Toerental

Albertambu

Nieuw lid
beste leden , mijn naam is Albert en rijd al sinds 2008 een Skoda Octavia 1 Combi( Ambiance ), heb deze nieuw gekocht en heeft vlgs het onderhoud schema de beurten gehad.
KM 108.000 en ik heb nu een probleem.
wanneer hij stil staat draait hij ongeveer 800 toeren maar na gas geven ( sta stil ) gaat hij varieren tussen de 1400-1600 toeren.
Garage heeft het gasklephuis schoongemaakt maar heeft geen succes gehad, inleren kon helaas niet. bleef hetzelfde doen. ook een nieuw gasklephuis bleef deze klacht
Bij uitlezen geeft hij geen foutcodes/meldingen.

nu mijn vraag , Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe is het verholpen ?
Wanneer de garage moet gaan zoeken kost het per dag € 800.

Graag uw ideeen , alvast bedankt ,

Albert
 

CDK

Forumguru
Garage heeft het gasklephuis schoongemaakt maar heeft geen succes gehad, inleren kon helaas niet. bleef hetzelfde doen. ook een nieuw gasklephuis bleef deze klacht
Bij uitlezen geeft hij geen foutcodes/meldingen.
nu mijn vraag , Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe is het verholpen ?
Wanneer de garage moet gaan zoeken kost het per dag € 800.

Bij welke garage ben je geweest? Skoda dealer? Vaag dat ze het gasklephuis niet ingeleerd krijgen.....
Ze gaan er al bij voorbaat van uit dat het minimaal een dag zoeken is en dus maar direct een dagtarief afgeven?
 

Spierings

Forumguru
Gasklep moet altijd ingeleerd worden...

Zou zelf een goed gesprek met de garage doen, jij hebt nu al extra kosten gemaakt omdat ze de gasklep onnodig vervangen hebben ..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Exact @Spierings, dit lijkt op pure onkunde, vandaar dat ik probeerde te achterhalen welk garagebedrijf dit is onnodig een klant op kosten jagen.
 

Albertambu

Nieuw lid
de eerste die er naar keek was een lokale garage , die heeft het gasklephuis vervangen na deze grondig gereinigd te hebben. ook de nieuwe kreeg hij niet ingeleerd.
Hij is vervolgens naar de skoda dealer gereden , is aan de computer aangesloten en gaf geen foutcodes. Ook hij heeft snel geprobeerd hem in te leren maar door tijdgebrek niet gelukt.
Heb hem gesproken en zegt nog wel wat foefjes te hebben , maar als dat niet lukt moet hij gaan zoeken en kwam op bovengenoemd bedrag uit .
Vandaag ook naar CORDAAD geweest om elektrisch na te laten kijken en dynamo spanningsregelaar en accu waren goed . Vroegen hier niets om wat een Service.

Hoop dat iemand nog suggesties heeft .

Albert
 

CDK

Forumguru
Komt er op neer dat je een nieuw gasklephuis betaald hebt die je niet nodig had. Beetje jammer! Zoals gezegd, een gasklephuis moet ALTIJD ingeleerd worden, ook als het originele gasklephuis gereinigd is. Pas als dat correct gedaan is weet je of er eventueel nog een ander probleem is.
 

Cordoba

Forumguru
Even voor de duidelijkheid die 1400-1600 rpm is bij warme motor? Welke temperatuur geeft de auto aan als ie deze 'kuren' heeft?

Wat de garages betreft: algemene garage geeft niet de indruk vakkundig te werk te gaan (en met de juiste gereedschappen), maar ook de dealer maakt geen goede indruk: inleren van de gasklep heb je de juiste spullen nodig, en als je dat als dealer niet lukt, dan heb je blijkbaar gebrek aan kennis van zaken.

Ik zie dat het blijkbaar om één van de laatste Octavia's I gaat: zit hier een originele Skoda radio in, of heb je een aftermarket autoradio?
 

turboturbo

Forumguru
Dus door tijdgebrek niet aan inleren toe gekomen? Terwijl nu juist die stap van cruciaal belang is.... :nono:

....en wel een hele dag verder willen zoeken voor je a 800,- per dag? :facepalm:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Sjabba

Senior Member
Mijn gasklep bij de dealer laten inleren. Koste 25,- en was met 10 min klaar. Dat is je stap 2.
Stap 1 is nooit meer naar die garage gaan waar je geweest bent. 800,- per dag zoeken. Wat een onzin zeg. Die heeft er geen weet van en/of geen zin in.
 

