Toerental vraagje

Beste forummers,

Sinds afgelopen week hebben we een mooie groene Octavia Combi gekocht uit 1999 met 1.6 motor.

Erg blij mee, maar heb wel direct een vraag (en hoop natuurlijk gebruik te mogen maken van jullie kennis)

De auto rijdt over het algemeen goed, behalve als ik laag in de toeren zit (dus ongeveer 40 kmh in 4, 30 in 3) begint de auto enorm te bokken. Nog lager in de toeren is het bokken over.

Ik heb gescand op fouten en ik kom de volgende storings-code tegen:
00533 - Idle Speed Regulation
19-00 - Lower Limit

Ik ben van plan om dit weekend als begin het gasklephuis schoon te maken en de boel te inspecteren op lekkage.

Wat me echter ook opviel en daar gaat de vraag over: als ik met stilstaande auto en versnelling in vrij het gaspedaal intrap en stabiel op bijv. 2000 rpm houdt, zakt bij gelijkblijvende stand van het gaspedaal het toerental in.

Is dit normaal (ben het nog nooit eerder tegengekomen, maar je weet maar nooit), of is dit een indicatie van een probleem en wijst dit misschien in een bepaalde richting?

Ideeen zijn van harte welkom!

Alvast bedankt.
 

newwolf84

Forumguru
de foutcode laat via de site van Gerrit Speek dit zien:



nl Stationair toerental regeling
du Leerlaufdrehzahlregelung
en Idle Air Control (IAC) Regulation

Mogelijke verschijnselen:
  • Stationair toerental te laag
  • Verhoogd brandstofverbruik
Mogelijke oorzaken:
  • Er is een luchtlek tussen de Luchtmassameter en de motor
  • Luchtfilter vuil
  • Gasklephuis vuil / defect
  • Klep luchtregeling stationair toerental (N71) zit klem / is defect
  • Bedradingen en/of aansluitingen van/naar Klep luchtregeling stationair toerental (N71) defect
  • Brandstofinjector(en) defect
  • Brandstofpomp verstopt / defect
  • Luchtmassameter (G70) defect / vuil
  • Onjuiste werking van de EGR
Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer luchtlekken tussen de Luchtmassameter en de motor
  • Luchtfilter vervangen
  • Leer het Gasklephuis (opnieuw) in
  • Check / repareer aansluitingen en bedrading van/naar Klep luchtregeling stationair toerental (N71)
  • Check (meetwaardeblokken) / maak schoon / vervang de Klep luchtregeling stationair toerental (N71)
  • Check (meetwaardeblokken) de brandstofpomp
  • Check (meetwaardeblokken) de brandstofinjector(en)
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang de Luchtmassameter (G70)
  • Check (meetwaardeblokken) de EGR werking
misschien dat @Monteurtje of een ander hier nog wat zinnigs over kan zeggen ?
 

Monteurtje

Forumguru
Motorcode is wel even handig. AKL??
Je kan zo al een paar dingen nakijken die Newwolf gepost heeft. Gasklephuis is verdachte nummer 1.
Afhankelijk van de motorcode moet die wel in basisafstelling gezet worden. En bij een AKL motor op speciale manier. In ieder geval met testkast.

Verder geef je aan dat het toerental zakt bij het op toeren houden van de motor.
Nu is het zo dat de 1.6 MPI motoren van Skoda dat eigenlijk allemaal. Dat het toeren kan schommelen als je bijvoorbeeld constant op 2500 toeren wil houden. Dit merk ik altijd bij de viergasmeeting voor de APK. Wat ik dan doe is verbruikers aanzetten. Verlichting, airco, achterruitverwarming enz. Dan blijft het toerental wel stabiel.
In jou geval zou het ook met de storing te maken kunnen hebben.
 
Dank voor het meedenken.
Ik had de omschrijving ook al gevonden op de site van Gerrit Speek.
Het ging er me alleen om of het gedrag van de motor (dus het inzakken van het toerental bij een ingedrukt gaspedaal) normaal was.

@Monteurtje: Ik wist niet dat er verschillende 1.6-jes geleverd waren. Volgens de site van Parts Base heb ik inderdaad een AKL
 
Bovenaan Onderaan