Toerental bij ingedrukt rempedaal DSG warme/koude motor

pkrijgsman

Senior Member
Skoda broeders,

Weer een verschijnsel wat vragen oproept. Gisteren een rit naar A'dam gemaakt, 2u gereden. In de buurt van A'dam veel file moeten rijden, motor was warm, koelvloeistof 90 graden, olie ong 85. Maar nu: bij het volledig intrappen van het rempedaal zakt het toerentaal naar 750 rpm. Laat ik het pedaal iets (!) opkomen, dan grijpt de koppeling aan én verhoogt hij naar 1000 rpm. So far, so good... denk ik...

Nadat ik weer terug moest, warme motor-90 graden koelvloeistof, olie was 55 graden, bleef het toerentaal hangen bij volledig ingetrapt rempedaal bij 1000 rpm. Is dat simpelweg omdat de motor dan 'te koud' is? Dat hij het toerental wat hoger houdt? Want deze waarden vind ik niet echt voor een 'koude motor'. Kunnen jullie hier iets over zeggen? (Of, zoals een van jullie zei, is dit mierenplassen voor gevorderden en hoef ik me verder geen zorgen te maken?)

Dank!

Hi Pkrijgsman,

Ik ben bekend met het verschijnsel...bij een ietwat koudere motor blijft het toerental iets hoger stationair lopen. Waarschijnlijk heb je ook gemerkt dat het start/stop systeem niet inschakeld bij een motor die net een paar minuutjes loopt?! Nu dat het kouder is valt het me ook wat meer op.

Niets om je ongerust over te maken.

Bovenaan Onderaan