Spierings

Forumguru
Mijn gasklep bij de dealer laten inleren. Koste 25,- en was met 10 min klaar. Dat is je stap 2.
Stap 1 is nooit meer naar die garage gaan waar je geweest bent. 800,- per dag zoeken. Wat een onzin zeg. Die heeft er geen weet van en/of geen zin in.


Van wat ik lees is die schatting van 800 van de dealer welke er even naar gekeken heeft.. Die 800 euro voor een dag zoeken is dan ook geen onzin... Dat zijn gewoon dealerprijzen... Voor een universeel bedrijf is het wel aan de hoge kant..

Uit die schatting kun je geen oordeel trekken. Het is maar net hoe het gevraagd is.. Als jij morgen diverse dealers belt en vraagt wat één dag storingzoeken kost zal je soortgelijke bedragen krijgen.. Dat betekend niet dat ze niet weten wat ze doen of geen zin hebben.. Het is maar net hoe het gevraagd/uitgelegd wordt...

Natuurlijk is de schatting hoog maar je weet vooraf niet hoe lang je bezig bent, het is niet altijd in 10 minuten opgelost..
 

Sjabba

Senior Member
Ik geloof nooit dat het om een dealer gaat. Je kan toch wel diagnose stellen binnen 1 dag?
Een verhoogd toerental, gasklep is vervangen, gasklep is niet ingelezen en dan aangeven dat het verderzoeken 800,- per dag kost.
Dat lijkt mij een garage die er verder geen zin of weet meer van heeft. Hij rijdt naar de Skoda dealer en die leest geen fout codes maar geen tijd om in te leren, dat kost 10 minuten.
 

Spierings

Forumguru
@Sjabba inleren kost inderdaad 10 minuten als het gaat, maar het gaat niet altijd even handig.. en er moet dus gezocht worden naar de oorzaak..

Diagnose zal wel sneller kunnen maar dat weet je vooraf niet... Vandaar mogelijk de hogere schatting..
 

Tachi

Actief lid
Tja, niet zo'n duidelijke probleemomschrijving. Kan veel oorzaken hebben.

- Vals lucht na de klep zou kunnen, maar dat zal je motormanagement compenseren door de fuel trim aan te passen en niet door te spelen met de stand van je gasklep. Lijkt me niet waarschijnlijk.
- Defecte kabels van/naar het gasklephuis misschien. Als je motormanagement verkeerde waarden ontvangt m.b.t. de positie van je gasklep, dan kunnen er mogelijk schommelingen in de toeren ontstaan. Kan dus mogelijk ook door het niet inleren.
- Een knik in je gaskabel die in een bepaalde stand in/uitrekt waardoor schommelingen in toeren ontstaan.

Geen idee. Maar begin eerst maar met inleren en laat het ons weten. Denken we daarna eventueel verder met je mee :)
 

oco1979

Forumguru
garageverhaal :pieker::sterretjes:.

Dealer geen tijd om in te leren :pieker:.

Denk dat he naar deze garage en dealer niet moet gaan.

Woon je ver van ? :

VAG techniek
Den Binnen 10
5674TW
Nuenen.

Veel positief van medeforumgebruikers gehoord.

Vrees dat je anders van kasje naar de muur zal gaan.

Kan wel inkomen dat je gasklep reinigt en deze erna niet meer kan inleren , troep kan inwendig op de printplaat komen.

Dat is ook zo met EGR-klep, zeker als die volledig dicht is.

Inleren zal hier toch moeten.

Temperatuur is ook een terechte opmerking.
 

Albertambu

Nieuw lid
de auto is eindelijk gemaakt.
nadat de sludge uit de karterventilatie slang was verwijderd , deed hij het nog.
daarna gasklephuis vervangen : deed het nog,
daarna 2 thermostaten vervangen , deed het nog,
daarna stuurmotor vervangen en het euvel van het toerental is verholpen.

Garage Hoogenboom Skoda dealer , dank voor jullie geduld en reparaties en het coulant zijn met de rekening
DIKKE pluim
 
Bovenaan Onderaan