteem.
De motor is van het type BKY
officiele kentekenregistratie jan 2005 , dus ik neem aan dat de motor nog in 2004 geproduceerd is.
van welke sensor komt nu de foutmelding en waar is deze te vinden of is de toerentalsensor verplaatst zodat misschien het Bosch type toch past, maar waar zit hij dan?
 

cees49

Nieuw lid
Auto loopt al jaren zonder problemen . Sensor is met een VW afdekkap buiten gebruik gesteld , dus door Skoda gedaan . Als ik hem nu aansluit krijgt de ECU van 2 sensoren toerentalgegevens , hetgeen volgens mij niet echt bevordelijk is.
Vraag blijft waarvandaan heeft de auto al die jaren zijn toerentaldata vandaan gekregen.
Deze aanpassing moet officieel ddor Skoda gedaan zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Ik begrijp dat je een oude versie hebt gebruikt om de plaats van de toerentalsensor te vinden. Je hebt misschien bij een BBY blok gekeken? Kan het zijn dat de plaats van de afdekdop, voor oudere motortypes is (en dat dezelfde basis gebruikt is voor het BKY-blok), en dat bij de BKY een betere plek voor de toerentalsensor is gevonden?

BBY en BKY zijn dacht ik vergelijkbare blokken, alleen is de BKY iets nieuwer, maar wel beiden 1.4 16V blokken met 75pk als ik me niet vergis.
 

cees49

Nieuw lid
Ik vermoed ook dat er zoiets gebeurt moet zijn. De BKY moet nagenoeg identiek zijn aan de BBY, behalve dat in dit geval de plaats van de sensor verandert is. Er zit een sensor op de plaats die de BBY aangeeft alleen is de stekker afgedekt en ik heb ook geen contrastekker in de nabijheid kunnen ontdekken. Nu even zoeken waar dan de tweede sensor nu zit.
 

Skoder

Lid
Sorry voor de enorme schop op dit topic, heb hier een F1 met een 1.4 BKY motorizering.

Nu loop ik tegen de G28 melding aan maar ik zoek eigenlijk een goed plaatje waarop staat waar de sensor moet zitten, ik vermoed aan bestuurderkant tegen het schutbord aan.

Heeft iemand nog een haynes uitdraai ? Alvast bedankt!
 

Ronnie

Forumguru
Bij de BKY zit de motortoerentalsensor aan de achterzijde van het blok, aan de vliegwielzijde.
Je kunt er alleen van onderen bij.

Ik heb documentatie (Elsawin) bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • Motortoerentalsensor BKY.doc
    149,5 KB · Weergaven: 70

Skoder

Lid
Bij de BKY zit de motortoerentalsensor aan de achterzijde van het blok, aan de vliegwielzijde.
Je kunt er alleen van onderen bij.

Ik heb documentatie (Elsawin) bijgevoegd.
Super bedankt Ronnie, je helpt me echt uit de brand.

Van onderen erbij, dat vreesde ik al, het weekend de krik eronder en kijken.
 

Skoder

Lid
Nou, kleine update, van onder kon ik er wel bij maar lastig sleutelen, vanwege -als ik mij niet vergis- de stuurbekrachtiging.

Uiteindeijk de sensor los kunnen halen. En dan blijkt dat deze is niet doorverbonden zoals cees49 meldde, dus er moet ergens anders een sensor zitten.. ??

Zoja waar ?
 

Skoder

Lid
Bovenop het kleppendeksel, een hallsensor.
Dit is de nokkenaspositiesensor.
Klopt maar is dat dan de sensor die de p0322 storing geeft?

Ik heb het even gelaten voor wat het is, kan er niet goed bij en breng hem bij een goed adres.

Desondanks bedankt Ron!
 

Skoder

Lid
Die sensor g40 geeft een andere storing.

Jij hebt een storing van sensor g28
Ja, dat lijkt de storing aan te geven als ik de site van Gerrit Speek mag geloven. Dat is een hele handige site.

De dealer heeft inmiddels de sensor vervangen en de problemen zijn verholpen. :)

Bedankt voor het meedenken mensen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi,

Ik kamp met hetzelfde probleem en vroeg mij af waar de sensor zich bevind op een AUA.
Mijn garagist vertelde mij dat er dus verschillende type zijn en niet wist welke ik moet hebben en ook niet waar deze zich op mijn blok bevind.

Ik hoop dat iemand dit wel weet :tongue:


Alvast bedankt voor eventuele moeite.
 

Skoda85

Nieuw lid
Hallo allemaal, ik ben net nieuw hier en heb hetzelde probleem met mijn Skoda fabia combi uit 2005, kenteken 99-PP-XP
Auto valt soms uit bij stoplicht, houd flink in en soms slaat de toetenteller naar 0 en weer terug met een schok.
Heb de auto uitgelezen en krijg storingscode PO322 oftewel geen signaal toerentalsensor.
Kam iemand mij vertellen waar deze sensor zit want ik kan hem niet vinden, indien mogelijk met een afbeelding, alvast bedankt
 

Antera

Donateur
Hallo allemaal, ik ben net nieuw hier en heb hetzelde probleem met mijn Skoda fabia combi uit 2005, kenteken 99-PP-XP
Auto valt soms uit bij stoplicht, houd flink in en soms slaat de toetenteller naar 0 en weer terug met een schok.
Heb de auto uitgelezen en krijg storingscode PO322 oftewel geen signaal toerentalsensor.
Kam iemand mij vertellen waar deze sensor zit want ik kan hem niet vinden, indien mogelijk met een afbeelding, alvast bedankt

Misschien handig te vermelden wat voor motor erin ligt om dit op te zoeken voor je.
 

Skoda85

Nieuw lid
Helaas weet ik niet welke motor erin zit vandaar vermelding kenteken,hoop dat iemand het kan achterhalen,of kan ik het zelf ergens op de auto vinden ?
 
Bovenaan Onderaan