Toch maar vreemd gaan...

Wallie

Lid
Sinds 1,5 jaar mag er bij ons op het werk geen Skoda meer geleased worden, we zijn door bezuinigingen overgeleverd aan 8 merken. Luxe probleem dus ;)

Afgelopen week heb ik mijn nieuwe leaseauto dan toch besteld: een Ford Focus 1.6 tdci Trend Sport, het nieuwe model, levering in juni.
Helaas, voor mij dus geen Skoda meer, maar t/m juni zal ik met plezier de 160.000km vol maken :D

JvK

Lid
Mooie stap!
Je gaat er sowieso op vooruit tov de Fabia. Aangezien je nieuwe vergelijkbaar is met de Octavia.
En aangezien het een compleet nieuw model is, is deze waarschijnlijk nog beter ook.

Bakkertje

Forumguru
Een Focus heeft zeker een paar pluspunten qua uitrusting redelijk vergelijkbaar met een Skoda. Welke 1.6 versie heb je besteld, de 95 of 115 pk variant?
Zelf heb ik een jaar in een 90 pk 1.6 tdci gereden, dat viel me echt heel zwaar tegen, het koppel onderin was echt een drama bij die motor, ik hoop dat ford daar iets voor verzonnen heeft..

Wallie

Lid
Ik heb de 115 pk besteld. Ik verwacht dat hij vergelijkbaar zal zijn met mijn huidige 1.9, al heb ik er nog niet in proef kunnen rijden (hij is gewoon nog niet op de markt). Qua wegligging schijnt hij erg goed te zijn, wat ik nu lees in de eerste testen ervan, dus ik kijk er erg naar uit! En dat alles nog per maand 4euro goedkoper als m'n Fabia (20% bijtelling v. 25), 't is me ff binnenlopen.

hemi24

Forumguru
Zelf heb ik een jaar in een 90 pk 1.6 tdci gereden, dat viel me echt heel zwaar tegen, het koppel onderin was echt een drama bij die motor, ik hoop dat ford daar iets voor verzonnen heeft..

Was ook mijn conclusie voor de 1.6 met 109pk, maar dan als originele HDI (ford koopt de 1.6 diesels in bij PSA) in een 308SW (en vervolgens ook 3008)... 1 t/m 4 gaat nog, in 5 en 6 is de fut er compleet uit..!

Sinds ik de 1.6 CR TDI heb in mijn huidige O2, mis ik ook de pit (onderin) t.o.v. de 1.9 TDI met evenveel vermogen... (helaas)

Ronnie

Forumguru
Was ook mijn conclusie voor de 1.6 met 109pk, maar dan als originele HDI (ford koopt de 1.6 diesels in bij PSA) in een 308SW (en vervolgens ook 3008).... (helaas)
Die PSA diesels lijken wel een plaag..... ze zitten ook al in de Volvo's.... (V50, is ook een Focus).

hemi24

Forumguru
de PSA diesels zijn ook niet slecht (behalve dat ze lawaaiig worden bij hogere km-standen). De 1.6 van PSA heeft t.o.v. zijn voorganger de 2.0 hetzelfde probleem als de 1.6 van VAG t.o.v. de 1.9 die deze aflost: minder overtuigend in trekkracht!!!

Ze zijn wel zuiniger en stiller, das dan weer één van de voordelen van het downsizen!

Moet eerlijk bekennen dat ook ik het nieuws rond de nieuwe Focus in de gaten houdt: als de prijs van de 2.0 gunstig is t.o.v. de Octavia, is er een kans dat ook ik zwicht bij de keus voor de volgende leaseauto... :mad:
(moet het interieur en de ruimte niet zo tegenvallen als de nieuwe C-max!!!)

Ronnie

Forumguru
Is toch wel een beetje het nadeel van Commonrail Diesels; Het gebrek aan (explosief) koppel. Bij trucks is het zeer duidelijk;
Wij hebben 2 dezelfde IVECO's Tector met beide 180 PK; 1 CR Diesel en de andere een conventionele HD pomp.
Meestal wordt de "ouderwetse" vrachtwagen meegenomen.......

hemi24

Forumguru
Probleem ligt niet zozeer aan de commonrail, maar meer aan de emissie-eisen waaraan de motoren moeten voldoen.
Het is lang ontkend, maar nu er steeds meer motoren met ad-blue (SCR-katalysator) worden uitgerust (vrachtwagens, landbouwtractoren, en ook enkele auto's) geeft men het steeds vaker toe: motoren liepen "arm" om aan de uitstooteisen te voldoen en moesten daarom inleveren op het gebied van trekkracht en loopcultuur..!

Ook herkenbaar bij de 1.6 TDI:
- bij koud weer wordt het stationair toerental na een koude start steeds verder verlaagd, en heb je tijdens het ruitenkrabben het idee dat de motor elk moment kan afslaan;
- trekkracht vanuit stilstand/bij lagere toerentallen matig.

jos_br

Actief lid
Vergeet niet dat ze om de emissie eisen te behalen behalve de cilinderinhoud ook de compressie verkleinen/verlagen. Om dit te compenseren moet er druk door de turbo gegenereerd worden. Dit moet door de uitlaatgassen gebeuren, dit kan alleen door een hoger toerental.

Jos.

Wallie

Lid
Het heeft even geduurd, maar as vrijdag kan ik m'n nieuwe Focus ophalen, ondanks dat ik afscheid moet nemen van m'n rode brandweerwagentje, kijk ik er toch erg naar uit.
Eens kijken of hij net zo betrouwbaar is als m'n Fabia, die heeft nu ruim 157.000km op de teller, en me nog nooit laten staan (net zoals de vorige Fabia met 160.000km)

E

Ex-lid 2926

Gefeliciteerd met de nieuwe Focus. Toch een flinke stap vooruit t.o.v. de Fabia. In één van de nederlandse autobladen las ik een impressie van de nieuwe Focus die ze vergeleken met hun eigen duurtest Mondeo. De Focus deed qua rijden niet onder voor de Mondeo. (waren wel sterke turbo-benzine versies)
Kort geleden zelf nog een lange afstand mogen rijden in een nieuwe Mondeo 2 liter TDCI. Zo'n Ford rijdt geweldig. Lekker stil, comfortabel en fijn sturend.
Benieuwd naar de foto's van de nieuwe Focus.

Fabia

† In Memoriam
Ik heb een tijdje terug nog een heel eind gereden in een Focus station maar was er, om heel eerlijk te zijn, niet kapot van. Ik vond de stoel niet lekker zitten en ook het dashboard kon me niet bekoren. Rijden deed ie wel goed maar al met al geen positieve indruk achter gelaten.

Bovenaan Onderaan