Toerental leid eigen leven

tist

Actief lid
't Ja ik weet niet juist waar het te posten dus doe ik het maar hier.
Kennis zal hier wel voldoende aanwezig zijn he:D

Is het normaal dat als je stopt, ingedrukte koppeling of gewoon in vrijstand je toerental zo rond de 1000X blijft, om dan af te zakken naar een +/- 870 als je echt tot stilstand bent gekomen?

Verder van zodra je beweegt zonder versnelling te kiezen je toerental omhoog gaat tot +/- 1000x tot je wederom stopt.

En dit fenomeen gebeurd ook als je achteruit bolt zonder versnelling te kiezen, ik vind dit niet normaal, en kan me niet herinneren dat het voordien ooit zo was, ik vind het persoonlijk ook heel onveilig ook.

Als dat zo wel is bij Skoda dan valt het me pas nu op. Je hoort het uiteraard ook.

Bakkertje

Forumguru
Mijn Passat 1.6 TDI doet dit ook regelmatig, heeft met het regenereren (zo die is best lastig te typen..) te maken.

Antera

Donateur
Iss idd het regeneren van de motor. dat is de oorzaak dat de toerentallen kunnen varieren

Edition2015

Forumguru
Volgens mij gaat het niet om het "regeneren", dan blijft het toerental rond de 1000, en zakt niet.
Hier wordt volgens mij bedoelt dat het toerental stijgt bij rollen ten opzichte van stilstand.
Mijn auto doet dit ook, ik vindt het zelfs prettig, je kan in de file bijvoorbeeld "rollen" op de koppeling zonder gas te geven, de motor slaat niet af, maar of het hier voor bedoelt is weet ik ook niet.

oco1979

Forumguru
mijne S2 doe dat ook.
Iets hoger toerental is soms wel gemakkelijk in fille,parkeren,draaien enz...
Meestal regeneraren van de DPF die bezig is.
Geen paniek.

auriga

Forumguru
als ik voor een stoplicht wacht in 1e versnelling met koppeling volledig ingedrukt zakt het toerental naar rond de 750rpm. Laat ik de koppeling iets opkomen (zonder dat ie aangrijpt) dan gaat het toerental richting 1000rpm, alsof ie bang is om af te slaan. Ben er inmiddels wel aan gewend
(O3 greenline TDI )

tist

Actief lid
't Ja blijkbaar is het normaal, blijf toch twijfelen daar het me vòòr het laatste onderhoud nooit is opgevallen.
En met regenereren heeft het niets te zien dan blijft hij hoger in toeren draaien, de ventilator ook, en nu en dan ruik je ook iets raars, nu helemaal niet.
Heb ook een tel van die laatste garage gekregen met het aanbod van "herstelsoftware" !?! te laten instaleren.
Heb daar nog nooit van gehoord, en als er iets dient gewijzigd te worden dan krijg ik daar een officieel schrijven van, tot op heden nog niets oficieel gezien .....

Bovenaan Onderaan