Toch maar een Skoda!

Hallo allemaal!

Over een aantal dagen kan ik rond gaan tuffen in een twee jaar oude Octavia Combi Elegance Business met een 1.8TSI motor, gekoppeld aan een DSG6 automaat!

Komende van een Audi A4 Avant 1.8T MT is dit niet een erg logische keuze.
Echter de onbetrouwbaarheid van de Audi heeft mij doen besluiten geen auto's uit huize VAG te kopen die buiten de garantieperiode vallen.

Een grote plus van de Octavia combi is de enorme zee aan ruimte die ik win, flink wat minder gewicht (wegenbelasting EN prestaties!) en de riante uitrusting.
De wegligging is wel wat minder, maar een stuk comfortabeler dan het standaard-al-sport-onderstel-zijnde onder de vierringer. En in vergelijk met de Golf Variant echt beter naar mijn mening, ondanks dat vrijwel alle onderdelen hiervan uitwisselbaar zijn (aldus de dealer, is dat ook echt zo?)
Uiteraard speelt ook mee dat ik nu een flinke pak duiten overhou :smirk:

Ik overweeg de Abt tuning naar 210pk/320Nm, echter ik ga eerst maar eens wat kilometers maken.

Foto's volgen zodra ik de auto in bezit heb

VEEJAY

Forumguru
Vertel eens kun je aangeven wat de DSG bereider zal merken als hij overstapt naar een Mulititronic bij gelijk vermogen, bij files maar ook bij sportief rijden? Ik heb er wel mee gereden maar niet lang genoeg om een oordeel te geven.

Heb drie jaar/80kkm gereden in een 1.8turbo multitronic. Ook ervaring met een 3.0 V6 + MT.
In de Skoda slechts een uur, maar heb vaker met DSG gereden in diverse auto's (zelfs een Transporter!)

File kan ik je nog niets over vertellen, daar ik de DSG daarin nog niet gereden heb.
Maar de MT vind ik fantastisch in de file!

Het eerste wat opvalt is natuurlijk dat de DSG in vaste verzetten schakelt, en de MT geheel traploos. Dat merk je alleen aan het motorgeluid, daar beide bakken zijdezacht schakelen.
Bij de MT kun je praktisch niet sportief rijden, daar je totaal geen gevoel hebt met de aandrijving door het karakter van een CVT automaat.
Daarvoor moest je de bak in stand tiptronic zetten (met de hand schakelen via het stuur of pook waarbij de CVT 6 "vaste" standen aanneemt). Dan merk je pas wat de 1.8 turbo in huis heeft.

Verder is flink inhalen niet zo heel leuk wat beleving betreft: de bak schakelt terug, en de toeren schieten naar een constant hoog toerental van 4000-5500 toeren.
Dan gaat de motor echt loeien. Overigens ga je wel als de brandweer, maar wat beleving betreft merk je daar niet veel van.

En de beleving is het belangrijkste verschil. In andere auto's waarbij de automaat vaste versnellingen heeft is de snelheids en acceleratie beleving vaak hoger dan met een CVT. Echter in de praktijk kan het zo zijn dat die wagens minder snel zijn dan de CVT. Een goed voorbeeld is een BMW 3.18i 6 traps automaat. Die gaat als de brandweer, maar de 0-100 tijd is 10.4 sec. iit die van de CVT 1.8T 8,9 sec.
De BMW voelt sneller en sportiever aan. Kwa grip en bochtsnelheid zijn ze absoluut aan elkaar gewaagd.

Overigens is de Audi 1.8 een andere motor dan in de skoda ligt.
Verder is de Octavia een stuk lichter in gewicht, wat echt wel te merken is.

Voor lange snelwegritten is een MT echt een fijne bak. Sportief in de polder bochtjes nemen en in de bergen moet je toch de bak in "handmatig schakelen" zetten.
De S stand helpt in de bergen wel (dan gooit de automaat de bak niet in zijn vrij zodat afgeremd kan worden op de motor).
Voor op het vlakke terrein zorgt de S stand ervoor dat het toerental hoger ligt, en de motor/bak sneller reageert op het gas.

Kortom, ben je op zoek naar een automaat die ook sportief rijden mogelijk maakt: ga voor een DSG of een conventionele automaat met vaste verzetten!

VEEJAY

Forumguru
Dank voor je uitgebreide reactie, als ik het zo bekijk is een multitronc geen straf. Ik wist niet dat de MT bak in de S wel afremd op de motor. Dank voor je info!

Nee, zeker geen straf!
En volgens de deskundigen een van de meest efficiente versnellingsbakken voor een verbrandingsmotor. In theorie een lagere weerstand tussen ingaande/uitgaande as dan DSG en conventioneel type automaat.

Ter aanvulling: tot 50km/u blijft de lamellen koppeling van de multitronic "slippen", pas daarboven ontstaat een lock-up.
Dat merk je vooral in de stad, dan schiet het verbruik ook echt omhoog. Op de snelweg is er met goed rechtervoet-management heel zuinig mee te rijden.
Voordeel van die slip is echt een waanzinnig snelle acceleratie bij stoplichtsprintjes!

In stand D van een heuvel/berg naar beneden rijdend op bijvoorbeeld de cruise control levert een accelererende auto op. Het is dan net alsof de bak in vrijloop gaat.
Dat is niet zo, maar omdat het hoogste verzet ingeschakeld blijft remt hij praktisch niet af. Overigens is het met een turbo benzinemotor sowieso lastiger afremmen dan met een atmosferisch blok. Door de S stand schakelt de CVT een lagere verzet in, hetgeen te merken is door circa 500rpm erbij op de toerenteller. Net voldoende om redelijk af te remmen in de bergen. Verder gaat de bak niet in slip als de snelheid onder de 50km zakt.

Toch schakel ik vrijwel altijd zelf in dat soort omstandigheden. Voordeel is dat in stand D of S je altijd met de flippers op het stuur kunt overrulen. Iets wat ik vast ga missen in de Octavia ;)

Bovenaan Onderaan